hårdvarurecensioner

JBL Quantum 800

Efter att ha imponerat på oss alla med flaggskeppet Quantum One är amerikanska JBL tillbaka med lillebrorsan...

Med Quantum One dundrade amerikanska ljudjätten JBL in på den nischade gamingheadset-marknaden med besked, och skåpade ut gott om konkurrenter med fantastisk funktionalitet, finurlig utformning, superb ergonomi och väldigt bra ljudkvalitet. Konkurrenter som Roccat, HyperX, Turtle Beach, Logitech och flera andra har under många år spottat ur sig gaminglurar av samma typ, i samma prisklass, men det var för egen del tydligt redan från första kontakten med Quantum One att JBl, precis som ljudjättar som Sennheiser samt Audeze, klev in på denna marknad med en helt annan rutin gällande tillverkning av hörlurar. De låter helt enkelt bättre än de allra flesta 3000-kronors-lurar specifikt framtagna för spelande.

JBL Quantum 800
Designen känns inte så pass "dyr" som den kanske borda göra för 2395 kronor.

JBL Quantum 800 är den nysläppta lillebrorsan till Quantum One och det enda som egentligen skiljer modellerna åt är JBL-funktionen QuantumSphere som sköter den "headtracking" som den dyrare modellen erbjuder. Jag kan väl inte riktigt påstå att jag saknat Sphere-delen överdrivet mycket under den gångna veckan då jag bytt mina Quantum One mot Quantum 800, men headtrackingen i flaggskeppsmodellen fungerar väl, det ska sägas. Det som slår en direkt när man kränger på detta headset på skallen är ergonomin. JBL har verkligen prickat helt rätt här, precis som med den dyrare modellen, och efter att jag suttit i Racingriggen och kört i fyra timmar, är jag vare sig varm eller svettig om öronen eller sådär jobbigt öm på ovansidan av kraniet, vilket jag inte riktigt kan säga om modeller från några av JBL:s främsta konkurrenter.

När det gäller ljudet låter 800:orna som sagt väldigt bra. Akustiken är balanserad, det finns gott om kontroll här och mellanregistret är rappt och tight. Precis som i fallet med JBL:s samtliga produkter är dessa åt det varmare hållet rent karaktärsmässigt och det saknas aldrig (någonsin) bas. Det virtuella surroundljud som många gamers verkar gilla finns såklart inbyggt här och i många spel hjälper det såklart dig som spelare att höra var fienden befinner sig, men för alla som verkligen har en ordentlig surroundrigg hemma, bestående av 5-9 riktiga högtalare, gäller samma sak gällande detta "låtsas-surround-ljud" som jag alltid skrivit; Det låter aldrig särskilt naturligt. Och där hamnar jag, nästan alltid. Det märks, för mig som byggt hemmabio i omgångar och är något av en ljudonanist, att surroundljudet är fabricerat via finurlig mjukvara snarare än genererat på naturligt vis via ordentlig separation och smart placering av de olika kanalerna.

JBL Quantum 800
Quantum 800 är hutlöst bekväma även under långa spelsessioner.

Att spela spel med sitt headset inkopplat via Bluetooth är inte något som jag väljer att göra eftersom Bluetooth alltid innehåller en viss mängd lagg och även om det går att välja RF-anslutning via den medföljande dongeln, har jag kört dessa med den medföljande 3,5 mm-sladden istället, när jag spelat primärt Dirt Rally 2.0, Rfactor 2 samt Half-Life: Alyx. Mikrofonen är bra, här. Också. Väldigt bra. Jag skulle vilja gå så långt att påstå att extremt få premium-headsets av den här typen kan tävla här, och den aktiva brusreduceringen från JBL One, fungerar klockrent. Det här totalpaketet är helt enkelt väldigt attraktivt med tanke på att dessa lurar kan snudd-på allt. Batteritiden är inte optimal, vilket såklart drar ned betyget en liten smula. Jag har klämt ur cirka 12 timmar ur varje laddning och även om det verkligen inte är uselt, finns det helt klart andra lurar i 2300-kronors-lurar som räcker i minst fem timmar till, per laddning.

I slutändan finns det väldigt få fel att hitta här, i slutändan är Quantum 800 ett mycket bra headset som kan i stort sett allt, i ett och samma paket. RGB-grejen är inte särskilt användbar för min del, designen ser kanske något billig ut och THX X-delen går endast att nyttja när man kopplar in 800:orna till en PC, men sammanfattningsvis är detta ett klockrent headset som återigen bevisar att JBL tar det här med gaming-funktionalitet på största tänkbara allvar.

9 / 10
+
Underbar ergonomi, klockren brusreducering, strålande ljudkaraktär med rappt mellanregister och varm bas, högkvalitativ sladd, väldigt bra mik