hårdvarurecensioner

Beyerdynamic T5P

Tyskarna slår tillbaka efter att amerikanska Audeze trollbundit oss under en längre tid. Fredrik har hårdtestat Beyerdynamics 11 000-kronors-lur

Det familjeägda tyska företaget Beyerdynamic har i årtionden spottat ur sig mängder av välljudande hörlurar och det skulle vara högst förvånande om dessa lurar inte låter bra, tänkte jag efter att ha hämtat lådan på Gamereactor-redaktionen en blåsig juni-eftermiddag. Och det visade sig snabbt att jag inte hade behövt oroa mig över ljudkvaliteten som T5P erbjuder, för detta är ren och skär musik-glädje i bärbar form, det.

Men! Vi börjar med att avhandla designen och även den är klockren. T5Pär riktigt tjusiga med en snygg mix av silvergråa kåpor och stålram mot de svarta skinnkuddarna och den svarta huvudbågen. Byggkvalitén känns gedigen och de urfrästa bokstäverna i stålramen är riktigt läckert och hela luren osar av tysk, oslagbar ingenjörskonst. Påkostade materialval och en rejäl väska ingår också vilket kan behövas för de går inte att fälla ihop när du är på resande fot. Helhetsintrycket skvallrar om att priset inte är 1099:- och du får mycket riktigt lägga till en nolla för att hamna rätt. Tio tusen är väl i högsta laget för en hörlur som i första hand är byggd för att kopplas till en Ipod eller en telefonen kan jag tycka, men det finns som sagt fog för det skyhöga priset.

Beyerdynamic T5P
Att inte behöva tumma på prestandan och verkligen få ett high-end-ljud i en bärbar hörlur trodde jag inte riktigt på tills jag provade dessa men Beyerdynamic har bevisat motsatsen även om prislappen kanske är i högsta laget.

Anledningen stavas ljudkvalitet för jösses vad bra T5P låter. Här bjuds det på en balanserad varm och nyanserad ljudbild med mycket detaljer och framförallt massor av renodlad spelglädje. Diskanten är rund, behaglig och högupplöst utan vassa övertoner. Basen är tight och kraftfull men utan att bli för dominant. Mellanregistret ligger helt perfekt tonalt och balanserar upp hela registret på ett snyggt sätt med lagom mycket värme. Karaktären påminner faktiskt en hel del om DT990, en modell älskat i snart tio år nu.

När jag vevar igång Calle Thyselius magiska "Waiting For Your Call" och det aviga trumkompet som startar låten börjar sitter allt som en fläskläpp och foten börjar rytmiskt stampa takten. Ännu tydligare blir det på Mumford & Sons stökiga dänga "The Cave" som lurarna enkelt rätar ut och det är omöjligt att inte sjunga med i refrängen, till Petters vilda förtret (jag är en riktig falsksångare, nämligen). Den slutna konstruktionen tar dock bort en del luftighet i ljudet men isolerar istället bort bakgrundsljuden från Petters ilskna avgrundsvrål. Det blir en aning instängt ibland, vilket är synd, men det är å andra sidan den enda egentliga minuspunkt (förutom priset) som jag kan hitta i dessa lurar.

Beyerdynamic T5P
Snygga, smarta materialval som gör att i varje fall jag inte skäms av att gå med dessa på hjässan nere på gågatan i stan. Att komforten även är strålande gör ju inte saken sämre heller direkt.

Jag måste dock erkänna att det känns lite märkligt att koppla in ett par fullstora high end-lurar i min Iphone men tack vare en impedans på 32 Ohm och en känslighet på 102 dB är T5P väldigt, väldigt lättdrivna och det fungerar klockrent. Även komforten är utmärkt tack vare lätta material (T5P väger endast 350 gram) och den korta kabeln på 1,4 meter är lagom lång för att kopplas till nallen i fickan. Den är dock kanske i kortaste laget om du vill poppa musik eller spela hemma för det finns inget utrymme att skrikställa sig upp och dänga tangentbordet i väggen när du blir ägd i till exempel Overwatch, eftersom kabeln bara är 1,4 meter. Men om du kan kontrollera din yviga spelstil (vilket jag sällan kan) går det hur bra som helst trots detta.

En dålig egenskap som slutna kåpor bidrar till är att öronen blir varma om du har lurarna på länge eftersom de inte "andas" på samma sätt som i en öppen lösning men det är samtidigt svårt att lösa med den konstruktionen och är egentligen ett lyxproblem i sammanhanget.

Beyerdynamic T5P
Ljudet i T5P är imponerande bra och kan med enkelhet mäta sig mot konkurrenterna och är till exempel klart bättre än sin betydligt dyrare konkurrent Ultrasone Edition 12 som bara låter kallt och tunt i jämförelse.

Mina förutfattade meningar som jag skrev om i det inledande stycket visade sig stämma exakt och Beyerdynamic T5P låter och är precis så bra som jag förutspådde. Att dagligen fått haft en high end-lur på skallen när jag pendlat till redaktionen har minst sagt varit en bisarr upplevelse. Att dagligen fått spela Clash Royale med fantastiskt ljud har varit underbart. Faktum är att nästan allt har varit ljuvligt med dessa härliga hörlurar och även fast den slutna konstruktionen ger en lite instängd karaktär på ljudet är de så pass spelglada, detaljrika och sköna att bära på kraniet att du nästan glömmer bort det. Prislappen är dock svårmotiverad men jag applåderar ändå Beyerdynamic för detta initiativ.

8 / 10
+
Massor med värme, detaljrik ljudbild, tight bas, härlig komfort, klockren byggkvalitet, strålande materialval