Hyper Shapes

Hyper Shapes

Hur minimalistiskt kan man göra ett spel? Hyper Shapes kanske slår rekord i minimalism men inte i betyg.

Jag gillar snabba och dumsvåra spel som N+ eller Super Meat Boy där man måste utföra perfektion för att minsta lilla misstag dödar dig. Jag gillar även "bullet hell"-spel som Touhou där du behöver hålla koll på hundratals projektiler samtidigt och försöker ha ihjäl någon boss. Hyper Shapes har försökt vara båda två. Ett snabbt spel där du dör omedelbart vid misstag och ska hålla koll på dödliga objekt som flyger överallt samtidigt som du dödar bossar.

Hyper Shapes

Det är precis vad Hyper shapes säger sig vara och det är precis vad det är. Det finns tio bossar att besegra och det är det. Bortsett från typ tre korta, men effektiva, tutorials är det bara dessa tio bossar som finns. Är du duktig på denna typen av spel så kommer du bli färdig snabbt.

Hyper Shapes

Spelet är väldigt simpelt. Du är en fyrkant, det ligger en boll på arenan du kan skjuta iväg och alla objekt har en färg som ger dem egenskaper. Blåa är harmlösa, gula saker pajar om de nuddar bollen, röda saker går inte att skada och vita saker pajar om de kommer i kontakt med rött. Nu ska du åka till bollen, skjuta den mot en förmodligen gul boss ett par gånger och undvika allt farligt som åker omkring.

Varje boss brukar ha något som gör den unik spelmässigt. Vissa av dem är överraskande och uppfinningsrika, speciellt bossen som beter sig som Snake på Nokia 3310, medan andra bara är irriterande, speciellt boss nio och tio. Spelet är snabbt. En projektil råkar andas på dig, du sprängs och nästa sekund så börjar du om från början av boss striden. Har man kört N+ eller Super Meatboy vet man hur det går till. Döden är omedelbar men det är inga laddningsskärmar och musiken spelar vidare som om inget hänt. Det är bara att kötta, kötta, kötta.

Hyper Shapes

Tyvärr skadas detta kötta tempo riktigt illa av hur bossarna beter sig. Många bossar har en liten animation eller liknande i början innan striden kommer igång på riktigt. De är inte långa, kanske fem till 15 sekunder får man vänta. Men då man dör, väntar tio sekunder, dör, väntar tio sekunder, dör, väntar tio sekunder så blir det väldigt påtagligt och man börjar leta efter någon dold knapp som skulle få bossen att skynda på.

Hyper Shapes

På tal om att dö är svårighetsgraden väldigt ojämn. Vissa bossar var en riktig utmaning att ta sig igenom och vissa besegrar man nästan omedelbart. Tyvärr känns många av de svåra bossarna alldeles för mycket trial and error. En boss kan plötsligt ändra sitt beteende och skjuta en projektil som träffar dig skitsnabbt. Istället för att analysera situationen och reagera så behöver man memorera när nästa överraskning kommer.

Hyper Shapes

Jag är osäker på vad spelet försöker att vara. Som ett "bullet hell"-spel funkar det dåligt. Vanligtvis så brukar de vara väldigt precisa spel där man undviker skott med pixelprecision och följer långsamma mönster för att förutspå hur man behöver röra sig. Sin figur i Hyper shapes är alldeles för oprecis. Det finns ingen fokus knapp för att röra sig långsammare och accelerationen då man rör sig känns för ryckig. På detta har de även runda banor där man fastnar om man rör sig längs vägarna.

Hyper Shapes

Flera av bossarna har även gravitations effekter där alla föremål rör sig mot eller från något. Denna effekt begår dödssynden att det rör på ens karaktär, så då man försöker vara exakt med sina rörelser börjar man plötsligt tro att ens handkontroll har glapp för att man rör på sig utan input. Samt bollen man använder blir ännu värre på att träffa det man vill ha ihjäl.

Bollmekaniken är ett tveeggat svärd. Att ha ett objekt man använder som vapen känns originellt men det känns som att den många gånger missar fastän den borde träffa enligt siktlinjen bollen visar. Och medan man försöker hålla sig vid liv behöver man ständigt följa efter sin boll, vilket för några bossar blir irritationsmoment.

Hyper Shapes

Men bortsett från spelmekaniken är det ett väldigt stilrent spel. Allt består av simpla former och bara några få färger. Det gör att designen får spelet att stå ut. Tyvärr finns det bara så mycket man kan göra med denna lite för stilrena design så många bossar blandar man lätt ihop då de visuellt kan vara identiska. Så just nu så blir det grafiska plus minus noll. Sedan har vi musiken. Precis som i N+ är musiken bara slingor som går på repeat utan några uppehåll. Med tanke på hur mycket fokus spelet kräver är det nog bäst att den inte tar ens uppmärksamhet utan bara håller sig till att vara bakgrundsljud.

Allt som allt är det ett okej spel. Inget att hänga i julgranen men de roliga bossarna var underhållande. Spelet skulle mått bra av någon fokus knapp som saktar ner ens rörelser då de just nu känns för plötsliga. Då det även var för mycket trial and error kanske något continue system med poäng passat bra, så man kan dö flera gånger men ändå fortsätta striden och sedan ha som mål att inte dö en enda gång.

Hyper Shapes
5 / 10
+