Svenska
Gamereactor
hårdvarurecensioner

Inzone H3, H7 och H9

Vi testar Sonys nya spelvarumärke och deras första hörlurar i serien Inzone...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Om någon skulle tvivla på det, så är marknaden för speltillbehör välfylld. Folk som vet vad en SWAT-analys är, skulle till och med hävda att det är en marknad med total konkurrens och att det därför kan vara svårt att se att det finns utrymme för mer - men Sony håller inte med.

HQ

Deras nya spelvarumärke heter Inzone och riktar sig mer till PC-användare än PS5-spelare, men de vill gärna ha båda grupperna som kunder. I tidens anda är förpackningen baserad på återvunnet träfibermaterial, vilket inte spelar någon roll för själva produkten, men är ett plus.

Hörlurarna är tillverkade i samma grundläggande design och har så små skillnader men samma grundläggande design och driver, en fin 40 millimeters neodym-magnet. Det finns CCAW-röstspole i de trådbundna H3:orna och EDCCA-röstspole i de trådlösa H7 och H9. Det saknas information om vilket material själva enheten är tillverkad i när det gäller H3, men det är PET-film i de trådlösa enheterna, alltså plast. Det är dock de små sakerna som gör stor skillnad. Kuddarna på huvudbandet är bättre gjorda på H7 och H9, och H9 är något mer välbyggd men också ganska stor. Det finns också olika typer av material på kåporna. Jag är inte ett stort fan av det lätt läderartade ytskiktet på H9, det är för hårt, för oflexibelt och för stängt, och det blir väldigt varmt i örat väldigt snabbt. Här är H7 utrustad med ett tygfoder som gör att värmen i större utsträckning kan ta sig ut från insidan. De laddas för övrigt med en exponerad USB-C-port, vilket är smidigt och relativt snabbt.

Inzone H3, H7 og H9Inzone H3, H7 og H9Inzone H3, H7 og H9
INZONE H3

De har samma vita färg som PS5, är mycket stilistiska i sitt utseende och ser ut som något från The Institute i Fallout 4. Jag gillar designen, den är futuristisk och definitivt i designbrödraskap med PS5. Det finns en volymkontroll på ena sidan och en omkoppling mellan chatt- och spelljud på den andra. Volymkontrollen är också steglös, men räfflad, och den är lätt att använda. Brusreduceringen i H9 fungerar, men inte så optimalt som jag förväntade mig.

Detta är en annons:

H7 har 40 timmars batteritid medan H9 har 32 timmars batteritid, detta trots att den har aktiv brusreducering som är avstängd, och det ryktas att detta beror på LED-ringen på varje öronkåpa. Jag måste erkänna att det faktiskt ser ganska häftigt ut, men man kan inte se det när man faktiskt använder dem.

Mikrofonen är tyvärr en katastrof. Det är en ECM (kondensatormikrofon) i båda, enkelriktad i H3, dubbelriktad i H7 och H9 (beroende på var du läser, annars dubbelriktad i alla tre), och de fångar upp mycket brus, men ännu värre är att de komprimerar våldsamt, vilket ger rösten ett våldsamt blekt ljud. Det kan vara ett fel i programvaran (vi har provat med och utan på fyra olika datorer), det kan vara ett fel i produktionen på det exemplar vi fick långt före lanseringen, men det ljud vi kunde få ut var pinsamt dåligt på alla tre, men värst på de trådlösa.

Programvaran är Inzone Hub, och trots att den testade versionen var version 0.003 verkar den mycket välpolerad och färdig. Gränssnittet är riktigt snyggt, i svart och dämpad lila, och allt är lätt att förstå och kontrollera. Det är möjligt att prioritera ljudkvalitet eller stabilitet, och det finns till och med möjlighet att göra dynamisk komprimering, och det fungerar. Det finns också en trevlig liten EQ inbyggd, men inget i nivå med vad de stora konkurrenterna kan erbjuda.

Inzone H3, H7 og H9Inzone H3, H7 og H9
INZONE H5
Detta är en annons:

Det bästa med den här serien är Sonys 360 Spatial Sound. Det fungerar utmärkt även om det är en algoritm som blandar det befintliga ljudet, och just placering de förtjänar en klapp på axeln för. Det är inte helt optimalt när det gäller identifiering av höjd, men det finns inga system som behärskar detta just nu. Det finns fortfarande lite eko här och där, men det är inte alls lika illa som många andra virtuella surroundsystem.

Ljudkvaliteten är det viktigaste, och här är H3 den klart svagaste av de tre. Trots att de är trådbundna saknas den djupaste basen, och alla tre har en något uppblåst botten, trots att programvaran säger att de har en platt frekvenskurva. Annars är det faktiskt ett ljud av relativt hög kvalitet, bra upplösning, fina detaljer, men inte med samma klarhet och återgivning av transienta stopp som du kan förvänta dig av befintliga toppmodeller från Logitech, Razer och särskilt Steelseries. Ljudkvaliteten är bra, missförstå mig inte, men det är varken HIFI eller något som lämnar konkurrenterna i bakom sig.

Och det är ett stort problem när man tittar på priset. Runt 1500 kronor för H3, runt 2700 kronor för H7 och runt 3600 för H9. Det är riktigt dyrt när det för alla tre modellerna finns konkurrerande modeller som gör samma sak fast bättre, och som även har bättre mikrofoner. När du är en ny aktör på marknaden är det viktigt att du kan hålla jämna steg med de andra, eller till och med vara bättre på alla parametrar, inklusive priset. Just nu verkar särskilt H3 och H7 vara mycket dyra, och det enda ställe där Inzone är i nivå med konkurrenterna är mjukvaran och surroundljudet samt designen. Batteritiden kvittar kanske, men komforten på framför allt H9 skulle kunna vara bättre, men med genomsnittlig ljudkvalitet kommer du inte långt i det avancerade segmentet, och sedan har vi mikrofonen som jag fortfarande hoppas är en måndagsmodell, för om det är samma ljudkvalitet på kopiorna som landar hos konsumenterna skulle jag redan nu gissa att det kommer att bli en anstormning av klagomål.

Vad behöver då ändras? Ny mikrofon på alla modeller, lägre pris på H3 och H7, användning av H7-huvudkuddar på H9, och lite bättre voicing på själva drivers. Inzone har uppenbarligen potential, och deras mjukvara och surroundljud visar att det finns stora resurser bakom det, men de träffar inte målet med första försöket iallafall.

Inzone H3, H7 og H9
INZONE H7
07 Gamereactor Sverige
7 / 10
+
Snygg design, bra surround, helt okej ljud, bra gränssnitt
-
Kassa mikrofoner, ej prisvärda, tveksam komfort
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter



Loading next content