Med tanke på att Fanatec sedan ett par år tillbaka sålt framförallt Podium-ratten (flaggskeppet) 911 GT3 med tillhörande magnetiska kolfiberpaddlar och licensierad RSR-button box, är det väl mer än lovligt knepigt att jag favoriserat den gamla BMW GT2-ratten så länge som jag har. För trots flappigt slappa leksaksväxelpaddlar har den ratten i många, långa år varit det bästa som Fanatec erbjudit, om du frågar mig. Perfekt bredd/höjd, perfekt form, perfekt tjocklek och en mjukare och mer behaglig typ av alcantara än vad som är standard inom rattvärlden. Jag har alltid älskat den, trots de usla paddlarna. När den tyska simracinggiganten meddelade för ett halvår sen att de arbetade på en förfinad, uppgraderad version av Clubsport BMW GT2, brände jag därmed av en liten glädjedans (Svullo-dansen) och ett skrik. Gällt, högt och vackert. Nu är den här. Clubsport BMW GT2 V2, och jag är lyrisk.
Ergonomin i denna kringla är verkligen perfekt, för mig. Mina händer sitter helt perfekt i kvart-i-tre-greppet med tummarna fastkilade i hörnen och jag tycker alltid att 320 millimeters totalbredd är den perfekta storleken för simracing. Den nya, uppgraderade V2-versionen är dessutom 30% lättare än den gamla vilket känns. Detta innebär ju att rattbasen inte måste vrida runt lika mycket vikt, såklart, vilket innebär att man får mer force feedback-respons i nävarna än med den gamla versionen. Alcantaran är italiensk, äkta och superbehagligt mjuk utan att kännas för mjuk och sömmarna är av ypperlig kvalitet.
Den viktigaste uppgraderingen handlar om växelpaddlarna, dock. Helt klart. Fanatec har mekat dit sina finaste paddlar som är magnetiska och bland det bästa som går att hitta inom simracingvärlden. De har nu det där distinkta, direkt oförskämt trevliga, mekaniska klicket som vi alla vill ha. Paddlarna i sig är CNC-skurna i aluminium och pulverlackade och för att vara en kringla för blyga 2900 kronor erbjuds man här premiummaterial, premiumdesign och premiumfunktionalitet, rakt igenom. De nio RPM-lamporna i överkant på rattens framsida har ersatts av starkare dioder sedan version ett, också, och de precis som knapparna i sig och LED-displayen fungerar felfritt och tillför mervärde till en redan olidligt prisvärd kringla.
Den sista förbättringen som gjorts är att man nu bytt till en "quick release" som går att montera bort, byta ut. Detta eftersom Fanatec är på väg att byta ut sin standard-QR mot en Krontec-variant (för att eliminera den minimala flex som finns i den som nyttjas idag) och i och med det här är alltså Fanatec Clubsport BMW GT2 V2 framtidssäker och uppgraderingsbar. I slutändan är detta den perfekta uppgraderingen av en redan superb ratt och jag har verkligen noll problem med att kalla V2-versionen för den enskilt bästa simracingkringlan jag äger.