Heavy Rain

Hur beskriver man ett spel som Heavy Rain? Ovanligt, filmiskt men samtidigt interaktivt på ett helt nytt sätt. Det är svårt, men jag ger det ett försök.

Till en början var jag, som många andra oerhört skeptisk. Kommer det här verkligen funka? Kommer det här bli bra, roligt och underhållande? Heavy Rain är unikt. Det är inget vanligt spel, detta tack vare mycket. Jag ska börja med att berätta om storyn. Något som dock är svårt. Det är så att Heavy Rain i stort sätt bygger på sin story, och att läsa en spoiler är inget som man skulle vilja stöta på tills man själv klarat av spelet.

Det finns fyra huvudkaraktärer, som du styr längs spelets gång. Alla är på något sätt inblandade i jakten på Origami Mördaren, The Origami Killer på engelska. En seriemördare som kidnappar och...nej mer än så berättar jag inte om honom. Varje karaktär spelar en stor roll, men även här blir det svårt att säga något alls utan att ha med någon form av spoiler. Jag stannar där med storyn. Heavy Rains story är den viktigaste delen. Om du nu skulle bestämma dig för att spela spelet, så tycker jag att du inte ska leta efter mer information om story utan nöja dig här.

Hela grejen med Heavy Rain är att du på jakten efter Origami Mördaren, ska kunna ändra lite på storyn, och detta av alla val som dyker upp i spelet. Nu så har jag såklart inte spelet igenom spelet 20 gånger, men det skall finnas en hel hög av olika slut, där den sista timmen av spelet kan vara helt annorlunda för dig än för din kompis. Det är såklart inte bara slutet som förändras av dina val, utan hela spelet i sig. Mycket av det du gör kommer att förändra spelets gång.

Något som jag själv gillade, var iden av att du inte får börja om bara för att du misslyckats, utan att det istället lägger effekt på storyn. Du kan lika gärna dö med en karaktär och där slutar det. I din unika version av Heavy Rain så dog blabla. Val som att döda någon annan eller inte dyker upp. Att förlåta eller ej och mycket annat. Vad bidrar detta till, förutom till att du själv nästan får skriva din egen story, även om mycket som vem som mördaren är inte kan förändras vid slutet? Ett högt återspelningsvärde. Nu var det så att jag fastnade så pass mycket för spelet, att jag sträckspelade det och lyckades nå mitt första slut på en dag. Runt 7 timmar tar det, och jag kan lova dig att du kommer spela om det här spelet.

Jag är inte en person som spelar om spel. Det tilltalar mig inte, men Heavy Rain så började jag på en ny runda redan dagen efter att jag först klarade det. Min första runda var såklart grym, men jag var inte speciellt nöjd med slutet. Inte vem som mördaren var (som är riktigt bra men som såklart ej skall spoilas) utan hur det blev med alla karaktärerna, det som blev som det blev, tack vare mina egna beslut. Därför blir den andra runden minst lika unik som den första. Du kanske vet vem som mördaren är, men också mycket av vad som kommer att hända, och har därmed lite mera kontroll över storyn, för att göra Heavy Rain till vad du vill att det ska vara.

Hela det här med att du kan styra delar av storyn är grymt bra. Det syns att man jobbat länge med det här spelet, och att man lyckats. Det är unikt, och grymt underhållande.

En annan del av Heavy Rain, som jag själv aldrig tidigare fått i ett spel är känslan av ett band mellan min karaktär och en annan. Ethan, en av karaktärerna och en far till två söner kommer ge dig något helt unikt. Inte bara att du får lära känna karaktären i sig genom att få göra vardagliga saker som att duscha, laga mat eller tänka (jag kommer till det med att tänka sen) utan att du får leka med dina karaktärer på ett unikt sätt. Att istället få din deprimerade sån att skratta genom att leka med honom på ett sätt som ger oss spelglädje som vi aldrig tidigare fått, och få känna ett band till denna, som gör att de senare dramatiska händelserna blir, ja, ännu mer dramatiska helt enkelt.

Vänta lite nu, dramatiska. Vad är Heavy Rain egentligen, aktion, drama, skräck, thriller? En fråga som såklart många ställt sig, Heavy Rain är en Drama Thriller. Flera sorgliga stunder som lär få vissa att gråta, följd av spännande upplösningar, spännande story, slagsmål, och så frågan, "How far will you go to save someone you love?" översatt till "Hur långt kan du gå för att rädda någon som du älskar?" på svenska. Heavy Rain är unikt på det sätt att det också får fram de där sorgliga stunderna via gameplay, istället för mellansekvenser. Något som David Cage, mannen bakom Heavy Rain sagt att han vill ha, och lyckats med.

Något annat unikt med Heavy Rain, som var just det som alla tvivlade på var spelkontrollen. Hur du styr Heavy Rain med din handkontroll. Heavy Rain bygger nämligen mycket på Quick Time Events, förkortat till QTE. Något som man använder sig av i spel som God of War när du ska göra slut på bossar. I God of War och andra spel så är det så simpelt som att det dyker upp knappar från dem som på din kontroll som du då snabbt ska trycka en efter en när de snabbt visas. Det funkar, bara det inte blir för mycket. Därför tvivlade alla. Ett spel där du förutom att gå, gör i stort sätt allt annat med QTE? Låter inte särskilt smart. Inte helt överraskande dock, är att de i Heavy Rain är olika något annat spel.

Saker som att öppna en dör, görs genom att du med högerspak, helt enkelt trycker den, tex neråt. Det är faktiskt sällen som du är som i andra spel, QTE alltså. I slagsmål, tex så är de ganska lika, där man dock smart använder sig att Sixasis funktion i PS3 kontrollen. Du vet, det där viftandet som finns men som i Playstation 3 inte används särskilt ofta. Det används ofta för lite tyngre saker, som simpla slag i slagsmål eller en byrålåda som fastnat. Vifta neråt och spläsh, det där kommer lämna ett märke.

QTE i Heavy Rain är alltså ganska unika och det finns olika sårters. Ibland måste du hålla ner flera knappar, trycka på en för att öppna en dör, peppra någon knapp för att göra något intensivt osv. Det finns flera användningar, och de här spelskaparna vet verkligen vad som dom gör, då QTE i Heavy Rain som alla första tvekat till visat sig, åtminstånde för mig vara riktigt bra. För att gå i Heavy Rain så är det dock simplare att förklara. Håll ner R2 knappen och din karaktär börjar gå, styr honom sedan åt det håll som du vill och med högerspak och där har du det.

Men är Heavy Rain utmanande? Nej, faktiskt inte. Det hände en gång att jag misslyckades flera gånger med något, min karaktär överlevde dock, tur som var då jag inte ville att han skulle dö där. Men om det inte är speciellt svårt, hur dödar du en av karaktärerna som du styr? Det är faktiskt bara så att inte göra något. Din karaktär kommer dock inte dö för det minsta, så var inte rädd över att du ska misslyckas och att han ska dö bara för det. Du får ofta senare chanser till att rädda karaktären i vissa fall.

Det är faktiskt bra att Heavy Rain inte är särskilt svårt. Det ger dig en större frihet till att mixtra, men också att uppleva, då David cage som skrivit storyn lyckats väldigt bra, och du lär garanterat njuta hela vägen längs spelets gång.

Du kanske måste tänka att det måste finnas grymt mycket animationer, då spelet inte bara tack vare att det händer mycket saker och att det då händer mera som kräver animationer, och att det sedan finns flera småsaker som att hämta ut en pizza som du nyss satt in i mikron. Det finns faktiskt runt 30 000 animationer i Heavy Rain, och alla är grymt välgjorda. Man har använt sig av motion capture, som blir allt vanligare i spel. Att det alltså finns riktiga skådespelare som med speciella prickiga dräkter får göra allting i verkligheten. Sedan att skådespelarna är lika dom i spelet och att de för deras röster ger spelet en till dimension. Det lilla minus med animationerna är att det kan komma mindre hack lite här och där och detta också lite med ljudet. Men välgjort som det annars är så förlåter vi det, speciellt då uppdateringar av spelet brukar kunna fixa dessa också.

Över 450 auditions har gjorts. Lite mindre än 100 blev valda. Vissa skådespelare är bra, vissa andra dock, vissa andra röstskådespelare håller inte alltid riktigt samma höga standard, så vissa barn tex. Andra dock är riktigt bra och skådespelat i sig är riktigt bra. Ansiktsanimationerna är bra, men håller inte alltid en hög klass. De i Uncharted 2 är bättre, skulle jag vilja säga. Men det gör såklart i dem i Heavy Rain sämre.

Det grafiska i Heavy Rain är imponerande. I vissa fall är spelet hela makalöst snyggt och detaljerat, ibland mindre snyggt. Spelet är oftast snyggt, det är dess standard. De snyggaste momenten är dock hiskeligt imponerande. Sedan finns det mindre snygga saker. Man kanske kan förvänta sig att vattnet är snyggt. Det som kommer ur kranen är bara direkt fult, regn är snyggt tills det når marken, där de små plasken är lite sådär (GTA IV, bra exempel på grymt snyggt regn).

Sen att spelet är så filmiskt, och att det är svårt att urskilja gameplay på mellansekvenser är dock bra gjort, då det speciellt med hjälp av QTE oftast känns som gameplay, till och med när du kollat på en 5 minuter lång dramatisk scen, utan att egentligen ha gjort något. Musiken är något annat som imponerar riktigt mycket. Grym theme song och musik som alltid förstärker rätt känsla. Lite för mycket sorglig musik, då den inte alltid behövs.

Nu så vill jag klargöra en sak. Heavy Rain är inte bara ett drama. Det är mycket thriller aktion. Spännande moment och det finns precis så mycket thriller som det ska vara och drama som det skall vara. Balanserat med andra ord. Något annat intressant är att man ska släppa nya nedladdningsbara episoder, som du förmodligen kommer få köpa för mindre summor. Jag tror inte att det kommer handla om något som händer efter slutet i själva spelet (det finns dock ingen som sagt att det inte kommer att vara så). Det som låter riktigt roligt dock, är att man ska få spela som mördaren i en av dessa episoder, som såklart fått fler att öppna ögonen för spelet.

Jag är grymt imponerad av Heavy Rain. Det började med att jag var tveksam, det blev dock bara bättre och bättre ju mer som jag fick se och läsa och tillslut så köpte jag det. Ett grymt bra köp, skulle jag nästan vilja säga. Inte nog med att spelet i sig med sin berättarteknik är briljant, spelets höga återspelningsvärde på ett annars hyfsat långt spel gör Heavy Rain till ett nytt måste för alla med ett Playstation 3. David Cage och Quantic Dream, ni har verkligen lyckats.

Grafik: 9
Spelbarhet: 9
Ljud: 10