Svenska
Gamereactor
hårdvarurecensioner

Asetek Forte Pedals

Danska vattenkylningsexperterna Aseteks andra simracingprodukt är budgetpedalerna Forte som verkligen inte imponerat på chefredaktör Hegevall...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Du som hänger med i svängarna här på siten och är intresserad av vårt samlade simracinginnehåll vet säkert hur jag var allt annat än imponerad av danska vattenkylningskungarna Aseteks första simracingprodukt, de snordyra premiumpedalerna Invicta. De var och är ingenting för mig, helt enkelt och jämfört med framförallt Heusinkveld Ultimate Plus var danskarnas haussade pedaler i min värld alldeles chanslösa.

HQ
Asetek Forte Pedals
Den minimala fotplattan går inte att byta ut och pedalarmarna går inte att flytta isär. Superkorkat.

Nu har de rullat ut en till produkt inom simracingsfären och det är ytterligare en uppsättning pedaler men i budgetklassen den här gången. Forte lånar designen från Invicta men är i övrigt enklare, plastigare och genomgående sämre pedaler som kostar 5300 kronor, ungefär hälften av Invicta-priset, och utlovar premiumprestanda till budgetpris. Som du kanske redan räknat ut håller jag inte med och jag skulle ljuga om jag kallade mig något annat än förbluffad. För detta, mina damer och herrar, är inget vidare. De här pedalerna är verkligen inte värda sitt pris. Tyvärr. Att ta 5295 kronor för två pedaler av den här kvaliteten och med denna prestanda, är snudd-på löjeväckande. Låt mig förklara varför.

Asetek Forte Pedals
De mörkgula alu-detaljerna är snygga, dock.

Precis som i fallet med Invicta-pedalerna gillar jag inte hur Asetek tänkt gällande pedalernas placering samt hur de är monterade i den alldeles för smala fotplattan. Bromsen och gasen går alltså inte att separera eller flytta närmare varandra vilket är branschstandard idag och för egen del sitter dessa pedaler för nära varandra. Det ingår heller ingen koppling för 5300 kronor, den måste du köpa till för 2500 kronor och sedan skruva fast på utsidan av plattan som Forte-pedalerna bultats fast i. Asetek säger att det är såhär en tävlingsbil känns och att ingen gamer behöver flytta pedalerna när placeringen redan är optimerad för riktig racing, men det stämmer ju inte.

Detta är en annons:
Asetek Forte Pedals
Räfflorna på fotplattan är perfekta för den som kör med racingskor. Inte för de som kör sim i strumpor.

I en tävlingsbil i GT3-klassen kan man relativt enkelt separera pedalerna två till fyra centimeter utan att behöva borra nya hål och i Stock car-racing finns det ju precis som i WRC och i Formel-racing flertalet inarbetade lösningar där detta snabbt går att förändra om man som förare exempelvis får kramp i benen av att sitta med fötterna för tätt ihop. Jag är en av dessa och har både när jag använde Heusinkvelds Sprint-pedaler (6200 kronor) samt Ultimate Plus, använt mig av cirka sex centimeter större mellanrum mellan gas och broms än vad Asetek erbjuder. Detta är dock naturligtvis supersubjektivt och inget som du kanske kommer att ha problem med, men jag gillar bara inte danskarnas designlösning här.

Asetek Forte Pedals
Många fina namn, logotyper, förkortningar och manér blir det men det räddar inte denna bromspedallösning från att vara hopplöst efter konkurrenterna.

En annan aspekt som inte går att gilla, eller säga något annat än negativa saker om, är känslan i load cell-bromsen i Forte-pedalerna. Asetek har sedan förra hösten pratat väldigt mycket om hur är de enda tillverkarna på marknaden som verkligen begriper hur sanslöst hård en racingbroms verkligen är, och det stämmer ju inte heller då det finns drösvis med racingbilar vars bromskänsla är mjukare än det mjukaste alternativet sett till gummipackningar när det gäller Asetek Invicta samt Asetek Forte. Även den här biten är subjektiv och jag har pratat med gott om pro-förare som i bland annat Rallycross samt rally/Carrera Cup inte gillar den där stenhårda bromskänslan som Asetek menar är ett måste. I fallet Forte mäter inte heller bromspedalen det tryck som du framkallar med din bromsfot. Vilket i slutändan gör bromspedalen här en av de sämsta jag testat utöver de plastigaste 800-kronors-alternativen från Logitech och Mad Catz.

Detta är en annons:

Forte-pedalerna gör trailbraking snudd-på omöjligt för min del då de inte mäter tryck utan reagerar på hur mycket du pressar ihop gummipackningen bakom pedalen. Detta gör bromsen inexakt och detta gör att jag inte blir bättre med dessa pedaler än vad jag blir med Fanatec V3 Pedals som kostar 3990 kronor inklusive koppling (alltså halva priset av vad Forte inklusive kopplingspedal kostar). Jag skulle nästan vilja gå så långt att Fabatec CSL Pedals Loadcell för 1990 kronor är exakt lika bra/dåliga som Asetek Forte, då ingår dessutom en koppplingspedal (även om det är mycket simplare sett till konstruktion än Aseteks variant).

Asetek Forte Pedals
Sladdarna är blottade och mycket tunna, vilket är som att be om elproblem i långa loppet.

Jag får ingen känsla när jag använder Forte och mitt muskelminne har problem med att komma in i körningen på det sättet som Heusinkveld Sprint tillåter mig att göra. Jag gillar inte heller designen, som sagt och även om Aseteks mjukvara är bra är detta ingenting jag kan rekommendera. Tvärtom tycker jag att du ska köpa Fanatec V3 eller allra helst Heusinkveld Sprint som båda två är bättre pedalalternativ, rakt igenom.

04 Gamereactor Sverige
4 / 10
+
Mixen mellan svart aluminium och orangea detaljer ser race:igt ut, mjukvaran är bra
-
Bromsen är märklig och reagerar inte på hur mycket tryck du lägger på pedalen, det går inte att separerar pedalerna och fotplattan är för liten, för dyra
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter

Asetek Forte Pedals

Asetek Forte Pedals

HÅRDVARURECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

Danska vattenkylningsexperterna Aseteks andra simracingprodukt är budgetpedalerna Forte som verkligen inte imponerat på chefredaktör Hegevall...



Loading next content