Heavy Rain

Regnet faller tungt på Playstation 3 ägarna. Quantic Dream har försökt att blanda film och spel i ett interaktivt drama. Har dem lyckats?

Jag känner lite att det här med att blanda film och spel inte blir särskilt lyckat. Infinity Ward försökte få Call of Duty: Modern Warfare 2 att ha lite mer filmkänsla än föregångaren, vilket misslyckades. Men Heavy Rain är ett spel där de blandar film och spel, men lyckas Quantic Dream eller inte?

Heavy Rain utspelar sig i en ort i USA. En mördare som kallas Origamimördaren går lös i orten. Origamimördaren kidnappar barn, och några dagar senare hittas de döda med en orkidé på bröstet och en origamifigur i handen. Man får följa fyra karaktärer i handlingen. En pappa, en privatdetektiv, en FBI-agent och en journalist. Dock kretsar handlingen mest kring pappan Ethan Mars, som råkar ut för de mest vidriga saker den ena efter den andra, och är den karaktär man tycker synd om hela tiden. De andra karaktärerna har olika stilar när man spelar.

Jag måste säga att handlingen och karaktärerna är nog det bästa jag har varit med om i hela mitt liv. Storyn är otroligt rörande och anpassar sig efter dina val. Man får alltså välja hur det ska fortsätta och sluta beroende på om du lyckas eller misslyckas med något. Game over-skyltar existerar inte överhuvudtaget och det ser jag faktiskt bara som positivt. Dör du med en karaktär så fortsätter alltså storyn. Och sedan finns det flera olika slut, för de som vill spela om.

Karaktärerna är, precis som handlingen, otroligt bra. Animationerna är riktigt bra och man ser direkt om en person är ledsen, arg eller glad. Röstskådespeleriet är också klockrent, och det är ärligt talat rätt få spel där röstskådespelarna gör ett mästerligt jobb.

Spelet spelas både med utforskande och så kallade Quick Time Events, eller QTE som det kan förkortas. Man håller in R2 för att karaktären ska gå och använder sedan vänstra spaken för att ändra riktning. När du står vid vissa föremål så visar spelet att du ska röra den högra spaken på ett visst sätt för att kunna titta eller använda det. Det fungerar riktigt bra, vilket även QTE gör. Under slagsmål eller andra saker så visar spelet om du ska trycka eller hålla in knappar, röra spaker eller till och med skaka Sixaxis kontrollen. Få spel använder fakiskt Sixaxis funktionen, så det känns kul att den används i Heavy Rain.

Utöver huvudhandlingen så ska det släppas episoder till Heavy Rain som kommer att utspela sig före eller under själva huvudhandlingen. Av det jag har sett från den första episoden, Taxidermist, så verkar de här episoderna riktigt bra.

Att skriva en recension av Heavy Rain är faktiskt ganska svårt. Det är svårt att förklara, men det är det på något sätt. Men i överlag är Heavy Rain ett av de bästa spelen jag har spelat, någonsin. Grafiken och ljudet är riktigt bra, särskilt med röstskådespelarna och det sorgliga soundtracket. Att jag dessutom inte kan komma på ett enda minus gör det hela inte sämre precis. Visserligen är spelet runt åtta timmar ungefär, men när spelet är så här bra så gör det ingenting.

Grafik: 9
Ljud: 9
Spelbarhet: 10