Marvel's Avengers

Marvel's Avengers

Tomb Raider-studions omsusade "games-as-a-service"-titel har nu recenserats av vår norske redaktör... Hur bra blev det, till slut?

Marvel's Avengers har varit omsusat sedan det visades upp (ordentligt) under E3 2019. Många fans hade förväntat sig ett storytungt, påkostat singleplayerspel i samma anda som Spider-Man eller Batman: Arkham Knight men när det kom fram att Tomb Raider-studion Crystal Dynamics istället arbetat i flertalet år på ett "games-as-a-service"-titel med fler likheter med Destiny samt The Division än något annat, var många på förhand besvikna. Dessa typer av spel är inte kända för starka berättelser eller tillräcklig fokus på välskrivna karaktärer, vilket gjorde att en viss skepsis mot Avengers föddes. Jag är dock glad att kunna konstatera att det här spelet i slutändan blev bättre än vad jag hade vågat hoppats på, 'ven om det finnes problem.

Marvel's Avengers
Det finns gott om visuellt godis här, även om hjältarna ser väldigt generiska ut.

Storyn är till att börja med fenomenal. Historien om hjältinnan Kamala Khan är väldigt bra, som en riktigt underhållande actionfilm, och det handlar om en tacksam karaktär och något av en berg-och-dalbana rent konceptuellt, när det kommer till själva handlingen. Det spelar här ingen som helst roll om du är superinitierad eller en nykomling när det gäller Marvels serier. Detta är en av de bästa historierna som Marvel någonsin berättat och det finns tillräckligt mycket action här, dramatik, humor och dynamik för att trollbinda dig som spelare.

Avenger är verkligen ingen "walking-simulator" där du bevittnar actionpartierna på säkert avstånd, istället är du mitt i varenda handgemäng och det är därför tur att striderna och stridssystemet är strålande genomfört. Det finns massor av olika fiendetyper, alla med olika vapen och strategier vilket innebär att du måste nyttja en rad olika attacktyper. Varje individuell karaktär som utgör kärnan i Avengers känns väldigt annorlunda mot varandra och här finns det naturligtvis massor av variation. Det går alldeles utmärkt att spela Hulk, Cap, Stark, Thor och de andra på helt olika sätt och detta är en av de bästa delarna med detta spel enligt mig. Varje karaktär kommer utrustad med en specialmätare och med hjälp av denna kan varje figur göra massa skada på sitt eget lilla vis. Thor använder såklart åska medan Hulk kör något slags rage-vansinne och Ms Marvel kan förstora hennes fötter och händer för att kunna smocka ned stora grupper av anstormande fiender. Striderna känns bara så himla bra, här. Distinkt fysik, bra attacker och massa variation utgör grundreceptet och det är något alldeles extra att flyga runt med Iron Man och skjuta ned fiender, eller hoppa 50 meter med Hulk och bara vräka sig fram över banorna.

Marvel's Avengers
Storyn är briljant och röstskådespeleriet är superbt. // Square Enix

Loot-systemet är dock inget jag skulle vilja berömma. Trist nog. Loot:en påverkar helt enkelt spelet för lite och även om det finns ljuspunkter i hur detta fungerar, är själva grejen med hur spelets loot endast påverkar dina "stats" en svaghet här, precis som det faktum att de visuella skillnaderna som sker på din karaktär när du använder det du hittat/samlat ihop för att uppgradera figuren, knappt märks av alls inne i själva spelet. Jag har tillbringat massor av tid i spelets menyer med uppgraderingar efter uppgraderingar utan att egentligen märkt särskilt stor skillnad och när jag tvingas pausa mitt i en strid för att se om utrustningen jag köpt är aktiverad, då vet i alla fall jag att det krävs lite arbeta här för att detta ska fungera lika bra som själva stridssystemet.

Loot:en har inte den mening, eller den poäng, som den bör ha i ett spel av den här typen - och det har gjort att jag har slutat lägga krut på att verkligen leta runt på banorna för att hitta den. Under mina första tio timmar med Avengers sökte jag igenom minsta lilla skrymsle men när jag upptäckte att belöningen i slutändan inte matchade min insats, började jag skippa den typen av loot-dammsugning. En annan del av det här spelet som jag inte gillar är hur ofta och hur mycket av miljöerna som återanvänd. Jag har spelat tillräckligt mycket av titlar som The Division och Borderlands för att helt och hållet godta det faktum att miljöer ibland återanvänds men i Avengers känns det som om Crystal Dynamics är så säkra på att deras stridssystem är klockrent, att de inte ens bryr sig om att flyta några enkla objekt i de banor de återanvänder, som jag redan sprungit igenom tidigare i äventyret. Och det blir såklart tjatigt. Du kommer i allra högsta grad att springa igenom exakt samma miljö flera gånger, för att utföra exakt samma sak som du redan gjort.

Marvel's Avengers
Alla Marvel-fans måste uppleva denna story, så välskriven är den. // Square Enix

Vissa har hävdat att detta är medvetet för att Square Enix vill att du som spelare ska spendera riktiga pengar i Avengers men här håller jag inte riktigt med. Jag tror inte att detta är orsaken. För allt du ser kan du spela dig till utan att lägga ut riktiga slantar inklusive alla de olika dräkterna samt uppgraderingarna i spelet. Jag ser dock inget problem med hur detta fungerar, eller hur det fungerar med mikrotransaktionerna i Avengers.

Jag har även upplev en del tekniska bekymmer men jag vill samtidigt belysa det faktum att den strålande storyn och det fenomenala stridssystemet gör att detta spelet hade varit en solklar åtta (av tio) för mig om det inte hade varit för alla bugar som jag sprungit på under alla mina timmar tillsammans med Avengers. Bildskärmsuppdateringen är fin och där har jag upplevt noll bekymmer när jag spelat på PS4 Pro, men istället har jag hittat dialog som försvunnit, menyer som låst sig samt laddningstider som varit direkt gräsligt utdragna.

Jag befarar att loot-systemet i det här spelet aldrig kommer att leva upp till sin potential. Och miljöupprepningen är ett trist faktum. Men om du kan leva med detta samt en del tekniska bekymmer nu från start, har du många roliga timmar framför dig med ett spel vars story är ett måste för alla Marvel-fans.

7 / 10
+
Grymt bra handling, härliga karaktärer, strålande stridssystem, massor av hemligheter och saker att samla
-
Loot-systemet är inget vidare, miljöer återanvänds flitigt, tekniska bekymmer och mängder av buggar

Henric Pettersson:
Vad som på förhand såg ut att bli ett trist superhjältespel visade sig till min glädje vara ett ganska bra sådant. Marvel's Avengers börjar slött och de första timmarna känns tråkiga och enformiga. Efter att ha tillbringat ett par dussintals timmar med spelet står det dock klart att det bara blir bättre och bättre, tack vare större fiendevariation och ett djupare stridssystem. Berättelsen är dessutom underhållande som kommer vara fansen till lags. Tyvärr dras spelets helhet ned av enformiga uppdrag samt tekniska problem som orsakar låg bilduppdatering, grafiska buggar och långa laddningstider. Lägg därtill giriga mikrotransaktioner som man enkelt hade kunnat ersätta med kosmetika som man låser upp genom framsteg. Kan man bortse från dessa brister är Marvel's Avengers trots allt ett underhållande spel som kommer uppehålla många fans en lång tid framöver. 6/10