Star Wars: Republic Commando

Du tar på dig din vit oranga klon hjälm och du är ledare över din grupp. "Your group, is your weapon."

Star wars Republic commando är ett väldigt snyggt Star wars spel som släpptes ut 2005. Spelet börjar med att du är en klon som ska tränas till kommander över en klongrupp. klon armén byggdes i den vatten fyllda planeten Kamino som General Obi-Wan Kenobi hälsar på i filmen Star Wars 2: The attack of the clones. Tiden går snabbt på början där du först är en bebis i en sorts glasburk och sen snabbt så blir du en tioårig ung pojke som sitter på en sorts stol och du ska lära dig hur vapnet hanteras. Sedan så står du bland några kloner som står och skjuter mot några måltavlor. Efter det så får du på dig din hjälm och du ska möta dina grupp medlemmar.

Klongruppen består av tre kloner inklusiv dig. En av Klonerna heter Seven. Fast han kallas för Sev och han är gruppens prickskyttare och han bär en rödfärgad klon dräkt. Han är antagligen den tuffaste av dom. Han har en mörk röst som ibland låter lite otydlig. Han bär nummret: 1207.
Och sen finner vi bland annat gruppens clown som heter Scorch och han bär en gul klondräkt. Han är lustig och drar oftast ett och annat skämt då och då. Han är gruppens Dynamit- Harry och han har gruppens största rustning. Han bär nummret: 1262. Såklart så finns det en Klon i gruppen som måste kunna reparera saker och kunna hackafiende intelligenser. Han heter Fixer och bär en Grönrustning. Han är ofta en ganska sömnig karaktär men som tur så är han inte lika pajas som Scorch. Han bär nummret: 1140.
Och den sista Klonen i gruppen är du. Och som sagt bär du en Orangefärgad rustning. Du kallas oftast för "Boss" men hans riktiga Klon namn är Delta RC- 1138 men kallas för 38. Gruppen heter Delta squad och består av elite soldaterna som jag nyss nämnde.

Du och din grupp ska strida under klon kriget som rasar på den femte filmen ( I själva verket är det ju tvåan.) och fortsätter långt in till Star Wars III Revenge of the Sith. När du och din grupp har presenterat varandra så ska ni träna ett litet tag men sen snabbt där efter så börjar dom lasta på klon armén i alla skepp och du ska traska in till ett av Klonernas Gunships och sedan bege er till planeten Genosis.

När ni väl har kommit till Genosis så ska ni landa in till arenan som består mest bara av ruiner när du kommit dit men ska snabbt en efter en hitta din grupp. När ni väl har uterförenats så ska ni få tag på den onde sepratisten Sun Fact som försköker fly från er. Men varje gång ni ska försöka lägga vantarna på honom så kommer det antingen Genosians eller droider i vägen.

Du kan alltid ge order till dina kompanjoner på detta spel. Du kan be dom ta skydd eller att ge "Support Fire" och sen kunna få död på fienderna. 38 spelas av en igenkänd skådespelare vid namn Temuera Morrison som också spelar röst åt Jango fett, en smart prisjägare som tittar fram på Attack of the clones.
Dina soldater förkortar sitt namn genom att inte kalla sig hela nummret eller namnet istället så kallas dom för: Sev 07, Scorch 62 och Fixer 40.

Vapnerna på Republic Commando är både imponerade och väldigt coola. Som din vanliga puffra är bara inte en "Puffra" utan också så kan du byta pipa till en Granade Launcher eller till en Sniper. Vilket är väldigt skojigt och vältänkt. Du kan även plocka upp vissa fiendevapen. Tillexempel så finns det en fiende som heter Trandosian eller kallas Trando som bär en liten puffra som går att plocka upp. Och även en Trandosian elits vapen går att ta. Det är en sorts Mini-gun som är kraftigare än flera anda vapen. Sen finns det såklart Trando Shot-gun, Wookie Rocket Launcher och många många fler. Och om du måste så kan du även använda kniv som sitter fast på din hand.

Fienderna är korkade och man räknar bort Trandosarna. Det jag menar är dom idiotiska Droiderna som kommer skuttandes med en liten picka och det ända du kan göra är att cuta som eller bara skjuta av deras huvuden.
Designen är däremot ganska intressant. Klonerna är välgjorda och detaljerade medans dom vanliga Battle Droids är rostiga och har två stora vita ögon som mest bara ser fånigt ut. Dom gröna Trandosianerna är däremot ganska välgjorda och bra animerade.

Storyn var medlmåttig. Både på längden och på själva händelserna. Du ska kriga på bara några planeter och på där emot ett rymdskepp eller snarare "Ghostship" där allt mest bara är mörkt och småläskigt. Men man får ingen dropp i byxan direkt. Bara om man är superskraj vilket jag inte är när det gäller spel. Det beror vad man jämnför med.

Du får även få syn på vissa välbekanta ansikten som vi alla känner till. Bland annat Yoda, Tarfull och General Grevious. Och som vanligt så försöker denna lymmel till General att ständigt försöka fly från er. Man måste jaga honom igenom ett par banor innan han smiter iväg med sitt skepp. Det finns såklart en högre ledare som har koll på Delta Squad. Han syns bara på hologram och det är han som ger order och uppdrag till er som ni måste följa. Annars så ger Yoda er smisk. Er högre ledare ger till och med er ett uppdrag att ta över en hel Tradefederation ship.

Mulitplayern är däremot skojig och man spelar som två lag, Klonerna mot Trandosierna. Mulitplayer mapparna är små och det finns inte så många. Det är bara ett par som är riktig roliga annars så finns det risk för överdriven granat fight där alla kastar granater på varandra. Men vissa banor kan vara så roliga att man kan spela det i flera timmar. Du kan även designa din egen Klon och Trando. Du väljer: Färg, detaljer, axelskydd och annat. Men tyvärr så finns det så få saker att välja mellan men det är ändå lika roligt att göra sin egen Commando Soldat.

På Republic Commando så kan du under storyns gång som jag sa tidigare ge order till dina gruppmedlemmar fast inte bara såna där: "Move" och "Take Cover!" Nej, här kan du be Delta Squad att gå mot en sten och be dom att snipa från den. Eller be dina soldater att ta över stridskanoner som kan ligga lite här och var.

Star Wars Republic Commando bjuder på ett snyggt och välgjort spel men med många brister så som buggar och den småtrista Online läget. Men Lucasarts blir inte sämre och sämre. Nejdå. Dom blir bara bättre och bättre... _Captian Price

Sammanfattning: Blanda cool design med en kort och tråkigmultiplayer så blir det mest bara en soppa av allt. En snygg soppa.

Testad version: PC

Slutbetyg: 6/10