Svenska
Gamereactor
hårdvarurecensioner

Fanatec Podium DD2 (+ DD1)

Hegevall har tafsat på Fanatecs snordyra flaggskepp i över sex veckor nu och har äntligen fått tummen ur och delat ut betyg...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Okej, okej. Detta inledande stycke kan du absolut (utom dåligt samvete) hoppa över direkt om du är en insatt simracer som inte bara testat en direct drive-ratt utan kanske även äger en. För i annat fall kommer jag nu att skriva dig på näsan och låta som en rätt trist mix mellan Sverker i Plus och han den där gubben i Hajk. Men begreppen bör ju redas ut, från start, för den som inte är initierad och lika nördig som jag är.

HQ
Fanatec Podium DD2 (+ DD1)Fanatec Podium DD2 (+ DD1)Fanatec Podium DD2 (+ DD1)
Det är ett snyggt, välbyggt och smidigt paket som Fanatec nu erbjuder som förenklar direct drive-upplevelsen utan att tumma en endaste mikromillimeter på själva upplevelsen.

95% av alla rattar du sett i spelsammanhang baseras på rem- eller kedjedrift. Detta betyder att en elmotor av liten storlek skjuter ur sig kraft som via en pulley och en rem vilket möjliggör en starkare upplevelse än vad den ofta mikroskopiska motorn kanske egentligen torde kunna erbjuda. Så fungerar Mad Catz alla rattar, Thrustmasters alla rattar, Logitechs alla rattar och så gott som allt där i mellan. Sen har vi det här med direct drive, där rattstången är kopplad direkt till elmotorns huvudaxel, vilket delvis innebär att motorn i sig måste vara klart mer kraftfull än i en remdriven rattbas, men det innebär också att man som spelare kan njuta av en långt mer exakt ratt med starkare krafter som i slutändan bättre simulerar en verklig bil. Och även fast tyska Fanatec varit världsledande inom belt/rem-drivna rattar under en längre tid, har de aldrig tidigare gjort direct drive-rattar, förrän nu.

Fanatec Podium DD2 (+ DD1)
Aluminium, lite stål, mässing och kolfiber. Det vi gillar mest - på denna jord.

DD2 är Fanatecs toppmodell medan DD1:an baseras på exakt samma bas, chassi, motor och grundläggande teknologi men med en något svagare motor. Vi mottog recensionsexemplaret av DD2 för lite drygt sex veckor sedan och har sedan dess använt den i stort sett dagligen. I samma veva har vi lånat oss en Accuforce Pro V2 och en Simucube 2 Pro för att kunna göra en rättvis och till viss del objektiv jämförelse. Vi har i stort sett enbart spelat Assetto Corsa, Assetto Corsa Competizione samt Dirt Rally 2.0 och vi har gjort detta i vår nybyggda simulatorrigg tillsammans med Fanatecs inverterade Clubsport Elite-pedaler.

Detta är en annons:
Fanatec Podium DD2 (+ DD1)
Förpackningsdesignen är lysande och hela paketet andas kvalitet.

Det första som slog oss här på Gamereactor när vi först packade upp dessa tre konkurrerande direct drive-rattar är hur överlägsna Fanatec är på sexig förpackningsdesign och det övergripande, initiala intrycket av renodlad, snordyr kvalitet. Tyskarna bakom de hyperpopulära Clubsport-rattarna är verkligen simracingvärldens svar på Apple, då deras egna ekosystem gör den djungel som seriös simracing innebär, mycket, mycket enklare och mer lättbegripligt. DD2:an är svart, otroligt tung, välbyggd och stilfullt designad i pulverlackat stål, aluminium samt kolfiberdetaljer. Detta jämfört med Accuforce-basen samt Simucube som mer ser ut som delar från valfritt diesel-elverk.

Fanatec Podium DD2 (+ DD1)
13 kilo väger rattbasen vilket tillsammans med Podium HUB samt en kringla snabbt blir till 14 kilo, ingenting kan tejpar fast på köksbordet direkt.

Installationsmässigt är DD2:an dessutom överlägset enklast att hantera. Tack vare att alla Fanatecs andra prylar (våra pedaler, växelspak samt handbroms) går att koppla direkt in i ratten för att sedan unisont hanteras av egna mjukvaran Fanalab, gör att många av de bekymmer som annars skrämmer bort icke-initierade nybörjare inom simracing, är som bortblåsta. Rattbasen skruvas fast underifrån eller från sidorna (beroende på chassi/cockpit) och i vår Next Level Racing-rigg fäste vi enkelt fyra stycken M6-bultar i undersidan och kunde sedan börja koppla in kablar och uppgradera mjukvaran i själva basen. Tio minuter senare var vi igång, vilket absolut inte varit fallet med de två konkurrenterna som tagit upp till tio gånger så länge att montera och ställa in.

Detta är en annons:

Merparten av Fanatecs mjukvara till DD1 och DD2 är fortfarande i betafasen vilket oroade mig en smula innan vi drog igång och korkad som jag är, valde jag att installera den enda filen från deras support-sida som det inte stod "beta driver" på, istället för att ta den nyaste uppdateringen, som en normal människa, och köra på det. Och ja, det borde jag ju såklart inte ha gjort - vilket alla begriper. För det har hänt massor med mjukvaran till denna ratt under det senaste året av tester och uppgraderingar och såsnart jag hade rättat till mitt misstag kunde DD2:an börja imponera på oss här på Gamereactor. För det är precis vad denna ratt gör, konstant. Imponerar.

Till att börja med är Podium DD2 hutlöst, hutlöst kraftfull och att köra den på 100% är förenat med brutna handleder eller axlar slitna ur led, i princip. Vi har snarare använt den på cirka 30% och redan där erbjuder den väldigt kraftigt motstånd vilket med enkelhet simulerar valfri racingbil. Man brukar ju säga att en modern racekärra i exempelvis GT3-cirkusen ger cirka sex nm i vridmoment ut i ratten medan DD2:an har kapacitet att skicka på cirka 25 nm, vilket känns som att brottas med en fullstor alligator. En annan aspekt som verkligen imponerar från första början är känsligheten i denna ratt, all den feedback som ges. Med "Force inertia" rätt inställt i framförallt Dirt Rally 2.0 är det ganska precis hur enkelt som helst att känna av minsta lilla ojämnhet i grusunderlaget och det är såklart en underbart realistisk känsla som i allra högsta grad gör oss till bättre förare. Det märks, i jämförelse med framförallt Accuforce-ratten, att Fanatec lagt stor möda och mängder av tid med att från grunden utveckla och tillverka sin egen "purpose built"-motor till DD1/DD2 och inte norpat en standardmotor. Det går nämligen knappt känna av så mycket som en enda kugg, någonsin, när vi använder DD2:an och det kan vi inte säga om det två andra rattarna. Visst, under vissa små instanser har Simucube-ratten varit till och med smidigare men det finns en konstant känslighet i Fanatecs flaggskepp som vi har fastnat för, rejält.

Fanatec Podium DD2 (+ DD1)
Känslan av realism som denna ratt förmedlar är verkligen fantastisk. Om du har 15 000 kronor över och vill ta ditt bilspelande till nästa nivå finns det idag ingenting vi rekommenderar mer än en DD2:a. Ingenting.

En av de unika och mycket välkomna funktionerna i DD2:an (och i DD1:an) är Fanatecs egen quick-release-lösning som möjliggör enkel och framförallt kvick installation av valfri växelhubb/kringla utan sladdar, mekande eller krångel. Deras Podium HUB har dessutom smidigt nog samma infästningar och hål som varenda eftermarknadsratt i hela världen vilket gör det möjligt att skruva dit vilken Sparco/Momo-ratt som helst, något som vi naturligtvis var tvungna att testa. På rattbasens främre kant sitter det en 2,7-tums OLED-display där man enkelt kan ratta in saker som styrka på force feedback, känslighet och ABS utan att behöva pilla i medföljande mjukvaran Fanalab och även om vi valt att endast använda Fanalab när det kommer till testandet av vår ratt, är det såklart ett mycket välkommen funktion, då inte minst för de som tänker nyttja sin ratt till Playstation 4 snarare än PC.

Fanatec Podium DD2 (+ DD1)
Här sitter den, i vår rigg - och ser allmänt mallig ut. Och så kommer det att förbli.

Fanalab som program är strålande. Superenkelt att använda och hur logiskt som helst även fast det är fullkomligt proppat av funktioner och inställningsmöjligheter. Detta tillsammans med DD2:an som bygge, gör Fanatecs första direct drive-satsning till en larvigt lyckad sådan. Vi håller den högre än både Accuforce Pro V2 samt Simucube 2 Pro och även om prislappen på 15 000 kronor är hög, är denna ratt värd varenda litet korvöre.

Läs allt om vårt nya simulatorbygge här:
GR:s Racingsimulator 3.0 - Artikel 1
GR:s Racingsimulator 3.0 - Artikel 2
GR:s Racingsimulator 3.0 - Artikel 3
GR:s Racingsimulator 3.0 - Artikel 4

10 Gamereactor Sverige
10 / 10
+
Lysande design, fantastisk byggkvalitet, superenkel installtionsprocess, strålande plug & play-möjligheter, Fanalab är briljant, larvigt kraftfull och rysligt känslig
-
Dyr
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter

0
Fanatec Podium DD2 (+ DD1)

Fanatec Podium DD2 (+ DD1)

HÅRDVARURECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

Hegevall har tafsat på Fanatecs snordyra flaggskepp i över sex veckor nu och har äntligen fått tummen ur och delat ut betyg...



Loading next content