hårdvarurecensioner

Polk Audio Woodbourne

Polk Audios senaste trådlösa värstinghögtalare är snygg så in i bomben men hur låter den? Vår hårdvaruskribent har provlyssnat...

Första gången jag kom i kontakt med Polk Audio var när jag jobbade på HiFi Butiken och var på en bilstereomässa i Jönköping. I en Volkswagen Jetta satt det ett sex och en halv tums frontsystem och en tio tums baslåda och killen som byggt ljudet var mycket nöjd. Det lilla jag minns var att jag tyckte det lät typiskt amerikanskt med mycket svulstig bas, lite mellanregister och rätt så vass och hård diskant. Efter den provlyssningen har jag varken sett eller hört speciellt mycket alls om Polk Audio och blev lite förvånad när deras högtalare Woodbourne dök upp på redaktionen. Direkt kom nyfikenheten krypande, hur låter Polk idag? Det är ju trots allt väldigt många år sedan jag satt i den där gamla Jettan och lyssnade på finstämt gitarrkrafsande.

Polk Woodbourne är en tung och snygg högtalare. Närmare åtta kilo väger den och även fast vikt inte säger så mycket om hur någonting låter så skvallrar det om att en hel del elektronik finns under huven. Den är väldigt vacker med ett vitt tyg som sträcker sig hela vägen runt högtalaren, välvd front, en liten display i mitten som visar volym och källa och träfärgat kabinett. Passar väldigt bra vart du än väljer att placera den men gör sig allra bäst på en hylla helt för sig själv om du frågar mig.

Polk Audio Woodbourne

Har ljudet hos Polk Audio förändrats någonting efter min provlyssning för tio år sedan. Nej, det kan jag inte direkt påstå. Vilket är synd och missförstå mig inte nu för högtalaren låter bra men jakten på det mest högupplösta ljudet gör att vissa andra aspekter som värme och musikalitet försvinner.

Nu är ju det här min högst personliga uppfattning och det är inte alls säkert att du delar den med mig, men om jag går på ett liveband så är det första jag lyssnar på om dem kan lira och om det svänger efter det kommer hur PA:t låter. Woodbourne har ett mycket detaljerat och tungt ljud med mycket bas men saknar värme och spelglädje. Hade önskat att balansen var bättre då basen är på tok för hög och den hårda diskanten gör att mellanregistret försvinner för mycket.

Polk Audio Woodbourne

Ett test som vi gjorde när jag jobbade på HiFi-butiken i Östersund var att lyssna på hur det låter från ett annat rum. Eftersom du inte hör tonaliteten då så lyssnar hjärnan på hur musikaliskt det låter. Om du diggar till musiken vet du att musikaliteten och spelglädjen finns där. Tyvärr så finns inte den riktigt här och det gör att du tappar intresset för vad som spelas efter en stund.

Stereobilden är såklart väldigt smal tack vare högtalarens storlek men den välvda fronten gör att ljudet sprids mycket bra ändå. En fördel med riktigt välbyggda högtalare är att det går att spela starkt och det finns mängder med kraft i den här lilla lådan. Jag skrämde mig själv några gånger när volymen i min telefon var lite hög när jag startade igång den. Snacka om bra tryck! Något stöd från väggen bakom behövs inte utan Woodbourne låter bättre om den placeras fristående.

Polk Audio Woodbourne

Rikligt med ingångar finns det med allt från analog till optisk ingång. Har faktiskt aldrig sett så många anslutningsmöjligheter på en sådan här typ av högtalare förut och det är ett stort plus.
Eftersom jag är en Iphone-ägare blev valet av ingång enkelt och det gick mycket smidigt att starta igång Airplay genom att kopiera nätverksinställningarna från telefonen via USB-kabel. Den funktionen fungerade helt perfekt och även dem andra ingångarna. Möjligheten att köra TV-ljudet genom den optiska-ingången är en klar fördel ljudmässigt eftersom den Digitala Signal Processorn i Woodbourne är mycket bättre än TV:ns inbyggda dito.

Som min frukostkompis har Woodbourne fungerat klockrent funktionsmässigt och när John Mayer plinkar gitarr och sjunger har det låtit mycket bra men Foo Fighters får tyvärr hoppas över. Det blir för stökigt ljud och med tanke på att högtalaren kostar 7000 spänn förväntar jag mig faktiskt mer än det jag fick.

8 / 10
+
Gott om anslutningar, snygg design, kraftfullt ljud, väldigt kvalitativ, tydlig display