Det finns idag ganska gott om högkvalitativa racingsimulatorer. Iracing, Rfactor 2, Assetto Corsa, Assetto Corsa Competizione, Raceroom, Project Cars 2, Gran Turismo Sport, Dirt Rally, Dirt Rally 2.0 för att nämna några. När jag väljer simulator handlar det ju om att ett par livsviktiga parametrar ska stämma överens med vad jag anser är realistiskt, och roligt, och förutom bilfysik och grafik/ljud är det också racingdiscipliner och fokus på rätt klasser/biltyper som spelar stor roll, för egen del. Jag är snudd-på helt ointresserad av att köra Nascar eller open wheel (Formel 1/Formel 2/Indy Car) utan vill nästan uteslutande pyssla med GT-racing och då framförallt GT3. Det är något väldigt speciellt med de bilarna och hela den racingcirkusen som idag stavas Blancpain GT och detta innebär ju, i förlängningen, att jag helst av allt vill sätta en GT-kringla på Gamereactors Podium DD2-rattbas när jag ska spela. Och ingenting, på denna jord, är då mer passande än Fanatecs nysläppta flaggskeppskringla Podium Porsche 911 GT3 R.
Denna ratt är en exakt replika av GT3- R-ratten från den officiella GT3-cirkusen, både sett till mått, vikt, storlek samt materialval, och naturligtvis är prislappen därmed väl tilltagen. För 6500 kronor får du ratten, Podium-huben med Fanatecs finaste kolfiber-växelpaddlar samt ett bakstycke till kringlan i sig som huserar tio stycken programmerbara knappar, två analoga spakar för att kunna navigera menyer och annat samt två stycken programmerbara rattar. Att montera ihop allt detta är i grunden inga konstigheter men på grund av aningen otydliga instruktioner från Fanatec som jag absolut tycker kan förbättras, men efter ungefär en halvtimmes mekande hade jag fått ihop allt samt lyckats gömma de två kablarna som kopplar samman kringlan, buttonboxen samt hub:en bakom ett litet smidigt plastfodral i mitten av Podium Hub som sen döljs (till fullo) av själva ratten.
Fanatec Podium Porsche 911 GT3 R mäter 32 centimeter och även fast jag har 35 centimeters-rattar i mina riktiga bilar, och någonstans trodde att allt under 35 skulle kännas minkigt, är det verkligen den perfekta storleken för simracing. Vi valde mocka-varianten istället för läderkringlan eftersom framförallt jag älskar alcantara-rattar, inte minst för greppet man får - särskilt om du kör med riktiga motorsporthandskar. Växelpaddlarna är gjorda av prepeg-kolfiber och håller otroligt hög kvalitet precis som resten av Hub:en och det finns ett mer tillfredsställande "klick" när man växlar här, än allt annat jag testat i simracingväg någonsin.
Fanatec Podium Porsche 911 GT3 R är en underbart bra ratt med en heltäckande knappsats, lysande Hub och perfekta växelpaddlar som är moddbara och byggda av de finaste av material. Visst, 6500 kronor enbart för ratten i sig, plus 15 000 spänn för DD2-rattbasen innebär att detta blir en väldigt kostsam komponent till din simracingrigg men en som är värd varenda öre. Fanatec är larvigt bra just nu.