Final Fantasy XIII

Skrivet av: Zoiler   2010-03-09

Varenda gång det vankas ett nytt Final Fantasy till de stationära konsolerna kan man gotta sig med faktumet att det kommer bli storslaget rent audiovisuellt. FFXIII är inget undantag, men man har tappat bollen på det fundamentala planet.

Efter en maffig inledningsfilm av klassiskt Final Fantasy-stuk och de inledande speltimmarna var jag i extas över vad som låg framför mig. Efter ytterligare 15 timmar hade jag tagits ned på Jorden. Det är ganska svårt att recensera ett spel som i mina ögon är som Dr Jekyll och Mr Hyde, två sidor av samma spel. Som att se Avatarfilmen på bio och älska den, för att sedan spela spelet och (vilket inte reflekterar mina personliga åsikter, men för liknelsens skull..) bli uttråkad. Och sedan sätta ett totalbetyg när man gillar en stor del av spelet men ogillar en annan stor del av spelet. Och den ene kan inte leva utan den andre.

Jag talar om teknisk presentation mot speldesign. Final Fantasy XIII är visuellt väldigt vackert. En milsten för rollspelsgenren med karaktärer vars ansiktsuttryck är så toksnygga att de förmedlar känslor bättre än i något annat spel. Speciellt när de skrattar och ler så ser det inte ut som uncanny valley (googla) som i många andra spel med den detaljrikedomen. Det finns få ögonblick där man inte njuter av vad som presenteras på skärmen. Karaktärerna är gastkramande detaljerade och helheten bjuder på ett artistiskt mästerverk. Då gör det inget att det finns lågupplösta texturer här och var i miljön eller att bilduppdateringen sänks vid ett fåtal tillfällen. Eller att våra karaktärer springer på ett synnerligen onaturligt sätt.

Musiken är som vanligt högkvalitativ, så även de engelska rösterna. Vilket är tur eftersom japanska ledsamt nog inte finns. Menylåten sätter sig på hjärnan min och får mig osökt att vissla den i tid och otid. Stridsmusiken växer för varje gång jag hör den.. men ska det vara så svårt att få till ett riktigt fotstegsljud? Och varför stönar alla som om de vore med i en porrfilm? Vanille, du är för ung. Skärp dig. Säger jag och låter henne hoppa fram och tillbaka mellan avsatserna bara för att maximera stönandet.

Storyn? Den har ett lite avvikande tema jämfört med tidigare delar. Mer inriktad mot relationer mellan vuxen och barn, men givetvis även med inslag av kärlek. Det är trots allt det som bygger upp storyn. Kort sammanfattat kan man säga att våra huvudpersoner, av olika anledningar, blivit den flygande ö-staten Cocoons fiender och jagas bokstavligt talat som judar på väg till koncentrationslägren. De förbannas av en enigmatisk varelse som ger dem större krafter och ett syfte - men de vet inte vad syftet är. Om de inte löser sin uppgift förvandlas de till hjärndöda zombies, om de å andra sidan löser den förvandlas de till en kristallform och får evigt liv. Pest eller kolera kan tyckas. Den stora frågan nu är: Styrs vi av ödet? Eller kan vi ta saken i egna händer och forma våra egna liv? Alla har de olika motivation till hur de handlar. Snow drivs av kärlek, Hope av hat. Lightning är rebellisk och tänker inte låta någon styra henne, lite som Kratos.

Det finns ingen utpekad huvudperson eftersom man kastas fram och tillbaka mellan våra hjältar och styr och kontrollerar alla, men bara en åt gången. Skulle någon vara huvudperson är det den stenhårda f.d generalen Lightning. Japp, hon heter Lightning och använder finurligt nog elektricitet. Namnen är färgstarka.. Snow (räkna gärna antalet gånger han kallar sig, eller andra kallar honom "hjälte"), Hope (en liten skitunge som ni garanterat kommer hata), Vanille (kommer få många att fundera på om de är hebefila), Lightning - och en chocoboälskande amerikan med afrofrilla som går ifrån mallen genom sitt namn Rahz. Det kan vara att det namedroppas frekvent, eller att man får kontrollera alla och på så sätt lära känna dem, men till skillnad från många andra spel lärde jag mig namnen på hela gänget väldigt snabbt. Positivt.

Det ska finnas 10 timmar snuskigt vackra CG-sekvenser, och de sekvenser som renderas i motorn är inte långt ifrån den kvaliteten heller så om man gillar att titta på film och följa en spännande story med färgglada karaktärer har man något att se fram emot.

Men så kommer vi till mitt problem med spelet. Det är en simulator. En simulator i att gå framåt. Speldesignen är löjeväckande linjär och monoton. Titta på spelets kartor, de är som smala korridorer. Trots att det är hyfsad variation på monstren och ett ganska underhållande stridssystem så infinner sig tristessen snabbt på grund av bandesignen. Spring framåt, möt fiende, slå fiende, repeat. Det är inga random encounters, alla fiender finns på kartan och de flesta kan undvikas (men då blir man ju svagare). Jag vill ändå se mycket mer frihet, det är för mig otroligt att man inte kan komma på bättre bandesign än så här när man gjort allt annat superbt. Och tempot är för lågt, alldeles för mycket inlärning i början.

Dessutom är det i stor grad anpassat för mainstreamspelare, antagligen för att kunna sälja mer. En pil pekar vart man ska (hint: framåt), striderna är mindre komplicerade och AI:n sköter mycket själv (den är hyfsat kompetent), det finns inga städer eller butiker eftersom allt det är samlat vid sparfunktionen via ett digitalt nätverk, efter fighterna får man fullt med liv, mana finns inte, potions och helningseffekter helar hela partyt (bye bye cura och curaga), dör man i strid får man börja om precis innan den började. Och säkert mycket mer. Bra eller dåligt? Själv tycker jag när jag tänker efter... faktiskt bra. Jag saknar vissa grejer men precis som förenklandet av Mass Effect 2 så underlättar det ju en hel del att slippa tänka på att hela upp sitt party efter varje strid eller att behöva spela om flera sektioner.

Vad gäller striderna så är Active Time Battle tillbaka. Det vill säga, man har en mätare med flera segment. Den fylls på under tiden som striden pågår och man kan välja att fylla flera segment för längre combos eller anfalla efter ett segment för snabbare men svagare attacker. Mana finns inte så alla magier räknas in som en vanlig attack som slösar olika många segment. Det går väldigt snabbt och även om det i början känns enkelt så måste man snart börja hålla koll på vad som händer i striderna och koll på livmätaren.

För när paradigms väl introduceras ökar komplexiteten och det gäller att byta mellan olika förinställda beteenden. Man kan t ex välja en offensiv paradigm som gör att alla går på full attack, men när liven blinkar rött gäller det att byta till en defensiv paradigm där någon eller ett par karaktärer helar (och då helar de automatiskt på ett sätt som fungerar, för det mesta, riktigt bra). Och sedan byta till offensiv igen. Ett enkelt, grundläggande exempel på hur det kan gå till. Man kan också skapa egna paradigms om man inte är nöjd med de som finns, eller helt enkelt strunta i paradigms och själv välja vilka attacker man vill utföra. Men då gäller det att man kan spelet och är kvicktänkt. Nyckeln till segern ligger i att få sin fiende i "staggerläge", vilket sker genom att man pucklar på denne tillräckligt mycket tills mätaren fylls. I staggerläget tar de tonvis med skada jämfört med normalt.

Ni kanske har sett att man tilldelas stjärnor efter varje fight beroende på hur bra man är? Det är till för att fylla TP-mätaren som i sin tur används till specialattacker som t ex Eidolons (summons) - stora bestar som funnits i tidigare spel och bör utnyttjas när man är i underläge. Striderna pågår från allt mellan 10 sekunder och flera minuter, faktum är att strider på en minut inte är ovanligt. Det bästa är att överraska en fiende bakifrån eftersom de då kommer i staggerläge från början.

Man får också erfarenhet (kallade CP-poäng. Och innan ni börjar så står CP för Crystal Points) efter en strid, något som används till att förbättra karaktärerna i ett system mycket likt FFX:s grid sphere. Dvs, man samlar CP-poäng (...Crystal Points som sagt) och fördelar dem på förutbestämda attribut/uppgraderingar. Varje grej man tar låser upp en ny och det finns flera vägar att vandra för att diversifiera sig lite. Det går också att uppgradera vapen och tillbehör via fiendens tappade föremål eller grejer man hittar som råvara.

Det ska sägas att jag bara spelat ca 20 timmar av de 40-50 eller mer som spelet pågår, men om en produkt kräver mer än 20 timmar innan det ändrar sig till det bättre så är det fel någonstans. Jag kommer också spela vidare och revidera betyget ifall något ändras. Det är nog inte många som vet, men det fanns material till mycket mer än så. Man har bland annat fått plocka bort en hemlig bas, Lightnings hemby, och ett... zoo för att man inte ville göra spelet för långt. Tydligen kunde de göra ett helt spel till av det de tagit bort, det kanske kommer också.

Ska också nämnas att kameran kan vara smått jobbig och inte alltid titta dit man vill. Det kan lösas med ett klick på styrspaken som i Ninja Gaiden men det blir lite irriterande. Och vad ni än gör i spelet: spara era Gils (pengar). Man är konstant fattig utan någon källa för förbättring. Köp inget onödigt. Eller något alls.

Så till betyget. Jag kan inte ge en sjua, det är det alldeles för episkt och välpresenterat för. Kom igen, man måste uppskatta jobbet, det är inget dussinspel direkt. Jag kan inte ge en nia eller högre i nuläget eftersom bandesignen går mig på nerverna. Det får bli en åtta. Ett mycket bra spel som kunde blivit så mycket bättre. Dock, jag rekommenderar verkligen alla att köpa det för det är en väldigt underhållande upplevelse och ett RPG som, som vanligt, sätter standarden för alla andra RPG på många plan. Och det kan inte sägas många gånger nog - känslorna som karaktärerna förmedlar ÄR de bästa hittills. Bristerna till trots, ni kan leva med dem, köp och var med om ett fantastiskt äventyr. Spel av den här typen kommer så sällan.

+ Grafiken sätter en ny standard för RPG
+ Musiken
+ Färgglada, väldigt välrenderade karaktärer