Lego Rock Band

Skrivet av: Zoiler   2009-11-27

Lego tar över spelvärlden serie för serie. Förut var det bara filmer som legofierades, nu börjar man med spelserier som Rock Band. Vad kan Legotouchen tillföra som inte redan gjorts?

Well, Inte så mycket är jag rädd. Den knappa låtlistan (bara 45 låtar) är anpassad till den "yngre generationen", det finns i och för sig fler rocklåtar än i Band Hero, men trots klassikers som Ghostbusterstemat och Europes Final Countdown står den sig dåligt i konkurrensen. Det är dock som vanligt en smaksak, det finns försämringar som är enklare att ta på.

Som notbrädet man spelar på. För det första är det litet, speciellt om man spelar mer än en person, så man har ytterst knapp tid på sig att reagera - men VARFÖR är det transparent? Legogubbarna som sjunger syns ibland mitt i brädet och stör som satan. Lägg till att brädet lyser gult när man tar overdrive och allt blir en röra samtidigt som det redan är svårt i grunden att se vad som är en hammer-on not i Rock Band-serien. Så... väldigt otydlig och för kort spelplan.

Sen har vi laddningstiderna. På tok för långa. Att bara klicka mellan menyer innebär laddande och det blir en jäkla massa klickande. Det är säkert 7-9 steg mellan att ha klarat en låt och t ex gå till freeplay eller menyn. De kunde inte gjort det lite smidigare eller använt genvägar? Att ladda en låt eller komma tillbaka till låturvalet tar också det ruskigt lång tid när man vant sig vid smidigheten som är Band Hero.

Vad är det som gör att det heter Lego Rock Band? Well, rockarna är av Lego. Noterna är av Lego. Man vinner Legoklossar istället för poäng. Storysekvenserna är längre än tidigare och innehåller Legohumorn vi vant oss vid - det finns mer story här (om man kan kalla det för det) än i tidigare spel. Men överlag måste jag säga att det är ganska ytligt. Det är bra för barnen som med största sannolikhet kommer gilla detta mer än den mer "allvarliga" looken andra spel har, men jag tyckte inte det tillförde något, det är mer Lego för Legos skull.

Nytt är även rockutmaningar där man bland annat ska riva en byggnad eller besegra en stor bläckfisk med the power of rock. Dessa är som vanliga låtar förutom att man turas om att spela solo och att det finns något att titta på om man har tid att koncentrera sig.

Grafiken tyckte jag var märkbart sämre än andra spel. Detaljer är frånvarande och det känns som att det är ett grynigt filter över allt. Effekter är dåliga. Ok att grafiken inte ska spela någon roll i ett sånt här spel men här kunde man ganska direkt se en markant skillnad. Kan också bero på lite på att Legogubbar och klossar inte är speciellt detaljerade och därför ger intrycket av minskad detaljnivå.

Det egentligen enda som är bättre med Lego Rock Band än konkurrenten Band Hero är svårighetsgraden på expert. Den är fortfarande relativt lätt, men åtminstone inte så hjärndött lätt som i Band Hero. Tyvärr gör man även här misstaget att försöka göra det svårt genom att skicka flera dubbla noter som man snabbt ska kunna byta mellan och samtidigt hålla takten. I och med att det är ett Rock Band-spel så måste man träffa exakt på tiondelen annars missar man. Alltid gillat Guitar Heros något mer förlåtande tajming bättre. Men kontentan är att låtarna måste använda sig av fler solos och mindre billiga trick för att göra mig nöjd.

Men sen är det också anpassat för de yngre, det finns ett superenkelt läge där man bara behöver trycka i takt utan att tänka på färger. Det finns även en valmöjlighet att låta spelet sätta trumpedalnoterna för trumnoviser. Man kan inte dö. Den som "dör" får förr eller senare försöka träffa några noter (vilket är busenkelt) och på så sätt komma in i matchen igen.

Låtlistan kan hittas här: http://en.wikipedia.org/wiki/Lego_Rock_Band

Nej, det var ingen kul känsla när man var klar med det här och det är nog första gången det händer med ett gitarrspel faktiskt. För långa laddningstider, för få låtar, för få bra låtar, för repetitiva notkartor och uteblivna solos, och ett fullständigt galet notbräde som utmanar ens reflexer på ett dåligt sätt - Band Hero är verkligen bra mycket bättre. Det enda som talar för Lego Rock Band är att de yngre lär roas av mellansekvenserna och en del av låtarna. Så har man barn kan man höja betyget, för oss andra finns det bättre alternativ. Jag hade aldrig köpt det för fullpris, det borde släppts som DLC.

+ Humorn lär passa yngre rockhjältar

- Laddningstiderna
- Rörigt notbräde