Svenska
Gamereactor
nyheter

Här är de första detaljerna om Xbox Scorpio

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Som vi tidigare berättat skulle vi idag få veta mer om Scorpio-specifikationerna och därmed äntligen få reda på vad Microsofts värstingkonsol presterar, vad den har för SOC (System on a Chip), hur Scorpio Engine fungerar samt en genomgång av grafik- (GPU) och huvudprocessor (CPU). Rent tekniskt handlar det om en 16 nanometers FinFET-processornod med en storlek på 3,6 kvadratcentimeter, späckad med sju miljarder transistorer tillverkade av TSMC.

Här är de första detaljerna om Xbox Scorpio

Själva huvudprocessorn är en utvecklad variant av Jaguar Core som sitter i Xbox One med två Quad Core Clusters (återigen som Xbox One) och 4 megabyte L2-cache. Denna x86-processor har fått klockfrekvensen ökad med 31% till 2,3GHz. Enligt Digital Foundry har Microsofts mål varit att förbättra samklangen mellan CPU och GPU samt minska latensen.

Det Microsoft gjort är enligt Digital Foundry en hårdvaruimplementering av DirectX 12 integrerat direkt i GPU. Det betyder i klartext att instruktioner från CPU som normalt skulle kräva tusentals instruktioner, har strömlinjeformats till bara elva, vilket i sin tur kapats ner till nio. Microsoft menar att det minskar belastningen på CPU med hälften på spel gjorda med DirectX 12-renderare, såsom Battlefield 1 och Gears of War 4.

Här är de första detaljerna om Xbox Scorpio

Audio-rendering brukar också belasta CPU och det kan nu avlastas till dedikerade chip, även om APB (Audio Processing Block) har samma grundhårdvara som Xbox One. Dolby Atmos och Atmos för hörlurar kommer stödjas av Scorpio, som nu alltså i grund och botten stödjer 7.1-ljud. Alla Xbox One-ägare, även de med vanliga enheten, One S och Scorpio kommer ha nytta av detta.

När det kommer till GPU-prestanda förtydligades hur det är upplagt. Förra året bekräftades sex teraflops och detta är fördelat på 40 enheter, att jämföra med 12 på Xbox One och 36 för Playstation 4 Pro. Dessa körs i 1172MHz till Scorpio mot 853 till Xbox One och 911 för Playstation 4 Pro, vilket betyder att Scorpio gentemot Sonys alternativ har ett övertag på 43%.

När det kommer till minne sitter det 6,8 GHz GDDR5-moduler på en 384-bits memory bus, och med 12 av dessa moduler får vi en bandbredd på 326 GB/s totalt. 8GB av dessa 12 GB GDDR5 kommer finnas tillgängliga för spelutvecklare, att jämföra med fem till Xbox One och Playstation 4 Pro. Systemet lägger alltså beslag på fyra gigabyte ensamt, bland annat för att menyerna ska kunna renderas i 4K (vilket Xbox One S inte kan).

Här är de första detaljerna om Xbox Scorpio

All denna specialbyggda hårdvara har tagits fram efter att Microsoft undersökt befintliga spel för att kolla var flaskhalsarna finns. De har använt hårdvaruemuleringar för att se hur spelkod presterar och sedan försökt balansera efter detta för optimalt resultat. Runt 60 speciallösningar till GPU har tillkommit som ett resultat av detta.

Digital Foundry säger att med en tidig prototyp av Scorpio kunde Forza Motorsport 6 grafikmotor konverteras till den nya konsolen på två dagar (bilden nedan). Med ett maximalt antal bilar på banan uppnåddes ändå 4K-uplösning och 60 bilder per sekund och då jobbade GPU ändå bara till 66,19%, vilket sjönk till 55% med färre bilar och nådde som mest 70%. De tryckte på att det som sagt var en konvertering där enda Scorpio-tilläggen då var 4K-upplösningen. Spel som körs i 1080p till Xbox One kan alltså komma att renderas i äkta (native) 4K med lite jobb. Det fanns lite problem med texturer i horisonten, vilket optimering dock borde kunna få bort och det finns som sagt extra kraft över. Microsoft siktar även på att få 900p-spel att köras i äkta 4K. Har du ingen 4K-TV kommer du ändå kunna njuta av prestandan då alla Scorpio-spel kommer supersamplas från 4K ner till 1080p för en betydligt bättre bildkvalitet. Game DVR får också en 4K/60 HGVC-videouppgradering med Scorpio

Här är de första detaljerna om Xbox Scorpio

GPU i Scorpio har funktionalitet som kommer från AMD:s Polaris-teknologi, och Digital Foundry jämförde Scorpio med Radeon RX 480 som har 40 beräkningsenheter att jämföra med Radeons 36, och en klockfrekvens på 1172 MHz jämfört med Radeons 1266 (max boost), samt en storlek på 3,6 kvadratcentimeter att jämföra med Radeons 2,32 och slutligen sex teraflops beräkningskapacitet att jämföra med Radeons 5,8 (max boost).

Digital Foundry pratade även om Hovis-metoden, där varje Scorpio Engine-processor som tillverkats har egna kraftinställningar och varje Scorpio-moderkort är balanserad för att hålla temperaturen nere och effektiviteten hög. Kylningen påminner om den vi hittar i grafikkortet GTX 1080 där värme leds ut på konsolens baksida via en stor fläkt, och det är alltså ingen ventilation på själva konsolen.

Här är de första detaljerna om Xbox ScorpioHär är de första detaljerna om Xbox Scorpio

Med detta avslöjat. Var tror och tycker du själv om Scorpio?

Här är de första detaljerna om Xbox Scorpio


Loading next content