Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Halo Infinite

Halo Infinite

Så har 343 Industries och Microsoft äntligen visat upp Halo Infinite. Vi såg presentationen samt fick en genomgång av utvecklarna, och är nu redo att berätta om det tycks leva upp till sitt arv...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
HQ

Så var det äntligen dags att för första gången visa upp Halo Infinite efter åratal av hypande. Det vi visste på förhand var i stora drag att spelet är skapat med nya grafikmotorn Slipspace Engine, skulle handla om Master Chief och att det innehöll en ringvärld. Utöver det har det mestadels handlat om önskningar, spekulationer och rykten.

Under de senaste veckorna har Microsofts stora hype-maskineri sakta men säkert lättat på locket och skapat ett enormt intresse för Halo Infinite, som därmed också fick enorma förväntningar. Om det vi fick se verkligen levde upp till dessa är tveksamt, men låt oss inte börja i den änden. Halo Infinite har av utvecklarna uttryckligen kallats för en andlig reboot. De är dock noga med att poängtera att det inte handlar om att stryka eller ändra i historien som varit, utan det är helt enkelt både fortsättningen på Master Chiefs historia men också början på något nytt.

Halo Infinite
Någon Cortana har vi ännu inte fått se skymten av, istället tycks denna pilot vara Master Chiefs nya sidekick.
Detta är en annons:

Det Microsoft hade att visa upp utspelades på den spruckna Halo-ringen vi fått se i en tidigare trailer. Ringen har tagits över av Brute-ledaren Escharum och gruppen Banished som vi stiftade bekantskap med i Halo Wars 2. Enkelt sammanfattat en utbrytargrupp ur det som var Covenanterna, nu dock med ursinniga Brutes i ledningen snarare än hippie-profeter.

Under den presentation av spelet Gamereactor fick efter att Halo Infinite visats upp på Xbox Games Showcase, avslöjades att denna del ur spelet ligger ungefär halvvägs in i storyn, vilket vi får förmoda betyder att det finns en väldans massa annat som händer innan dess. Detta är nämligen ett stort spel vars sammanlagda yta tydligen är mer än dubbelt så stor som det vi fick i Halo 4 och Halo 5: Guardians tillsammans. Och dessa båda titlar var ju också stora spel i sin tur.

Halo Infinite
Att designen är ispirerad av klassisk Bungie-Halo bör ingen kunna ta miste på.

Nåväl, sekvensen börjar med att Master Chief och en ännu ej namngiven pilot kraschar på ringvärldens yta. 343 Industries säger att denne pilot är avsedd att fungera som något av en mänsklig motvikt till Master Chief, och har därför både känslor samt en önskan om att få behålla livhanken. Han kommer även ha en stor roll. Jag tolkar det som att denna pilot kommer fungera som något av en ersättare till Cortana och vara den Master Chief bollar med under spelets gång, åtminstone har vi inte fått se några tecken på att Cortana skulle finnas med i spelet ännu. Storyn utspelas för övrigt långt efter del fem där en del av utmaningen initialt blir att lappa ihop vad som hänt sedan dess.

Detta är en annons:

Något som slår mig i samma stund Master Chief kliver ur det kraschade skeppet, är hur 343 Industries försökt återskapa känslan av Halo: Combat Evolved. Master Chief ser återigen ut som han brukade, färgerna är starkare och ringvärlden ligger återigen där mystiskt och bara väntar på att utforskas. Utvecklarna gör snabbt klart att detta är avsiktligt och att målsättningen är att återskapa mystiken kring Halo samt att göra detta till ett komplett spel i sig självt. Det finns alltså både en början och ett slut här, och det är inte tal om något spel som måste byggas ut med DLC för att du ska få uppleva hela storyn.

Halo InfiniteHalo Infinite
Två av Master Chief nya leksaker, en portabel sköld och en änterhake.

Master Chief får tidigt i demot tag i en Warthog som tycks bete sig aningen mindre svampigt än i tidigare spel, med klart läckra effekter, och han har även nya verktyg till sitt förfogande. Dessa inkluderar skölden Drop Wall samt framför allt en änterhake. Sistnämnda kan användas både till attacker och för att nå svåråtkomliga avsatser. På så sätt kan du hitta hemligheter samt även ta dig runt barrikaderade fiender för att försöka attackera dem från ett mer obevakat håll. Inspirationen till dessa tillbehör är hämtade från Halo 3. Det verkar även finnas gott om både nya vapen och granater att tillgå, även om 343 Industries lovar att flera ännu ej visade favoriter också kommer att finnas med.

Det finns väldigt mycket jag gillar med Halo Infinite som ser ut att bli mer av den typ av Halo som jag gillar (vilket kan sammanfattas som Bungies Halo). Men det betyder inte att allt var bra. Halo Infinite ser tyvärr tekniskt åldrat ut redan innan det ens lanserats. Bland annat känns ljuseffekterna platta och ray-tracing läggs till först efter release, något jag får förmoda är ett resultat av corona-virusets fördröjningar. Dessutom är geometrin långt ifrån imponerande, och när vi får se Brute-bossen Escharum i närbild, är det svårt att bli imponerad när man tar i åtanke vilka ansikten främst Naughty Dog, men även Microsoft-studion The Coalition brukar bjuda på. Då ska man veta att demot kördes på en PC med specifikationer motsvarande Xbox Series X.

Halo Infinite
Tekniken bakom Halo Infinite ser gammal ut innan Xbox Series X ens har släppts, tyvärr.

Designmässigt är det lyckligtvis desto bättre dock och den massiva ringvärlden har fått dygnscykler och vi kommer själva att få utforska den i eget tempo. Du har en stor karta till ditt förfogande där du kan se vad som behöver göras, och världen lever och andas på ett annat sätt. Det finns till exempel djur i denna värld som inte fungerar som fiender, utan möjligen kanonmat om du vill skjuta sönder dem. Du kan i bästa Metroidvania-anda heller inte vara säker på att du kan göra allt direkt, utan du kommer behöva återkomma till vissa banor sedan du fått verktygen för att komma vidare.

Halo-spelen var för övrigt länge kända för sin musik, komponerad av i synnerhet Martin O'Donnell men även Michael Salvatori. 343 Industries har haft svårt att hitta en bra ersättning till dessa herrar, men till Infinite har bland annat Gareth Coker varit en av huvudkompositörerna, och om namnet låter bekant så är det nog för att du spelat Ori and the Will of the Wisps samt dess föregångare. Av det lilla vi hittills fått höra, tycks musiken ha en helt annat dignitet än tidigare.

Halo Infinite
Brute-ledaren Escharum är en antagonist som spontant känns betydligt farligare än de gamla Covenant-profeterna.

För att sammanfatta så måste vi säga att Halo Infinite inte levt upp till våra högt ställda förväntningar, där det framför allt är grafiken som ställer till det. I ett generationsskifte mellan konsoler och i en så viktig serie som Halo, vill man helt enkelt ha mer än såhär. Mycket av det Microsoft visade i övrigt som sade vara in-engine överglänste med lätthet det tekniska. Men spelmässigt verkar det lyckligtvis leverera desto mer dock, med klassisk Halo-känsla och en stor, öppen ringvärld som bara väntar på att få utforskas - och så har vi ju inte fått se multiplayern ännu heller.

HQ

Relaterade texter

7
Halo Infinite - Season 2: Lone WolvesScore

Halo Infinite - Season 2: Lone Wolves

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Vi har spelat den andra säsongen av Halo Infinite, men är tyvärr inte helt imponerade av det som erbjuds, där kvantiteten är största problemet...

Halo Infinite - KampanjenScore

Halo Infinite - Kampanjen

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Sex år, flera miljarder kronor och en rejäl försening senare är nu Halo Infinite äntligen här. Är det den mjuka reboot som utlovats, och framför allt - är det bra...



Loading next content