hårdvarurecensioner

Divoom Tivoo Max

Pixelmaskin, almanacka, klocka, bluetooth-högtalare... Kinesiska Divooms Tivoo Max-modell är årets mysigaste julklapp menar Petter

Kinesiska Divoom har i mångt och mycket specialiserat sig på söta, kapabla små bluetooth-högtalare som förutom välbalanserade och framförallt kraftfulla noname-element som producerar varmt och fylligt ljud, huserar en 8-bitars pixelindelad skärm där du kan visa upp dina egna alster, eller spela upp andras. Tanken är såklart att attrahera nördarna, oss spelare. Vi som hängt med sedan urminnes tider och blir alldeles varma i hela kroppen samma sekund som vi ser en enkel gammal 80-tals pixelanimation på någon av spelvärldens mest ikoniska retrofigurer. Och ja, jag är såklart en av dessa.

Tivoo Max är Divoos största modell och den mäter 19x16 centimeter och skärmen som sitter i framkant pryder hela enheten. Högtalaren stöds av en 40 watts-förstärkare och basreflexen mynnar ut på enhetens baksida med en totaleffekt på 20W. Det inbyggda batteriet räcker i cirka tio timmar, den väger 1,5 kilogram och är sådär polerat glansig, välbyggd och robust som man hoppas att en pryl av den här typen ska vara. Designen har hämtats från det tidiga 80-talets CRT-TV:s och har en funkis-touch som är mycket enkel att tycka om.

Divoom Tivoo Max
Den finns i vitt, svart och rött.

Divoos egen app är gratis att ladda hem, hittar igen enheten på en sekund och kan sedan erbjuda miljoner olika pixelanimationer i hundratals olika kategorier, för den som vill välja något som redan är färdigt och bara komma igång. För den som vill rita sina egna pixlar och antingen projicera en stillbild eller skapa en helt egen serie av animationer, finns det ett verktyg för det som till och med min sexåring klarade av att lära sig och bemästra, helt på egen hand. Supersmidigt och snillrikt utformat, med andra ord. När det gäller de redan färdiga pixelanimationerna har jag såklart fastnat allra mest för kategorin "Video Games" där det går att finna animationer som föreställer en hoppande Super Mario, Mega Man som avfyrar sin handkanon, Link, Donkey Kong, Doom Guy, Luigi, Pikachu, Pac-Man och många, många fler. Att kombinera pixelmusik med en snygg pixelanimation från samma spel, och låta Divoo Tivoo Max agera prydnad och musikspelare på samma gång, är en fröjd och det råder ingen tvekan om att Tivoo Max gör sig riktigt bra här på redaktionen bland alla andra spelrelaterade prylar vi har ståendes på våra kontorshyllor.

Divoom Tivoo Max
Designen påminnersåklart om en gammal 70-tals-TV och den känns verkligen välbyggd.

Ljudkaraktären i själva högtalarbiten är bra, som sagt. Tivoo Max spelar inte ifrån exempelvis JBL Boombox 2 eller Bose Soundlink, men den är däremot jämbördig med exempelvis JBL Charge samt Flip, och Bose Soundlink Mini. Ljudet är varmt och trevligt men det finns en mufflad känsla över diskanten som i viss musik naturligtvis ter sig en smula otydlig. Den gör sig dock väldigt bra om man spelar just midimusik från något gammalt NES-spel, till exempel, vilket i grunden är själva idén till hela mackapären.

Divoom Tivoo Max
En kaktus är ingenting vi väljer att projicera på skärmen. Mega Man däremot!

Det enda egentliga klagomålet jag har gällande Divoo Tivoo Max är det faktum att man inte kan gå in och ställa om så att skärmen visar upp 32- eller 64-bitars pixlar. Det hade varit superbt att kunna byta och även skjuta upp 1:1-grafik från något mer moderna spel som exempelvis större bilder från A Link to the Past eller Super Mario World. Med tanke på att upplösningen i en modern skärm naturligtvis stödjer många, många gånger högre upplösning än 256 horisontala pixlar, borde det vara ett mycket litet problem att lösa. Utöver det är jag imponerad och framförallt nöjd med Tivoo Max som jag skulle vilja kalla för den perfekta julklappen. Att kunna spela musiken från Crashman-banan i Mega Man 2 samtidigt som skärmen visar en ljusblå, kutande Mega Man med handkanonen i högsta hugg, är ganska precis hur mysigt som helst.

8 / 10
+
Välbyggd, kraftfullt och balanserat ljud, supersimpel att para med mobiltelefonen, Divoom-appen erbjuder mängder av pixelanimationer