Ratchet & Clank: A Crack in Time

Skrivet av: darthie   2009-11-09

Och så kör vi igen. Det är än en gång dags för vårt radarpar Ratchet och Clank att ställa upp och rädda universum ännu en gång.
Dessa två erfarna hjältar får än en gång lösa pussel, jaga nya vapen och krossa löjliga mängder monster och robotar.

Storyn i årets Ratchet&Clank handlar än en gång om Ratchets historia som ensam Lombax i universum, samtidigt som han denna gång får jaga rätt på vem det nu är som kidnapppat Clank"Se tools of destruktion". För de som inte spelat Tools of destruktion, kommer en genomgång av storyn fram till dags datum, så ni missar ingenting.
Samtidigt som vi får följa Ratchets letande, får vi än en gång ikläda oss rollen som Clank som på egen hand försöker frige sig själv från sin nemesis och komma till rätta med hans nya miljöer. Jag upplever storyn som ganska lagom, det finns alltid ett litet driv att få reda på vad som ska komma, även om den är minst sagt förutsägbar. Det kommer dock inte ivägen för vad spelet handlar om och det är ju pussel,vapen och monsterslakt :)

Grafiskt är det enligt mig det snyggaste våra hjältar någonsin sett ut. Mellansekvenserna är riktigt bra gjort och det faktum att man själv navigerar sitt skepp mellan olika planeter och astreoider, alltid omgiven av universum känns faktiskt ganska mäktigt. Jämnfört med Tools of destruktion är det en förbättring, även om det inte är en enorm skillnad.

Spelmässigt handlar det alltså denna gång lite mer om valfrihet och frihet. Du navigerar själv ditt skepp mellan olika stjärnsystem och mycket mer av spelet kommer tas plats på astreoider och mellan olika planeter. En klar förbättring mot tidigare spel, då det inte känns lika låst som tidigare. Jag kan när som helst "warp" tillbaka till en tidigare destination, för att slippa onödigt flygande, vilket känns väl genomtänkt. Astreoiderna påminner mycket om Mario Galaxy och står för en hel del av plattformshoppande denna gång.
Jag upplevde ett större fokus på pussel och plattform denna gång, men du kommer få en beskärd del av allt det du älskar med spelserien. Oh, det får vi inte glömma, clanks tidspussel kan eventuellt få dig att klia dig i skallen lite, men tro mig, de är logiska och förhållandevis lätta att klara, om man bara har lite tålamod

Rent svårighetsmässigt tycker jag spelet är för enkelt. Det är endast vid något av Clanks tidspussel som jag blir lite konfunderad, men annars är det en lätt bris genom hela spelet. Nästan alla gånger jag dog var om jag hoppade fel någonstans med Ratcher"speciellt när jag hade på mig hoverboots, då de var lite svårnavigerade" Men motsåndet är enkelt och jag klarade alla arenafighter och slutet utan att dö en gång, vilket var lite av en besvikelse. Jag spelade ju dock på normal och borde kanske testa hard innan jag ratar svårigheten helt och hållet.
Jag har dock inte börjat med spelgenomgång nr 2 och det är möjligt att det blir svårare även där.

För en inbiten fan"som mig själv" tror jag inte det finns något att disskutera, då ska detta spel inhandlas. Du får mer av det goda, du har en enorm igenkänningsfaktor och du kommer få återse ett antal bekanta ansikten. Humorn i spelet är fortfarande bevarat och hela känslan finns där.
Spelet får en 8 i betyg då jag faktiskt tycker det är för kort, samt att jag personligen hellre hade haft mer planeter och mindre astreoider, då halva glädjen jag får är ifrån att samla på mig alla vapen och sen uppgradera dem till max. Nu hann jag nog inte ens med att uppgradera 50% innan spelet var slut.
Ett mycket bra spel, som jag med all säkerhet kommer besöka igen

Medlemsrecensioner8
Samlat betyg: 8.9/10