Uncharted: Drake's Fortune

Jag har tampats med spanjorer, skjutit krutet ur min älskade pistol och löst mysterium. Och Drake har varit med hela vägen.

Det börjar med ett roligt uppdrag. Du är på väg med båt. Var någonstans vet man inte, men på en båt, det är du. Pistolen och Elena är de ända tillgångarna för dig på båten. Titt som tätt så börjar Pirater att attackera båten. Drake skjuter, gör en kullerbytta och skjuter ännu lite till.

Det fortsätter så här. Fast inte på båt. Du slåss i djungeln, i grottor och på flaket av en bil, till exempel. Man blir hela tiden exalterad över ljussättningen, animationerna och ljudet. Dessa tre ting är extremt putsade och slipade. Och man älskar dom, fullt ut. Jag lovar.

Spelkontrollen är inget man behöver gräma sig över alldeles för mycket. Den är välslipad och av fint skick, men den kunde ha blivit bättre. Mellan spelmomenten, på filmerna så känner man sig sådär alldeles lagom mjuk i händerna. Man har ju trots allt skjutit ganska mycket. Slagits en del och framförallt äventyrat. Knapparna sitter däremot på de perfekta ställena. Man behöver egentligen inte anstränga sig så värst mycket för att skjuta eller slåss.

Exalterad är ett ord som jag använder en andra gång denna fredagskväll. Nu utnyttjas det över storyn. Den är jättebra och exalterande. Man märker efter vissa stunder hur bra den är eftersom man lever sig in i den så mycket så att verkligheten bara är ett minne blott. Ett minne blott. Filmerna är ännu en positiv grej, man förundras utav grafiken och röstskådespelarna. Drake och Elena pratar som om det vore riktiga människor och hela den underbara världen talar med sin förtrollande skönhet.

När vi ändå har uppe samtalsämnet om förtrollande skönheter. Skatterna som ligger nedlagda i de mörkaste av grottor är verkligen djupt bedårande. Det finns snusdosor i silver, guldklockor utav guld och juvelbesatta kors. Min favorit är snusdosan. Den var så oväntad, så klockren och så, just det, exalterande.

Uncharted som lanserades sent 2007 var grafikkungen till monstermaskinen. Den satt på tronen tills de riktiga teknikkungarna tog över. Men visst, det är redigt snyggt och ljussättningen är superb. Så allt talar för att det är bland det snyggaste på Playstation 3. Men ändå så petar kungarna Killzone 2, Race Driver: Grid och Call of Duty 4 ganska enkelt ner det. Men dessa spel är i en klass för sig när det gäller grafiken. De är skapade av utvecklare som alla kan sina grejer. I det hela så är Uncharted's grafik underbar och jag älskar den.

Hållbarheten är inte så jättebra nej. Buggarna är dock inte jättemånga. Det hände mig ungefär 2 gånger att jag fastnade i ett träd, eller inte kom upp för en sten. 9 timmar håller äventyret. 9 timmar av utforskande, klättrande och skjutande. Det är enligt mig på tok för kort. Titta bara på InFamous som har en hållbarhet på mellan 20-25 timmar vilket är mer än väl godkänt. Där kan du också lägga till några extra timmar av klättrande på hus.

Jag rådiggar Drake's look. Han är cool och tuff. Hård och ännu hårdare. Han tampas mot dom hårdaste grabbarna och antar nervkittlande utmaningar. Exempel på nervkittlande utmaningar kan jag inte säga men kittlar nerverna gör de säkerligen. Humorn är ännu ett ting som jag tycker är fantastiskt bra. Eller man kan kanske inte säga att humorn är jättebra, men Drake's kommentarer är sköna och han försöker alltid hålla modet uppe.

Som Playstation 3 ägare ska du faktiskt inte missa detta spel som är en urskön pärla i sig. Om du vill ha ett spel som du snabbt kan spela igenom och sedan skryta för polarna att du dykt ner i en grotta då är detta spelet för dig. Detta är äventyrsspel på sin absoluta topp.

+ Snygg grafik, fräscha animationer, härligt ljud, medryckande story och perfekt tempo.

- Bitvis bristande spelkontroll, för kort, ibland svårt.

Sammanfattning: Köp det, spela det, njut av det. Skjut fiender, hoppa upp på stora stenar, klättra i träd. Klara Uncharted och du har det bästa äventyret till Playstation 3.