hårdvarurecensioner

PC Engine CoreGrafx Mini

Efter NES Mini, Playstation Classic Mini, SNES Mini och Mega Drive Mini kommer här en till retrokonsol i miniformat och Gamereactor i England har betygsatt

Du är såklart förlåten om du inte vet särskilt mycket om PC Engine eller TurboGrafx-16, två namn för samma konsol, en konsol som släpptes i Japan på 80- och 90-talet men som inte gjorde sammatyp av inverkan här. Konami tror dock på andra chanser och i samarbete med hårdvaruspecialisten Hori har företaget återupplivat denna underrepresenterade hemmakonsol. Den återvänder till oss i form av en minikonsol, redo att tävla med liknande historier signerat Sega, Nintendo och till och med den gamla C64. För att ta reda på om det bara är lite historia som upprepas, låt oss börja med själva hårdvaran, som ser bra ut och känns välgjord. Om du har en växande samling av minikonsoler kommer PC Engine CoreGrafx Mini att passa in väldigt väl, där, även om den tråkiga grå finishen gör att den inte har samma skarpa visuella dragningskraft som NES Mini, inte heller de ikoniska kurvorna på Mega Drive.

PC Engine CoreGrafx Mini

Handkontrollem är en speciell höjdpunkt med hastighetsomkopplare som du kan bläddra mellan under vissa spel. Det är inte i efterhand den mest tillfredsställande lösningen, men det var en ny metod för att ge dig mer funktionalitet och det är en uppskattad funktion här. Viktigare är känslan i dosan, och i det avseendet kan vi ge den inget annat än en tumme upp tack vare dess tillfredsställande knappar och den tre meter långa kabeln som gav oss friheten att spela från hela rummet. Konsolen i sig är fylld full av spel, men majoriteten av dem är på japanska och det gör dem mindre frestande och i vissa fall direkt ospelabara. Vi tillbringade en hel del tid på att titta igenom PC Engine-titlarna och kom vi fram till att utöver att locka till retroentusiaster och Japanophiles är denna konsol ett absolut måste. Med klassiker som R-Type och Gradius inkluderade tillsammans med mindre kända titlar som Soldier Blade, är det rättvist att säga att kvalitetsnivån är hög.

PC Engine CoreGrafx MiniPC Engine CoreGrafx Mini

Även om många av spelen är helt nya för dig (som de var för oss), finns det gott om ädelstenar där bara väntar på att bli upptäckta. Vi har alltid kämpat med takten på retro-RPG-skivor och det har inte förändrats här, men text-tunga spel är i minoritet här (och vi brydde oss inte ens om de text-tunga japanska spelen av uppenbara skäl). Det finns också bra variation i genrer, med racingspel, plattformsspelare och till och med ett roligt gammalt flipperspel som heter Alien Crush. Det finns också ett trevligt urval av Bomberman-titlar där också, och det är aldrig, någonsin en dålig sak, även om det gör utelämnandet av en andra kontroller desto mer frustrerande.

Med 57 spel inkluderade på konsolen (inklusive några dubbletter) finns det för många att gå igenom individuellt, men vi noterade några intressanta och mycket spelbara titlar under vår tid med maskinen. Naturligtvis finns det några skräptitlar här också, till exempel J.J. & Jeff, men för varje kass upplevelse finns det ett par fantastiska spel, också. Military Madness, Victory Run, Splatterhouse - för att nämna några. PC Engine CoreGrafx Mini inte billig, kostar strax över 1000 kronor - tyvärr. Dessutom får du bara med en handkontroll för det priset.

Det finns fem olika bildförhållanden att välja mellan (inklusive en härlig för TuboExpress), och du kan köra allt genom ett CRT-filter om du vill. Med det sagt kan det inbyggda gränssnittet vara lite klumpigt att navigera, och det har inte gjort tillräckligt med ansträngningar för att förklara användningen av symboler för varje spel. Vi spelade de inkluderade spelen så länge vi kunde och vår största "takeaway" var inte den ofta vackra pixelgrafiken (och några av spelen ser fortfarande bra ut trots deras ålder), utan snarare den fenomenala musiken. Visst, det finns några ostiga synth-teman att uthärda, men några av ljudspåren i spelet är öronsmältande bra och om chiptunes är ditt grej, hittar du dussintals fantastiska exempel här.

PC Engine CoreGrafx Mini

Vi gillade verkligen att tillbringa ett par dagar med PC Engine CoreGrafx Mini, men det är svårt att ignorera prislappen och utelämnandet av den andra dosan. Prissättningen och dess historia gör detta till en nischprodukt som aldrig riktigt väcker samma omedelbara känsla av ha-begär som vår favorit minikonsol, Mega Drive Mini, men antalet spel ingår gör det till ett bra alternativ för den initierade retrospelaren.

8 / 10
+
Trevlig design, superskön handkontroll, massor av spel, läcker pixelgrafik, superb midimusik