Sim City 4

Skrivet av: REbundy   2007-08-01

Sim City 2000 sägs vara det allra bästa i spelserien. Jag tycker inte alls om det spelet. Jag är dock oerfaren i genren men jag fastnar ej i det spelet. Sim City 3000 lockar inte heller. Jag vet inte varför men orginalet och det fjärde spelet i serien gillar jag bäst.

I Sim City 4 finns det mer att göra än förr. Fler katastrofala siffror att ta hand om, flera olika upplägg och mer mångsidigt. Sätt skatten på den nivån som passar just dig och invänta alla rikemän som ska flytta in. Helst ska miljön vara ren och det ska finnas mycket att göra i närheten där rikemännen ska flytta in som en baseballplan, parker och torg. Men om du ställer dit äckliga fabriker så kommer de fattiga att flytta in. De flyttar till alla små skjul och husvagnar bara de får tak över huvudet. Allt detta kombinerar till att du får flera olika teman i dina stadsdelar. Vissa trånga, mörka och smutsiga medans soluppgången vankar på andra sidan stan där det finns stora, fina och rena hus med vackra trottoarer med palmer planterade på. Sätt upp en Hollywood skylt på en kulle bakom husen och det ser ut som självaste Los Angeles.

De detaljer som finns som ej fanns förr är bla. att det pågår saker i dinna kvarter. I medelklass(Svensson)kvarteren så grillas det och festas på kvällarna medans rikemännen har champangekväll på baksidan, hundar pinkar på brandposterna och uppror försigår i de övergivna karteren. Allt rör sig realistiskt och ser faktiskt bra ut. Alla saker är tagna ur The Sims spelen och man kan även ladda ned sina karraktärer från det spelet och ta hand om dem i Sim City 4. Sätt dem i ett hus och de får ett arbete och familj. Sedan så berättar de för dig vad som är fel och vad som är bra i staden. Kanske behövs det en ny skola i kvarteret eller flera sjukhus.

Spelet innehåller somsagt en massa nya möjligheter. Den största och roligaste är nog att man kan spela GUD. Du startar om hela din stad från början. Skapa berg, sjöar, skogar och slätter. Sätt sedan ut djur och sedan är det bara att starta som borgmästare. Som borgmästare kan du skapa en hel region som sitter ihop och du kan tjäna pengar till dina stärer genom transport via GUDs skapelse: Sjön.

Det tar lång tid att gå från liten by till storstad. Du måste specialisera dig innom ett visst område för att få "presenter" som nya industritillgångar som(om du har den turen)solkraftverk eller om din stad är för bondig så händer det att du får lantmarknadet och sådant. Men allt i gott syfte om att få din stad att växa.

När man ser alla "simmar" hoppar hopprep, badar, åker bil, handlar så hör man nått i bakgrunden. Nämligen tråkig och opassande musik. Bakgrundsljuden är bra men musiken suger fullständigt. Men turen finns. Man kan lägga in sina egna låtar i spelet och det är ett stort plus.

Detta är det bästa Sim City spelet hittils och ger en fin syn över hur en borgmästare kan ha det...Framför datorn.

GRAFIK:7
SPELBARHET:9