Svenska
MEDLEMSRECENSION

Dead Space

Du går där, ensam och rädd i ett gigantiskt rymdskepp. Du tar upp din Plasma Cutter när du rundar hörnet... men det är ingenting där. Din puls sänks men du är allt annat än avslappnad.
Plötsligt höjs musiken och du vet att något närmar sig, du hör hur någonting kryper runt i ventilationen och tillslut hoppar du till av att en ventilitionstrumma brakar sönder bakom dig och en blandning av människodelar, rymdorganismer och en våg av rutten odör hoppar fram bakom dig...

Dead Space är ett survival horror- spel som utspelar sig i en framtid mycket långt bort härifrån. Redan när man slår på spelet och sätter sig bakom ryggen (axeln i det här fallet) på den inte så pratsamma reparatören, så sitter man där och bara väntar spänt på att något ska hända.
Man spelar spelet i "over the shoulder", det är en del av spelsättet tredje-persons prespektiv eller "third person". Over the shoulder är precis som det låter, över axeln. Man ser alltså inte personen bakom ryggen, som i t.ex. spelen Spider-Man: Web of Shadows, GTA, Splinter Cell eller Prince of Percia. Detta gör spelet mer läskigt enligt mig. Dead Space handlar om Isaac Clarke, en reperatör som får i uppdrag att undersöka och reparera ett stort rymdskepp vid namn USG Ishimura.
Skeppet är ovanför en planet som heter Aegis 7. På planeten hittar man en mytomspunnen artefakt, The Marker eller The Red Marker som unitologisterena snabbt blir intresserande av. Men när kollonisterna vid planeten kommer i kontakt med artefakten så börjar det hända saker, folk blir galna och börjar mörda och begår självmord. Kaptenen på Ishimura struntar i vad som händer nere på kolonin och tar upp artefakten till skeppet. Tillslut börjar hemskheterna uppe på Ishimura också.

HUD, betyder "heads up display" och är det som man ser sin livmätare, hur många skott man har (om man nu spelar ett spel med vapen) och karta. Och det visas på skärmen i oftast hörnen, men det gör det inte i Dead Space, den syns genom Isaac. Livsmätarn sitter på karaktärens ryggrad, och visas nästan som en termometer. Ju lägre liv Isaac har, ju mer sjunker det på mätaren.
Antalet skott som man har visas direkt på vapnet man har, medhjälp av hologram. Appropå hologram så är det det mesta spelet bygger på. Ska men t.ex. öppna en dörr så står det "open" på den med ett hologram. Hologram använder också Isaac i sin dräkt. När han öppnar kartan eller ivnentory så visas det som en lista eller en karta mitt i tomma luften, som projiseras* från hans hjälm. Det är det som gör att man blir mer "inne" i spelet. Det känns som att man är där, som jag tror att spelföretagen vill stt man ska vara.

När man spelar Dead Space så sitter man på spänn i nästan hela spelet. När man går i en korridor / hall, där lamporna blinkar, väggarna är fyllda med någon "slajmig" köttig massa och golvet täckt med blod, så behöver man inte möta på några fiender... då är det musiken som gör det läskiga. Musiken tycker jag är en stor del i ett spel. Och tajmingen, de har lyckats göra det perfekt! Man går där i korridoren, och ser dörren man ska till. Musiken höjs gradvis ju närmare dörren man kommer, tillslut är man framme och öppnar dörren... helt plötsligt exploderar musiken i nåt som liknar en scén ur en gammal 80- talsfilm, samtidigt som blir man attakerad av en lång rutten necromorph som stod bakom dörren.
Förutom tajmingen och musiken så är grafiken otroligt bra, när man precis har skjutit benen av en necromorph och står där och stampar på den som om den vore en elak insekt som vägrar dö, är allt lovley helt enkelt! Nu är också tajmingen med i bilden, just när du stampar huvudet av han/hon/den/det så sprutar blodet ut ur halsen, helt underbart bra grafik på blodet också. Bara det är underbart! Men inte så man blir sadistiskt. Hehe.
Också en av dem bästa sakerna med grafiken i spelet är när man är i zero gravity. Man ser tillochmed de små dammpartiklarna i luften när man går där med sina gravity boots, som gör att man fortfarande står stadigt på jorden (eller skeppets golv).
De döda kropparna som kan flyta omkring i luften i zero gravity är verkligen bra gjorda. Om man t.ex. har dödat en necromorph, så flyter kroppsdelarna runt i luften som om dem skulle vara i vatten.

Allt som allt så är Dead Space ett helt otroligt underbart spel! Storyn och gameplay:et är väldigt bra och till skillnad från andra spel jag har spelat så tar det lite längre tid att klara ut spelet, (om man inte spelar på andra, tredje gången som jag) vilket jag tycker är bra eftersom man vill spela så mycket som möjligt.
Omgivningen är en av de bästa sakerna i spelet. Den håller sig till de typiska "skräck-idéalen". Mörka korridårer med blod på väggarna, blinkande lampor och golv fyllda med avslitna kroppsdelar. Man behöver bara stå där, helt stilla, och bli rädd av bara tanken av vad som kan dölja sig bakom hörnet.
Dead Space är helt enkelt det bästa spelet jag någonsin spelat! Och det läskigaste spelet jag spelat. Den får 10/10 av mig och den är helt klar värd pengarna.

Summering
Ett skräckspel i rymden som kryper en i skinnet direkt man börjar spela. Otroligt bra grafik och värt alla pengar man spenderar på det.

Medlemsrecensioner43
Samlat betyg: 8.8/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10