See in hd icon

Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Guild Wars: Nightfall

Guild Wars: Nightfall

Onlinespelet utan månadskostnader är tillbaka i ny förpackning med Afrika-tema och ett knippe nya jobb att välja mellan. Men är det nog för att locka till sig nya spelare och hota World of Warcrafts dominans?

Guild Wars är en onlinerollspelsserie som är tämligen unik med sitt koncept. Istället för att tvinga på spelarna en fast månadskostnad är spelet gratis att spela efter att man köpt spelet i butik. Istället för månadskostnaden har det den senaste tiden släppts fristående expansionspaket med jämna mellanrum som innehållit nya världar, jobb och ett vidareutvecklat spelsystem för alla som fastnat i Guild Wars-världen.

Precis som med Guild Wars: Factions behövs inte originalspelet för att kunna köra igång med expansionen Guild Wars: Nightfall. Det senaste spelet introducerar en ny Afrika-inspirerad värld som ser väldigt läckert ut både tekniskt och designmässigt. De öppna ytorna, vackra miljöerna och de arab- och afrikaliknande människorna som befolkar världen sätter stämningen direkt och får en att vilja ge sig ut på uppdrag och samla erfarenhetspoäng och nya förmågor snabbare än NCsoft hinner spotta ur sig ytterligare en expansion.

Största skillnaden mot tidigare Guild Wars-spel är inkluderandet av upp till tre spelbara "hjältar" som man kan ha med sig. Medan de tidigare spelen endast hade simpla datorkontrollerade följeslagare som man kunde plocka med sig på äventyr om man ville spela ensam går Guild Wars: Nightfall steget längre och börjar nästan likna gruppbaserade datorrollspel som Icewind Dale och Baldur's Gate lite smått. Man har så gott som full kontroll över de nya hjältarna och kan således byta utrustning, ge dem order och bestämma hur de ska utvecklas när de går upp i nivå. Hjältarna spelar också en stor roll i Guild Wars: Nightfalls ambitiösa enspelarkampanj eftersom de dyker upp i både mellansekvenser och har unika personligheter som är ett långt steg ifrån föregångarnas identitetslösa "henchmens".

De två nya karaktärsklasserna - Dervish och Paragon - är spelets andra nyhet och de nya jobben smälter bra in med de etablerade yrkena. De som spelar med nya Dervish-klassen får äran att kånka runt på en enorm lie som kan orsaka förödande skada på flera fiender på en och samma gång. De har också möjligheten att kasta förtrollningar för att ytterligare förbättra sitt vapen och på så sätt bli en livsfarlig dödsmaskin som ingen vettig fiende borde komma i närheten av. Paragon å sin sida är mer av en långdistansare som kastar spjut på avstånd och som är mer fokuserad på magier som hjälper hela gruppen. Rätt använd är en Paragon som kan hålla sig undan och kasta försvars- och förstärknings-magier på sina gruppmedlemmar en ovärderlig tillgång speciellt i långdragna spelarstrider men också mot svåra bossar.

Förutom den nya handlingen, hjältarna och två nya yrken är det dock inte mycket som hänt sedan jag senast besökte Guild Wars universum. Istället är det mer av samma och spelmekaniken är i det närmaste oförändrad om man bortser från de nya hjältarna som rör om lite i grytan. I övrigt är det mer färdigheter, uppdrag och nya jobb att bemästra för både nya som gamla Guild Wars-spelare. Nightfall är en grym expansion som erbjuder en perfekt mix av nytt och gammalt och som ytterligare befäster Guild Wars som ett av de allra bästa onlinerollspelen på marknaden.

Guild Wars: NightfallGuild Wars: NightfallGuild Wars: NightfallGuild Wars: Nightfall
      8 / 10
      +