Red Dead Redemption

Skrivet av: JK-112   2010-05-24

Rockstar är tillbaka igen, hetare än någonsin och efter 35 timmar med revolvern i handen kan jag inte vara mer nöjd...

En del spel blir du förälskad i redan när du för första gången håller handkontrollen i handen, Half-life 2 var ett sådant spel och redan på tåget in i smutsiga City 17 var jag fast. Och för mig är western-eposet Red Dead Redemption inget undantag, när du sakteliga skrittar iväg genom Armadillos ruffiga, folkfyllda gator kan du inte göra något annat än att le. Världen kryllar av folk med egna yrken, personligheter och utseende och atmosfären är absolut på topp. En full uteliggare raglar ut ur från stadens pubb och tar några stapplande steg innan han faller ihop på marken och det är just dessa detaljer som gör Red Dead Redemption så originellt. Allt känns så... äkta.

Red Dead Redemption är historien om John Marston, den typiske tystlåtne gentlemanne cowboyen kämpande för att rädda sin familj från ett fruktansvärt öde. Året är 1910 och vilda västern börjar gå sina allra sista dagar till mötes. Den nya regeringen vill sätta stopp för alla dessa lortiga gangsterbossar som härjar i Amerika och hela stället ska civiliseras. Och det, det är din uppgift.

Spelet tar sin början när du, iklädd din nya cowboy roll, introduceras till bonddottern Bonny. En intressant karaktär som kommer följa dig under början av spelet. Det blir snart läge att testa den nya spelkontrollen (som trots allt inte är så olik den från GTA) och när du väl kommit underfund med dem ibland något svår-styrda hästarna fungerar allt briljant.

Spelets story är otroligt bra, berättelsen kombinerar stenhård realsim med humoristisk sarkasm och känslosamma stunder med episka moment i en perfekt, underbar blandning. Red Dead Redemption är en karaktärsdriven berättelse och Rockstar har lyckats snickra ihop en värld fylld av realistiska, djupa personligheter som driver berättelsen framåt. Johns buttra, aningen sorgsna personlighet ger spelaren en vilja att spela vidare och ta reda på vem som döljer sig bakom cowboyens stela mask och faktiskt få veta allt om Marstons olycksdrabbade bakgrund. Tillsammans med tillexempel hysteriskt rolige Seth förgylls därmed stämningen i spelet och det är faktiskt det otroligt detaljerade persongalleriet som gör historien så bra. Red Dead Redemptions story engagerar, på riktigt.

Ännu ett briljant drag av rockstar är hur uppdragen är upplagda. Du tappar aldrig någonsin motivationen att fortsätta spela och varje uppdrag introducerar nya aspekter av spelet och du låser successivt upp nya vapen samt oumbärliga prylar och förmågor, såsom lassot och konsten att tämja vildhästar.

Allt det du lär dig och upptäcker under uppdragen går sedan att använda ute i vilda världen. I och med Red Dead Redemption har Rockstar nämligen gjort det dem är allra bäst på, byggt en stor färgsprakande öppen värld. Att rida över snöklädda berg, genom djupa skogar och kaktusfyllda öknar är en enorm njutning i sig. Men förvänta dig aldrig att vara helt ensam, 1900-talets vilda västern är full av revolver skjutande cowboys och illasinnade banditer.

Om du så skulle råka stöta på en av dessa skurkaktiga rövare i aktion har du ett val. Titta åt ett annat håll och låstas som ingenting eller gå till undsättning och mörda dem jävlarna som den hjälte du faktiskt är. Ett exempel är när du, i slutet av ett sidouppdrag, upptäcker att mannen du hjälper är en kannibal. Det gamle monstret kastar sig över sitt offer (som du ovetande om utgången bundit till marken) och du kan välja att antingen mörda vilden, eller vända ryggen till och gå därifrån...

Dessa goda respektive onda handlingar ger dig ära eller... mindre ära. Var elak och folket i byarna vill ignorera dig eller till och med försöka döda dig. Om du däremot håller dig god kommer du bli väl omhändertagen och om du, mot förmodan, skulle utföra ett brott skulle dem kunna titta åt ett annat håll, bara för att du är du.

Världen är självklart inte bara fylld av dessa tobakstuggande människor, en speciell del av Red Dead Redemption som Rockstar hållit särskilt nära hjärtat under utvecklingen är spelets ekosystem. Över trettio olika djurarter finns och att jaga och flå djur är ett mycket viktigt sidospår till huvudstoryn. Du har sedan möjlighet att sälja ditt byte hos någon av alla de affärsmän som finns i städerna. För pengarna du tjänar kan du sedan spela poker, köpa vapen, husrum, mat och kläder.

Förutom att jaga djur kan du för övrigt ta en massa olika småjobb för att tjäna en lätt liten slant. Hjälp någon bonde valla kor, kasta hästsko eller satsa dina pengar i livsfarliga Five Finger Filet. Spelet där det gäller att sticka en kniv mellan dina fingrar så snabbt som möjligt, helst utan att hugga sig själv. Sen kan du förstås råna banker, eller den mer fredliga varianten... plocka blommor.

Striderna i Red Dead Redemption håller liksom resten av spelet otroligt hög klass och kombinerat med den underbara Dead Eye funktionen känns varje liten batalj fulländad. När jag med adrenalinet pumpande genom kroppen rusar från skydd till skydd och mina kumpaner faller som furor runt omkring mig är det lätt att skrika av upphetsning. Halv minuten senare tvingas jag att kasta mig upp på hästryggen för att galopperande jaga de sista överlevarna genom den skalla snön. Till sist lyckas jag leta upp banditernas ledare och ett välriktat skott mot hans ben får honom liggande på marken.

Det är under dessa uppdrag som Red Dead Redemption visar exakt hur grymt det faktiskt är och jag måste faktiskt hålla med både Mäki och så många andra om att det här är något av det allra bästa jag har spelat. Grafiken är finslipad till absurdum och om något ska klagas på är det väl den bitvis alldeles för sega bilduppdateringen. Röst-skådespeleriet är dock något av det bästa jag någonsin hört, variationen är underbar och storyn är vuxen, mogen och galet djup. Red Dead Redemption är en revolution inom spelindustrin och ett mästerverk utan dess like. Att jämföra med Grand Theft Auto är slöseri med tid, detta är så otroligt många gånger bättre.

Red Dead Redemption är vilda västern när den är som allra bäst och efter runt 35 spelade timmar är jag fantastiskt nöjd. Rockstar har inte bara gjort det bästa western-spelet som går att hitta, dem har skapat ett av världens allra bästa spel någonsin.

Fantastiskt, Rockstar, ni har gjort det igen.

Grafik: 9
Ljud:10