Gamereactor Sverige. Kolla in stekheta speltrailers samt uttömmande intervjuer från spelvärldens största spelevenemang. Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Gamereactor
artiklar

Jonas analyser: Netflix kommer sabba The Witcher-spelen

Det finns en överhängande risk att Netflix allt mer tveksamma beslut och överexploatering av The Witcher leder till att världen tröttnar på universumet redan innan första delen av CD Projekt Reds nya trilogi släppts...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

The Witcher-spelen, hårt arbete och talang blev CD Projekt Reds biljett till finrummet som en av världens absolut främsta och även mest älskade studios. De bjöd på hårdkokta äventyr som älskades högt, men även ofta kritiserades för att inte stryka alla medhårs med anklagelser om att bland annat inte vara tillräckligt inkluderande och sexistiska. De har dock värnat sin konstnärliga frihet stenhårt och inte visat några tecken på att vilja kompromissa med denna bit.

Jonas analyser: Netflix kommer sabba The Witcher-spelen
Idag förknippar de flesta Geralt med den eminenta tolkning Henry Cavill bjudit på.

Efter The Witcher 3: Wild Hunt stod studion på sin absoluta topp, men med Geralts trilogi avklarad, kändes det mer oklart vart de skulle ta vägen sedan. Studions efterföljande spel, Cyberpunk 2077 fick som bekant ett betydligt svalare mottagande och under två års tid har de flesta av rubrikerna kring studion handlat om upplevda svek och besvikelser. Tills för några månader sedan.

Då fick de äntligen fason på Cyberpunk 2077 med de utlovade versionerna till Playstation 5 och Xbox Series S/X samt en animé på Netflix som blåste nytt liv i serien. Cyberpunk 2077 är i grunden ett bra rollspel (återigen med studions kompromisslösa syn på hur de berättar sin historia), men det var svårt att se det med det fasansfulla, tekniska utförandet vid lanseringen. Med allt fixat har vi plötsligt ett typiskt CD Projekt Red-äventyr igen, där en historia berättas utan att ta hänsyn till vad Twitters allra argaste tyckare tänker för dagen.

Detta är en annons:
Jonas analyser: Netflix kommer sabba The Witcher-spelen
Den animerade serien The Witcher: Nightmare of the Wolf hade premiär för ett år sedan.

Dessutom har de fattat en rad beslut som visar att de återigen börjat lyssna till sitt community. Det inkluderar en komplett remake av original-The Witcher samt en ny The Witcher-trilogi, något som direkt ledde till ett uppsving i positiva kommentarer kring företaget, och idag är det många som är nyfikna på att få se dessa projekt där båda känns relevanta och spännande eftersom The Witcher är så gammalt att det med utlovad förnyelse praktiskt taget blir ett helt nytt äventyr med Geralt.

Netflix har varit en ganska god vän till studion, för förutom Cyberpunk 2077-animén har vi som bekant fått serier baserade på The Witcher också. Två stycken, faktiskt (en tecknad). Tekniskt sett bygger de mer på böckerna än spelen, men man måste vara halvt blind för att inte se hur Netflix ändå inspirerats av den estetik, musik och liknande som etablerats av det polska kraftpaketet till utvecklare.

Jonas analyser: Netflix kommer sabba The Witcher-spelen
The Witcher-serien fortsätter i CD Projekt Reds regi, men det nya spelet ligger sannolikt några år bort.
Detta är en annons:

I både fallet The Witcher och Cyberpunk 2077 så ledde Netflix TV-serier till ett rejält uppsving för spelen. The Witcher 3: Wild Hunt har förvisso alltid sålt bra, men fick ett ryck i och med att Henry Cavill grymtade sig igenom den första säsongen, och för Cyberpunkt 2077 ledde det till vad som bara kan beskrivas som en andra lansering för spelet.

Men allt är inte frid och fröjd. För även om folk idag är genuint sugna på mer The Witcher från CD Projekt Red, så tror jag det finns en överhängande risk att Netflix kommer dämpa intresset. För även om den första säsongen var fenomenal, var det många som tyckte att den ändå tog sig för många friheter med källmaterialet. Och redan till säsong två började Netflix kännas mer som Netflix. I mitt blogginlägg där jag summerade mina intryck av andra säsongen skrev jag följande, vilket står sig:

Jonas analyser: Netflix kommer sabba The Witcher-spelen
Henry Cavill väljer att lämna The Witcher-serien och uppges vara missnöjd. Framöver kommer vi bland annat se honom som Superman istället.

"Genomgripande känner jag dock att Netflix fegat lite och serien känns inte riktigt lika "skitig" och svart. Det är mindre grovt språk, mindre våld, mindre svärta, mindre naket och överhuvudtaget mer försiktigt. Jag tycker inte att Witcher-världen vinner på att bli snällare, tvärtom. Fortsätter det såhär tror jag de sänker åldersgränsen till nästa säsong."

Netflix har ju gjort ett nummer av att försöka trampa på så få tår som möjligt i sina produktioner och det tycks ibland trumfa kvalitet. Genom att försöka göra en serie för alla, gör man samtidigt något som inte riktigt är ämnat för någon alls, och intrycket blev ett rejält kvalitetsbortfall. Att Henry Cavill själv varit missnöjd är en allt sämre bevarad hemlighet, och efter säsong tre tänker han lämna den karaktär han bönat och bett om att få spela så länge (den som följer Cavill i sociala medier vet att karl'n är genomnördig) för att istället haka på DC-universumet som Superman samt kanske något annat. Istället ska den solige Liam Hemsworth ta över.

Jonas analyser: Netflix kommer sabba The Witcher-spelen
Liam Hemsworth blir den nya Geralt från och med säsong fyra och framåt. Om han bjuder på samma oborstade karaktär är dock oklart i takt med att Netflix gör serien allt snällare.

Ingen skugga ska falla över Hemsworth och vi har överhuvudtaget inte ens sett hur hans tolkning av Geralt. Men något han inte är, är spännande. Han har inte den där naturliga trubbigheten som Cavill så snyggt bjöd på, och kritiken mot valet har varit hård. Att Cavill väljer att lämna efter den tredje säsongen känns i sig alarmerande och jag förmodar att serien blir ännu snällare och ännu mer tillrättalagd framöver, och säsong fyra med Hemsworth är jag spontant helt ointresserad av.

Inte blir det bättre av att Netflix samtidigt brassar på med ännu fler produktioner. För de tänker även göra en spinoff kallad The Witcher: Blood Origin och har ytterligare en spinoff på gång som handlar om ungdomsgänget The Rats. Till detta har vi en kommande animerad långfilm och ett familjeprojekt (som kan vara The Rats-serien, men spontant tror jag inte det då den knyter an till huvudserien). Och givetvis finns det mer på gång som vi ännu inte känner till.

Jonas analyser: Netflix kommer sabba The Witcher-spelen
Anya Chalotra är dock kvar och har halvt stulit showen i rollen som Yennefer of Vengerberg.

Kort sagt tycks vi vara på väg att dränkas av The Witcher med vad jag fruktar blir - i bästa fall - av rätt medelmåttig kvalitet. Även om The Witcher-spelen säljer bra, så når Netflix ut till fler människor och framtidens Witcher tror jag kommer vara en ganska ordinär fantasysaga utan de där underbara gråzonerna mellan svart och vitt, samt utan all den råhet som gav världen karaktär och gjorde att man förstod varför folk agerar som de gör. När allt från våld till naket, grovt språk, handlingar, personligheter och liknande kokas ner till smaklös husmanskost, så berövar man samtidigt The Witcher sin identitet.

När CD Projekt Reds nya trilogi släpps om kanske tre år, tror jag vi har en väldigt The Witcher-trött värld samt en ny publik som vuxit upp med de fisljumma Netflix-produktionerna. Risken är överhängande att det inte längre är Netflix som följer CD Projekt Reds hantering av universumet i framtiden, utan att då det är sistnämnda som mer eller mindre frivilligt tagit inspiration av streaming-tjänsten som då kommer vara den dominerande bilden av vad The Witcher ska vara.

Jonas analyser: Netflix kommer sabba The Witcher-spelen
CD Project Red har minst två The Witcher-produktioner på gång (en remake och en fortsättning), men hur sugna folk är på detta efter att Netflix saboterat varumärket, återstår att se.

Jag tror alltså på fullaste allvar att det finns en risk att Netflix kommer sabba The Witcher med sina mellanmjölksprodukter, inte bara sina egna program, utan även framtida spel. Det är bara att hoppas att intresset för varumärket kommer finnas kvar bland spelare efter att ha tjatats sönder av The Witcher i åratal och att studion inte låtit sig påverkas samt att de fortfarande kör stenhårt på sin vision, den som fick så många av oss att bli hopplöst förälskade i det komplexa universumet. Men några garantier för detta finns inte och risken för en The Witcher-trött värld är en realitet.



Loading next content