Halo 3

Skrivet av: Bors   2010-02-22

Handling / story / vad man gör i spelet
Vad är det första folk tänker på när de hör ordet Halo? De som inte vet att det finns spel med det namnet tänker nog på en ring eftersom det är vad det betyder på engelska. Men de som har spelat en bana på kampanjen eller en match online vet att det betyder: Glädje, Rolighet, Äventyr, Lagspel, Multiplayer, Online, En hög med vapen och fordon, Massvis med banor och Oändligt med spellägen. Kort sagt ett MÄSTERVERK!

Halo 3:s handling kretsar kring kriget under 2500-talet, lett av "UNSC" samt en grupp bestående av utomjordingar kända som "The Covenant". I spelet tar spelaren rollen som Master Chief, en cybernetiskt förbättrad supersoldat. Med hjälp av marinsoldater samt en allierad utomjordingsras kallade "Elites" - The Arbiter heter han och försöker fullborda sin hämnd mot Covenanterna genom att döda Covenanternas siste ledare "Prophet of Truth". I Halo: Combat Evolved och Halo 2 var The Arbiter och Master Chief dödsfiender, men i slutet av Halo 2 tar det en vändning när Eliterna och människorna allierar sig.

Spelet börjar med att man ser ett litet klipp när Master Chief rasar ner genom den stjärnklara himlen och landar i en djungel. Som tur var så hade han aktiverat kroppslåsningen som gjorde att han inte skadade sig i landningen. Kort därefter hittas han av några Marinsoldater och det första uppdraget börjar.

Campaign:
Kampanjen är väldigt bra fast kort. Den består av 9 stora banor man ska ta sig igenom, ensam eller co-op Splitscreen med en polare, eller 4 st Online. Player 1 spelar som huvudpersonen Master Chief medan resten kör som The Arbiter. Det är riktigt kul att köra den och man tröttnar aldrig eftersom man kan alltid hitta nya saker och bugg här och där :]

Multiplayer/Online:
Ändra Spartanen mer, och ändra mer på banornas innehåll med "Forge". Filmklipp som du kan dela med dig och se när du vill görs med "Theather" och screenshots går att ta när som helst. Men det bästa är ändå "Matchmaking och "Custom Games"
På Matchmaking kan du välja mellan massvis med olika playlists/spellägen, bland annat Team Snipers, Team Swat, Team Slayer, MLG (eller Hardcore som det heter i Halo 2). Där söker du efter andra spelare att spela mot och och med. Varje helg så lägger Bungie in en speciell playlist som heter "Double EXP Weekend" Där får man dubbelt så mycket EXP för att gå upp i Skill/Level. Skill och EXP är ett av det bästa med Online läget i Halo 3, för att gå upp i grad (från Recruit till 5 Star General så måste du ha EXP och högre Skill. Skill får man bara genom att vinna matcher på Rankade playlists, på Sociala Playlists får man bara EXP.

Custom Games är också ett flerspelarläge där du kan bjuda in kompisar över Xbox Live eller köra Splitscreen med upp till 4 spelare så att ni kan köra olika banor tillsammans som någon har byggt och välja speciella Playlists som Infection, Griffball, Duck Hunt och tiotals andra Playlists! Även de vanliga Matchmaking Playlisten. Det som är bra är att man kan göra egna playlists som passar till banor man har gjort själv genom att ändra reglerna för någon Playlist (man kan köra upp till 16 st på Matchmaking och Custom Games).

Det finns så mycket man kan göra att det skulle kunna tryckas en hel bok om det! Men jag orkar inte skriva en bok just nu...

Forge:
I Forge kan man lägga ut 100-tals olika objekt på multiplayer banorna och göra dem till helt nya banor för olika Playlists. Man flyger runt som en "Monitor" som lägger ut saker vart man vill.

Halo Theather:
Theather heter ett läge där man kan spara en hel match eller bara en vis del och ta bilder ur vilken vinkel man vill. Klippen man sparar kan man skicka till sin Halo profil på Bungie.net. Man kan även lägga in dem på den så kallade "File Share" så att andra personer kan ladda ner dem tillsammans med Playlists, banor och screenshots/bilder.

Banor:
Det finns nästan 30 multiplayer banor varav 13 av dem laddar man ner från Xbox Live.
¤ Heroic Map-pack
¤ Legendary Map-pack
¤ Mythic Map-pack
¤ Cold Storage
Heroic och Legendary Map-packsen har 3 banor, Mythic Map-packen har 6 banor, Cold Storage är en extra gratis bana. Alla Map-packsen kan man även få om man köper Halo 3: ODST.

Vapen och fordon:
Alla de gamla fordonen som fanns med i Halo CE och Halo 2 finns kvar och går att köra. Warthog, Moongose, Scorpion, Ghost, Banshee, Wraith m.m. Men inte riktigt alla vapen finns kvar, men de bästa är kvar som tur är. Sniper Rifle, Battle Rifle, Assault Rifle, Magnum, Energy Sword, Gravity Hammer, Shotgun, Plasma Pistol, SMG, Carbine, Rocket, Spartan Laser, Beam Rifle m.m. Equimements som Frag granade, Plasma grande, Spike grande, Fire granade, Energy drain, Bubble Shield och flera finns kvar. Även några nya saker också!

Vad jag tycker om spelet
Det bästa spelet jag någonsin spelat och kommer nog att vara det ett långt tag till, ett måste för alla FPS-älskare! Det finns inget spel som har så många möjligheter och det fylls på hela tiden. Det finns stora tävlingar som Pro Circuit, Anaheym och andra mindre tävlingar som oftast hålls i USA såklart, men jag och mina kompisar håller på att få fram en hemsida som ska hålla uppe Halo-humöret i Sverige. Där ska vi arrangera tävlingar som de gör med Halo i USA. MLG (Major League Gaming) är ju den största playlisten och den som jag tycker är roligast eftersom det är mest lagspel och seriösast där, så därför är tävlingarna mest MLG. Halo är en av de största spelserien genom tiderna och kommer fortsätta vara det genom releasen av Halo Reach. En applåd för Bungies mästerverk!

Betyg till spelet
Grafik - Läcker och snygg designad grafik som passar till spelarstilen. Grafiken har inte så stor chans mot monster som GoW och Assasin Creed men ändå är det väldigt mysiga och färgrika miljöer som gör det hela - Jättebra.

Spelkänslan:
Grym spelkänsla med bra kontroll och justerbara knappar och look-around sensitivitets hastighet. Man kan inte ta ögonen från skärmen, och det är alltid fullt med action!
Videoklippen som kommer upp ibland, oftast efter att man har klarat en bana får spelet att kännas mer som om en riktig story i en film - Världsklass.

Ljud - Bra ljud till alla vapen, fordon och explosioner och mycket fin musik till kampanjen! Martin O'Donello som är kompositören till Halo-musiken har gjort det ännu mysigare att spela! Det är inte längre som i Halo CE och Halo 2 att soldatkamraterna skämtar och pratar lika mycket... Så därför får ljudet ett poäng mindre - Strålande.

Hållbarhet - För evigt, det tar aldrig slut! Bungie uppdaterar Halo 3 med nya grejor hela tiden också! Systemet som används för att göra Halo 3 populärt är det bästa någonsin. När man spelar det så känns det som om man gör det för att uppnå ett mål. Man vill inte sluta förrän man har nått sitt mål och det målet brukar oftast vara att bli en professionell Halo 3-spelare eftersom Halo 3 är inte bara är ett spel som man kör för att det är roligt, det även vara en seriös hobby... Det är det för mig i alla fall. Så jag säger bara en sak: Gillar man inte det här spelet så är man inte klok! - Världsklass.

Medlemsrecensioner176
Samlat betyg: 9.4/10
1