Efter nyheten om att Microsoft sparkat över 10 000 anställda, inklusive några viktiga utvecklare från Starfield- och Halo-studiorna Bethesda och 343 Industries, har tidigare anställda från sistnämnda gjort kritiska uttalanden mot Microsoft.
Mer specifikt har Patrick Wren, som arbetade på 343 i åtta år innan han flyttade till Respawn för att arbeta med Star Wars Jedi: Survivor, nämnt "inkompetent ledarskap" på Microsoft och förklarat att det orsakade "massiv stress för dem som arbetar hårt för att göra Halo så bra som möjligt".
Tyler Owens är en annan före detta 343-utvecklare som kritiserar Microsoft på Twitter: "Som Halo-fantast är jag verkligen trött på att Microsofts affärsmetoder och policys långsamt dödar det jag älskar."
Halo Infinite hyllades vid lanseringen, men det byttes snabbt mot kritik för spelets tillstånd (där konsolspelare exempelvis tvingas spela mot PC-användare) och supporten. Under de senaste månaderna har dock bra arbete gjorts för att rätta till Halo Infinite, som nu tycks vara på rätt väg.