LIVE
HQ
logo hd live | Pepper Grinder
See in hd icon

Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Svenska
      Gamereactor
      hårdvarurecensioner

      Simcore DS5 Sim Dash

      Petter har bytt ut vår Simcore DS1 Dash mot nysläppta storebrorsan DS5 som huserar 23 stycken frostade RPM-dioder, också. Och han är mycket nöjd...

      Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

      * Obligatoriskt att fylla i

      En "sim dash" är något så simpelt som en liten minimonitor som monteras med fördel ovanpå ens rattbas för att simulera känslan av en digital display, eller hastighetsmätare/varvräknare, och styrs sedan med exempelvis Simhub där man som simracingentusiast med enkelhet kan ladda in tusentals olika grafiska gränssnitt hämtade från alla världens olika tävlingsbilar, eller göra sin alldeles egna grafik med allt vad färger, former, typsnitt och funktioner heter. Simdash-världen är ett eget litet ultranördigt ekosystem som det går att dyka förhållandevis djupt i och när man väl kommit igång, finns det såklart ingen som helst återvändo.

      HQ
      Simcore DS5 Sim Dash
      DS5 finns i svart, rött, guld eller blått och vi valde en guldfärgad för att passa vår guldlackerade SRD-rigg.

      Under dryga två år har vi på Gamereactor använt oss av Simcore DS1 monterad på vår Fanatec DD2-rattbas och i denna har vi primärt använt oss av en egendesignad "dash" gjord i just Simhub med fokus på växelval och RPM-stapel. Med tanke på att vi mer eller mindre enbart kört Dirt Rally 2.0 i vår rigg under 2021 och 2022 valde vi att i vår DS1 inte inkludera dashgrafik innehållande vare sig RPM-lampor, däcktemp, varvtider, raceposition, bränslenivåer eller andra självklarheter som alltid finns med i verklighetens motsvarigheter. Vi har dock sedan Fanatecs Podium BMW M4 GT3-kringla anlände och sedan Reiza Studios fortsatt att förbättra det redan briljanta Automobilista 2 skiftat fokus och börjat köra mycket mer av det spelet, och passande nog anlände ett recensionsexemplar av nysläppta storebrorsan DS5 lagom till det.

      Simcore DS5 Sim Dash
      5" plus 23 stycken snorstarka RPM-dioder.

      DS5 är till att börja med större än DS1 med cirka två centimeter i totalbredd. Den huserar även 23 stycken frostade lysdioder som går att programmera efter egna önskemål i Simhub samt USBC-ingång på baksidan snarare än neder på undersidan som i fallet med föregångaren DS1. Alla dessa förändringar är till det bättre och den extra storleken har gjort sig väldigt bra hos oss då DS5:an nu passar bredden på Fanatec DD2 bättre och syns bättre från förarposition. LCD-skärmen är av samma fina kvalitet som i DS1 och även om upplösningen är densamma (850x480) som i föregångaren, är pixeldensiteten så pass bra att det snarare ser ut som 1280x720p. I Simhub har jag gjort våra egna dash-templates i just 720-upplösning vilket naturligtvis skalas ned då till 480, vilket ser riktigt bra ut. Dioderna är starka och klara, rappa och snygga och för att inte bli bländad har jag skruvat ned dess styrka till cirka 65% i Simhub-mjukvaran.

      Detta är en annons:
      Simcore DS5 Sim DashSimcore DS5 Sim Dash
      Byggkvaliteten och materiavalvalen är strålande.

      På grund av dioderna drar DS5 cirka dubbelt så mycket ström (via USB) som DS1, något som är ett enda stort ickeproblem för den som kör en statisk, ordinär simracingrigg men för oss som använder oss av dubbla motionsystem, trippla rumblemotorer till pedaler plus stolen, handbroms, sekventiell växellåda, aktiv bältessträckare, Buttkicker, aktiv fartfläkt och en Nokia T20-suefplatta som "instrumentpanel" (också styrd via Simhub) har DS5:ans strömbehov inneburit att vi dels inte kunnat dragit sladden på ett "osynligt" sätt med hjälp av en USB-förlängare och dels inte kunnat koppla in dashen i en av våra två USB-hubbar, då den då börjat flimra och till slut slutat visa bild helt och hållet. DS5 behöver mer ström än så, helt enkelt och det har gjort att vi gett den en egen ingång i vår Omen HP 30L utan sladdförlängning. Återigen... Inte ett problem för 99% av alla som jagar en minimonitor av det här slaget och absolut inget bekymmer, men ändå en bra sak att klargöra.

      Simcore DS5 Sim Dash
      DS5 är klart större än föregångaren DS1, vilket är välkommet.

      Simcore DS5 Sim Dash kostar 3795 kronor och ska sen fraktas, momsas och tullas in från Australien vilket gör att prislappen hamnar på runt 5000 kronor innan den är hemma, o brevlådan. Det är naturligtvis mycket pengar det för en fem tum liten minimonitor som enbart visar upp grafikobjekt som i de allra flesta simulatorer går att fräsa upp direkt på skärmen som en del av spelgrafiken, istället. Men för den som verkligen vill skapa en känsla av en "riktig" tävlingsbil hemma i vardagsrummet kan vi inte rekommendera Simcores minimonitorer tillräckligt hårt, för till skillnad från bland annat Apex Simulations eller Simplace motsvarigheter är detta en renodlad kvalitetsprojekt gjord i flygplansklassat aluminium med superb LCD-skärm, strålande RPM-dioder och fenomenal byggkvalitet. Inga 3D-printade "hemma"-detaljer så långt ögat kan nå - med andra ord. Tack för det Simcore!

      Detta är en annons:
      09 Gamereactor Sverige
      9 / 10
      +
      Lysande materialval, superb byggkvalitet, smidig montering, strålande LCD-skärm, väldigt fina RPM-dioder, simpel att sköta via Simhub
      -
      Dyr
      overall score
      Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

      Relaterade texter

      1
      Simcore DS5 Sim Dash

      Simcore DS5 Sim Dash

      HÅRDVARURECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

      Petter har bytt ut vår Simcore DS1 Dash mot nysläppta storebrorsan DS5 som huserar 23 stycken frostade RPM-dioder, också. Och han är mycket nöjd...



      Loading next content