Den enskilt svagaste länken i vår racingrigg här på redaktionen har under de senaste två åren helt klart varit vår handbroms, även om den presterat väl. Den förra modellen av Heusinkvelds Sim Handbrake var aldrig dålig, tvärtom var den klart bättre än den från Fanatec samt Thrustmaster, men den kändes aldrig riktigt så klockren som deras pedaler alltid gjort. Det var därför glädjande när holländarna för ett par månader sedan mailade oss och bad oss göra utrymme för en kommande ersättare.
Vi monterade Heusinkveld Sim Handbrake (2021) på vår Swedish Rig Design-cockpit för en månad sedan och tack vare en ny design och en ny monteringslösning har vi kunnat placera den bättre än föregående modell, med en mer naturlig position bredvid vår Aiologs-växellåda, och hittills har jag lagt cirka 20 timmar i framförallt Dirt Rally 2.0 tillsammans med denna nya handbroms, och den är strålande.
Det första som slår en när man först packar upp handbromsen är hur Heusinkveld helt och hållet kastat ut den gamla designen och gjort en broms som inte ens påminner om tidigare modell, och det anser jag vara helt rätt sak att göra. Heusinkveld Sim Handbrake ser nu väldigt mycket mer ut som en riktig rallyhandbroms från en R5-bil och på det sättet som man borrat hål i själva handtaget är ett finurligt sätt att skapa rätt typ av look, som inte minst liknar bromshandtaget som bland annat Ken Block använt sig av i sina Ford-tävlingsbilar.
Den är tryckkänslig, loadcell-baserad och har drösvis med inställningsmöjligheter för att jag som simrally-tok ska kunna skräddarsy den för att på bästa tänkbara sätt och vis anpassa känslan efter ens egen smak. Detta är naturligtvis supersubjektivt och vad jag gillar här är förmodligen inte en inställning som du kommer att gilla men det går som sagt att skräddarsy känslan helt och jag gillar verkligen hur den känns direkt ur kartong, men har gjort den aningen "lättare" (mindre trög) den senaste veckan, eftersom jag nött en särskild Greklands-sträcka i Codemasters uppföljare, där hårnålarna verkligen haglar.
För den som, verkligen vill rycka riktigt ordentligt i handtaget för att få rallybilen att kränga runt finns det möjlighet att maximera kraften upp till 22 kilo, vilket är massor i detta avseende. Det finns också via Heusinkvelds nya mjukvara (Smart Control) möjlighet att skapa olika profiler för olika bilar eller spel, vilket såklart underlättar och är en välkommen extrafunktion.
Själva materialet är samma tre millimeter tjocka, laserskurna och pulverlackade stål som Heusinkveld tillverkar sina pedaler av och byggkvaliteten här är strålande, rakt igenom. Det går precis som tidigare att montera den både liggande som i en vanlig personbil eller stående som i en WRC-kärra, beroende på tycke och smak. Jag har vant mig vid att ha den stående bredvid växelspaken, och kommer nog aldrig att montera min simracing.handbroms på något annat vis om jag ska vara ärlig.
Skillnaden mellan Heusinklvelds gamla handbroms och denna är stor. Den nya modellen känns mycket mer progressiv och precis som i jämförelsen mellan Sprint Pedals och Ultimate+ Pedals vinner man här en himla massa känslighet som gör det enklare att manövrera bilen. För dig som spelar massa WRC 10 eller Dirt Rally 2.0 råder det ingen tvekan om att detta är en mycket vettig investering.