Horizon: Zero Dawn

Horizon: Zero Dawn - The Frozen Wild

Killzone-studions magiska rollspelsäventyr förlängs i denna snötäckta, vintriga expansion. Adam har delat ut betyg på The Frozen Wild...

Horizon: Zero Dawn slog ner som en blixt från klar himmel tidigare i år med Guerilla Games första försök till ett spel med en stor öppen värld tillsammans med nästan världsledande tekniska muskler. Det var en lovande start på ett nytt varumärke som skröt om vacker grafik, välpolerad spelmekanik och en överraskande komplex och genomtänkt story. Vad som var ännu mer fascinerande var att detta var ett massivt högbudgetspel utan vare sig mikrotransaktioner eller ett säsongspass med mängder lullull som vi fick betala multum för i förtid.

Men de som önskade mer efter att storyn tog slut behövde inte gå allt för länge utan det lilla extra. För efter spelsläppet visades The Frozen Wild upp; en expansion med ett nytt område, nya förmågor att låsa upp och utforskandet av den mystiska gruppen Banuk som vi bara stött på lite kort under kampanjens gång. Var det värt väntan och värt att lägga era slantar på?

Horizon: Zero Dawn
Grafiken i det här spelet, via Playstation 4 Pro (i 4K med HDR påslaget) är verkligen fantastisk. Helt klart ett av årets snyggaste titlar, oavsett plattform.

Det nya området vi får utforska är "The Cut", en stor frusen dal långt i norr där endast de mest hårdhudade av jägare kan överleva. Vädret är fruset och vild och de farliga maskinerna som vandrar runt är ännu vildare. Detta märkte jag snabbt då jag startade upp The Frozen Wild med den bästa rustningen originalspelet hade att erbjuda samt mina finaste bågar på Hard som svårighetsgrad där den första maskinen jag stötte på, en enorm robotvarg, enkelt krossade mig. Om du inte kommer förberedd och har rätt vapen för rätt situation så kommer du absolut ha det svårare i den här expansionen.

Vad som för oss till det nya området är likt originalspelet ett mysterium för Aloy att lösa. Antika makter från mänsklighetens fornstora dagar sprider ännu en infektion som gör de maskiner som vandrar över områdena farligare än tidigare. Aloy, som inte ens i vanliga fall tackar nej till ett mysterium, beger sig till detta område för att undersöka vad det är som händer och om det har någon som helst koppling till de makter hon bekämpat tidigare.

Horizon: Zero DawnHorizon: Zero Dawn
Att se spelvärlden täckt av is och snö innebär ett härligt avbräck från de klargröna ängarna i huvudspelet.

Något som kan ses som en besvikelse är att expansionen gärna hade fått ha lite mer än vad som erbjuds här. Det nya området är vackert och utmanande och lite nya vapen och bågar är såklart trevligt även om de praktiskt taget inte skiljer sig så hemskt mycket från vad vi hade tidigare. Vi har några nya skjutdon som en eldkastare, samt att vi även får förmågan att kunna modifiera spjutet vi alltid bär med oss för extra skada eller effekter. Det kan vara så att jag är lite bortskämd efter The Witcher 3 och vad vi fick ta del av där, men jag hade gärna sett lite mer innehåll och gärna ännu mer sidouppdrag eller lite mer pusslande och utforskande, även om jag såklart tycker att det som erbjuds här hade kunnat vara lite mer.

I grund och botten är detta samma spel som Horizon: Zero Dawn. Spelmekaniken är fortfarande tajt, responsiv och att med skicklighet och planering ta ner de stora maskinerna är fortfarande tillfredställande, även smygandet känns bra även om det är mer utav vad många andra spel erbjuder idag. Det jag fortfarande uppskattar dock är fortfarande spelvärlden och detaljrikedomen, både vad gäller spelets motor och hur de olika kulturerna formats och särskiljer såg från varandra. Det är enligt mig bland det mest fascinerande jag stött på sedan det första Mass Effect.

Horizon: Zero DawnHorizon: Zero Dawn
Aloy är en av årets mest relaterbara och välskrivna "nya" huvudfigurer.

The Frozen Wild är en fin expansion med nya vidder och utmaningar att utforska för oss och jag uppskattar verkligen att vi fick mer äventyr. Det finns dock inte så hemskt mycket att tillägga då det helt enkelt är lite mer av det goda, men inte för mycket. Om ni tyckte om Horizon: Zero Dawn så kommer ni tycka om den här expansionen, förvänta er bara inte något massivt.

7 / 10
+
Hutlöst vacker estetik, magiskt snygg grafik, klockren akustik, fantastisk spelvärld, utmanande svårighetsgrad
-
Lite väl tunt på innehåll, vissa stela animationer

Petter Hegevall
Det finns väldigt få överraskningar här, och det går utmärkt att "kuta" igenom denna snötäckta expansion som i "normal takt" tar cirka 12 timmar att slutföra. Detta gör dock inte upplevelsen särskilt mycket sämre än vad den är, och gudarna ska veta att det finns få titlar under spelåret 2017 som förtrollar på samma sätt som Horizon gör. The Frozen Wilds engagerar mig, griper tag och skapar utforskarglädje och nyfikenhet. Det är stort, maffigt och olidligt snyggt både rent estetiskt samt ur ett tekniskt perspektiv. Det är helt enkelt en fantastisk expansion till ett fenomenalt äventyr. 9/10

• Leorio
    Spelet som bara är skapat av småbitar från andra spel, men som ändå är en triumf tack vare sin makalösa grafik och sin fantastiska rödhåriga... 9/10
  • Larakii