Halo: Combat Evolved

Det finns en chokladkaka som heter Halo, men det är inte den jag ska berätta om nu. Utan jag ska berätta om H-a-l-o det spelet som blev Bungies mästervärk.

Halo combat evolved är ett mästervärk. Ett av de bästa spelen någonsin. Med härlig musik, sköna miljöer och djupa karaktärer. Det har Otroligt schyssta vapen och fordon att använda (Warthogen är bäst). Ett Fantastiskt fps spel som aldrig kommer att glömmas bort enligt mig.

Spelet utspelar sig några hundra år framåt i tiden.
Framtiden är inte så ljus. Människorna ligger i krig med den utomjordiska rymdalliansen the Covenant. Och de hotar att utplåna hela mänskligheten. I spelet får man spela som supersoldaten Spartan-117 Masterchief (John). Han ät tränad för strid och har ingen fruktan. Masterchief får strida mot covenanterna och utforska den ringformade än så mystiska världen HALO.

Storyn tar sin början i rymdskeppet The Pilar of autumm. Med några hundra man soldater ombord. Skeppet blir oväntat attackerat av Covenanterna och de förbereder sig på det värsta. Kapten Keyes som styr befälet beodrar att Masterchief ska upptinas ur en slags nedfrysninngs kapsel. Och när han tagit sig ut ur kapseln får man lära sig grundera i att styra och titta/sikta.

Sedan ska man ta sig upp till kommandobryggan där får man snacka lite med Keyes, och sedan får man Al:n Cortana inplacerad i sitt huvud. Därefter drar man ut i strid mot alliens. Covenanterna tar sig in i skeppet och man får skjuta, slå och kasta granater igenom på vägen till nödkappslarna.
I slutet av den första banan tvingas Masterchief och resten av besättningen att nödlanda på Halo. Många dör av krascharna som piloterna tvingas göra. Under första banan i Halo får man leta efter överlevande som blir angripna av Covenanttrupper som också har färdats ner till Halo. Masterchief och Cortana får senare reda på att det kan finnas ett föremål på den märkliga världen, som möjligen kan hjälpa männsklighteten i kriget mot Covenanterna. Men Covenanterna är också på hugget och letar efter samma sak.
Det blir ett äventyr som tar oss djupt in i Halo och som avslöjar hemligheter. Människorna samt Covenanterna stöter på en ny fiende på planeten, Som inte är bamhärtig. En fiende som förstör alla levande livsformer och organismer i sin väg. En fiende som kan göra kriget mycket svårare för människorna. Men Masterchief är redo, redo för det värsta. Och med sin trogna vän Aln Cortana insatt med ett chip i hans huvud.
Ska han klara av alla prövningarna som Halo har att komma med.

Redan när man kommit ut ur nödkapseln på bana två som man flytt med upptäcker man hur vackert och fritt Halo är. Miljön består av skog, gräs, små träd här och där. Och det härliga ljudet av forsande vatten. Jag kommer aldrig att glömma förstagången jag fick köra runt med den Warthogen. En fantastisk bil i Halo. Den har en kanon med härligt sprackande ljud (nästan lite som Battle riflen.) Planeten Halo består av många olika vackra miljöer. Gräs slätter, vitt kall snö, värmebölja i öken och mycket mer.

Musiken är ett stort plus för Halo. Vackra toner i stjärnspäckade låtar som ger liv i spelandet. Om musiken som existerar i Halo spelen inte skulle finnas där i het luften, så skulle man inte alls få samma störtsköna känsla. Själv älskar jag när theme låten rullar igång i sammanband med att jag kör med min warthog mot en trupp covenanter, redo att spilla alien blod över hela området. Redan första gången jag precis hade startat en ny kampanj, så rös jag till när musiken uppkom i spelets inledande minuter.

I Halo CE kan man växla mellan två vapen.
Man kan ha upp till 4 handgranater och plasmagranater. Pickadollerna i Halo är verkligen varierade och effektiva. En riktigt maffig puffra från vapen arsenalen var alien vapnet ''Needler''.
Ett coolt vapen vars ammunition består av små vassa rosa kristaller. När man avfyrar dem på en fiende fastnar dem och efter några korta sekunder sprängs i små bitar som garanterat skadar. Om man lyckas få riktigt många att fastna på en fiende slutar det med en större explosion, som direkt tar kål på den. Förutom Needler så förekommer kulsprutor, plasma puffror, handguns och andra explosivt läckra vapen i förrådet. Ofattbart många av alla de vapen som man kan kämpa med i beväpnade konflikter i halo är mina favoriter. Jag tycker att puffrorna är hel häftiga och massivt användbara.

Man kan hitta specialobjekt i spelet som är ganska så användbara. En grej kan ge dig osynlighet för en kort stund. En annan kan ge dig dubbla livet, vilket gör det svårare för fienderna att spöa skiten ur dig. Och såklart så finns det medpacs som man kan ta för att få påfyllning på livmätaren. Personligen så tycker jag att osynlighets funktionen inte är sådär fullfjädrad som den borde vara. Då syftar jag på att motståndarna lätt kan se rörelserna man utför och en färglös version av sin karaktär. Men i vissa fall så brukar det gå an med funktionen.

Multiplayer/Co-op
Multiplayern i spelet är väldigt underhållande.
Det finns massa olika spellägen att spela t.ex Slayer, oddball och capture the flag. Min egna favorit är slayer läget, det påminner liksom om free for all. Vilket det då utger sig att vara. Det finns inte så många mappar av välja bland men de som finns är ändå roliga att köra på. Man har ju såklart olika profiler när man kör så man har en egen Spartansoldat i varje profil. Man kan bara ändra färgen på gubben inte en massa små detaljer.

Man kan också köra igenom storyn som två spelare. Det blir dubbelt så mycket roligare då. Själv brukar jag lira det med en polare när han kommer över till mig.
Jag glömde att säga att man också kan välja svårighetsgrad på banorna. Man kan välja mellan Easy, Normal, Heroic och Legendary. man sätts verkligen på prövning i Legendary graden, man måste behärska färdigheter i högsta grad.

Sammanfattningsvis:

Halo combat evolved är ett fantastiskt FPS spel, ett av de bästa nånsin. Ett charmerande rymdäventyr, där du får uppleva hur det är att vandra på Halos underliga platser. Ett spel som alla xbox eller dator ägare lugnt ska ha i sin spelsamling.

Grafik 10/10

Ljud 9/10

spelbarhet 10/10