hårdvarurecensioner

Nacon MG-X

Vi har testat mobilkontrollen Nacon MG-X, och här är vår recension.

Om sanningen ska fram så har jag generellt sett inte varit mycket för mobilspelande, men med tjänster som Xbox Game Pass och Stadia så har intresset på senare år ändå börjat öka markant. Det är liksom något speciellt med att kunna lira Halo Infinite eller Need For Speed på sin mobil, och även om upplevelsen inte håller jämna steg med en 65" 4K TV och en kraftfull konsol/PC så är det ändå trevligt att kunna ligga i sängen och fortsätta sitt spelande även när TV:n väl har stängts av. För att detta ska kunna ske dock är det givetvis ett måste att man kan använda ordentliga kontroller, och sedan tidigare har jag använt mig av min Xbox Series X-dosa tillsammans med ett telefonstativ vilket har funkat tämligen bra även om det såklart har funnits utrymme för förbättring. De senaste veckorna har av den anledningen ackompanjerats av Nacon-kontrollen MG-X, och sammantaget är det är en imponerande enhet även om den fallerar på en väldigt viktig punkt.

Nacon MG-X
MG-X gör din telefon till en switch-doftande spelenhet

Till det positiva kan vi meddela att det rör sig om ett solitt och bastant bygge i hårda plastmaterial och mjuka gummipartier som levereras i matta svarta nyanser som matchar de som en vanlig Xbox-dosa besitter. Visst, bygget andas inte påkostad lyx, men med målet att skapa en lätt och tålig dosa gör man ett väl gott jobb utan att det skriker budget någonstans. Själva telefonen kopplas förövrigt fast genom ett hårt greppade tryck som uppstår när man drar ena änden av kontrollen bort från den andra, och det finns även en tillhörande liten plastkant i kontrollens nedre del som hindrar telefonen från att trilla i golvet. Jag har därtill aldrig känt att olyckan varit nära oavsett vilken ställning jag spelat i, och man kan med gott samvete spänna fast sin påkostade telefon utan att vara rädd att den ska falla i backen. Det ska dock noteras att du inte kan ladda din lur samtidigt som du spelar (portarna göms av kontrollen) och högtalare som är lokaliserade på telefonens övre- och nederkant kommer låta lite annorlunda då de blockeras av dosans plastkanter. Använder du bluetooth-hörlurar är det dock inget problem.

Det trådlösa sammankopplandet är annars busenkelt då det bara är att sammanlänka telefonen med enheten via bluetooth, och jag upplevde att detta fungerade direkt från start utan något besvärligt krångel. Batteriet marknadsförs sedan med att hålla upp till 20 timmar, och jag kan bekräfta att jag klara mig runt 15 timmar innan laddkabeln åkte fram. Enheten använder sig förövrigt av USB-C och laddas förhållandevis snabbt upp från noll procent till en användbar nivå så du inte behöver vänta för länge med att återvända till ditt spelande om batteriet skulle laddas ur.

Nacon MG-X
Gummi-materialet på baksidan ger dosan ett bra grepp även under mer svettiga spelsessioner.

Majoriteten av knapparna är sedan i paritet med de som finns på en vanlig Xbox-dosa, och även om jag kan tycka att styrspakarna är något små så uppskattar jag samtidigt att de inte sticket ut för mycket då kontrollen i sådana fall hade blivit alldeles för otymplig. Det största problemet är dock de så kallade trigger-knapparna. Dessa används nämligen frekvent i allt från skjut- till racingspel, och tyvärr håller de inte samma kvalité som resten av kontrollen. För dessa känns extremt plastiga och svåranvända, och när jag skulle gasa och bromsa i Forza Horizon 5 var jag verkligen tvungen att klämma åt avtryckarna för att få effekten jag var ute efter. Inte blev det bättre heller när jag bytte till Halo. För även om det emellanåt krävs att man verkligen betonar sina rörelser så är knapparna samtidigt väldigt känsliga för minsta beröring. Jag vet liksom inte hur många gånger min spartankrigare började sikta "down sight" när jag vilade det ena pekfingret på den vänstra avtryckaren, och i ett spel som kräver mycket precision under hektiska förhållande var det långt från idealt.

Nacon MG-X
Trigger-knapparna är tyvärr inte de bästa.

Att spela lugnade och lättare indiespel eller turbaserade rollspel var däremot en betydligt bättre matchning, och i dessa områden fungerar kontrollen snudd på perfekt med ett bra ergonomiskt grepp och effektiv batterikapacitet som lämnade lite att önska. Är du således ute efter en kontroll för mer lugna och avslappnande titlar likt Spiritfarer eller arkadaction i samma anda som Teenage Mutant Ninja Turtles: Shredder's Revenge så är Nacon MG-X ett bra alternativ för en rimlig peng. Om du dock spelar mest actiontunga äventyr med fokus på snabba reflexer och ett kraftigt användande av trigger-knapparna så bör du förmodligen leta dig efter en annan lösning.

Nacon MG-X
MG-X klarar av att hålla telefoner med en 6,7" stor skärm.
7 / 10