Svenska
Gamereactor
Videos
HQ

OWO Haptic Vest - Produktdemo och Jose Fuertes Intervju

VD och grundare på OWO berättar om deras haptiska jackas huvudfunktioner direkt efter att vi provat den första person på deras kontor i Málaga. Västen "second skin" är tänkt att producera verkliga kroppsförnimmelser in och ut ur VR, och i videon visar vi hur det fungerar och diskuterar teknik, design, programvara, kalibrering, potentiella partners och lanseringsdetaljer.

Audio transcriptions

"Hej Gamereactor-vänner, som ni kan se är jag klädd som en superhjälte och det är inte alls för att jag är en hjälte men det här är en produkt som jag verkligen såg fram emot att prova på CES i år men tyvärr kunde vi inte vara där fysiskt men nu fick vi chansen och vi är så lyckliga och så tacksamma att vara här i Málaga och kolla in OWO Tack så mycket för att du är med oss, Jose Tack så mycket, det är ett nöje Vad kan du berätta för oss om produkten och den feedback du fick på CES?
Ok, vi var verkligen WOW på CES, vi var bland höjdpunkterna, 3, 4, 5 produkter där Vår innovation är en ny haptisk teknik, det här är ett system Vår innovation erbjuder en verklig fysisk känsla som du känner igen just nu men vi använder hög programvara, det här är sättet vi kan erbjuda verklig fysisk känsla och du använder vår andra hud så i din kropp om du bär denna andra hud, är den anpassad du kan känna alla typer av verkliga fysiska förnimmelser Jag har testat ett par demos, både i VR och utanför VR och det är mycket intressant eftersom jag förväntade mig de mycket kraftiga uppenbara effekterna till exempel när man värmer men sedan kom ni på andra känslor eller förnimmelser som att känna luften eller du vet när du är helad till exempel Så vad kan du berätta för oss om alla de förnimmelser vi kan känna med OWO?
Ok, vi har ny haptisk teknik, det är en förnimmelseteknik och av den anledningen kan vi erbjuda obegränsad möjlighet till känsla det betyder att om du spelar i VR är det nästa naturliga utveckling av VR för mer än att se, mer än att höra, känn spelet i din kropp så att du kan känna alla typer av känslor du kan känna kramar, du kan känna vind, någon som rör vid din arm, rekyl från vapen men självklart kan du spela i mobilen och även i datorn och på PC är det väldigt trevligt eftersom du också kan spela Valorant, Fortnite, CSGO, LOL och du kan känna vinden när du faller ner och det är en ny värld eftersom alla utvecklare kan integrera beröringssinnet i videospel så det är ett nytt sätt, en ny regel att spela videospel så vi är i chock eftersom alla i samhället är OWO, tack så mycket för att du lade till känselsinnet det är ett bra ansvar för företaget, hela teamet och kort sagt eftersom det är ett nöje att erbjuda denna verkliga fysiska känsla vi kommer att prata om att integrera detta i programvaran lite senare men innan dess, vad kan du berätta för oss om själva hårdvaran?
Jackan, som jag har på mig just nu, finns naturligtvis i olika storlekar och som jag såg kan du styra intensiteten och de olika ställdonen som du har runt kroppen namnet är faktiskt den andra huden eftersom du kan känna som om du bär någonting Vi har en bra SDK, med SDK är det enda utvecklaren behöver göra att integrera i kodlinjen."

"är en spelare, antal förnimmelser och var vill du känna dig det är mycket mycket snabbt men det här är naturligtvis den inbyggda integrationen och vi spelar med Overwolf i PC detta är semi-native och du kan spela direkt eftersom vi kan läsa händelserna vad känner du eller vad gör du när du spelar ditt favoritvideospel av den anledningen arbetar ingenjörsteamet på OVO mycket hårt för att erbjuda verklig fysisk känsla med SDK så de förbättrar sig varje gång för att implementera nya förnimmelser, nya sätt att känna så för oss är det mycket mycket trevligt att ha detta i vår personal och naturligtvis kan du välja vilken intensitet du vill ha Jag är väldigt känslig så vi bestämde via en app hur jag ville känna mig vid varje enskild punkt i din andra hud kan du hitta kuddar, ingen aktuator eftersom vi inte erbjuder vibration vi erbjuder verklig fysisk känsla så i varje position kan du känna känslan med ett pulståg så det är separat och vi kan kombinera alla förnimmelser i din kropp så när du spelar är det hela tiden under kontroll slutanvändaren har kontroll över applikationen eftersom du kan anpassa alla verkliga fysiska känslor som du vill så det är mycket säkert att du har kontroll varje gång, du kan stoppa, du kan spela när du vill och du kan också justera exakt den intensitet som du vill känna i varje ögonblick och naturligtvis betyder det ingen skada alls även om det kan vara mycket intensivt, finns det ingen skada inblandad även om du ser mig i videon som gör som hej jag blev träffad men bara för att folk ska veta att det inte är någon skada inblandad allt är 100% säkert, du har kontroll så du bestämmer om du kan bestämma att allt är okej och hur är det på andra sidan spektrumet om du vill använda detta för terapeutiska ändamål Jag tänkte till exempel att känslan är mycket lik den när man får fysioterapi när det gäller att stimulera de muskler man vill stimulera osv."

"så kan du föreställa dig, jag vet inte, ett fitnessspel där du faktiskt tränar de muskler du vill med den faktiska känslan?
okej det här är liknande men det är inte samma sak när du spelar träning för en mindre muskelstimulering är det kontinuerligt men vi tog vågen och sönderdelade den och vi patenterade denna nya teknik med vår algoritm pulståg och möjlighet att ändra nio olika parametrar det betyder att du vill skjuta dig och du känner kulan i bröstet och kommer ut i ryggen för båda sidor innebär det fyra mikrosensationer och med denna mikrokänsla kan vi ändra alla parametrar på millisekunder så det betyder att detta inte är en mindre muskelstimulering som människorna nu i detta ögonblick Det här är mer komplicerat eftersom vi kan hantera allt."

"och vi kan erbjuda pulståg i millisekunder av den anledningen att vi arbetar i muskelytan och skapar nya förnimmelser och när du tittar och hör kan du utvecklas helt för när du spelar vet du exakt var din fiende finns och var på platsen är du skjuter dig Det är intressant som du säger att du kan känna var fienden är."

"för om man inte har ett ordentligt ljudsystem nu kan jag berätta att du känner att du blir slagen bakifrån till exempel men bara för att vara tydlig du inte får fit från att använda OVO Ja, eftersom detta är ett pulståg, det är inte en mindre muskelstimulering."

"så tyvärr är detta inte för fitness det här är för spel, för skoj, för att skapa en verklig fysisk känsla på millisekunder när det gäller spel specifikt och när det gäller implementering Jag antar att några av våra tittare kanske undrar Systemet verkar ganska coolt men vilka spel kommer att använda det Jag provade en demo som du hade på Oculus och sedan visade du mig några speldemos med andra spel Hur kan de känna sig när de använder OVO så vad kan vi förvänta oss när det gäller vad utvecklarna behöver för att deras spel ska stödja OVO eller den andra lösningen som du visade oss är med vissa spel som Fortnite du behöver verkligen inte utvecklaren för att delta ok detta är just nu den blå oceanen det betyder människorna i detta ögonblick, samhället som de nu kan känna i videospel så därför arbetar vi mycket hårt för att kunna erbjuda denna nya teknik om vi är redo att lansera vår produkt i slutet av detta år Jag är säker på att när lösningarna finns på marknaden kommer att finnas på marknaden, kan alla förstå bättre men alla utvecklare testar systemet är som du, åh tack OVO, det här är otroligt Detta är den möjlighet vi tog i CES så vi kommer att vara på konferensen för spelutvecklare prata med utvecklarna och erbjuda den här lösningen men det viktigaste är att prova systemet När du provar vet du att du har en bra lösning."

"det enda de behöver är bara en dag, två dagar för att implementera denna teknik just nu behöver du den här tiden för att lägga till kodraden men vi har uppenbarligen en ny lösning i PC med Overwolf du behöver inte spendera någon tid det enda du behöver göra är att njuta, att ha kul men vi arbetar mycket hårt för att prata med de stora företagen att implementera vår SDK i konsolen så av denna anledning när alla implementerar direkt i konsolen alla utvecklare kommer att implementera direkt så det här är det snabbaste sättet En sak till, du nämnde precis hur du vill prata med företag med VR som utvecklas år för år och vi förväntar oss nya releaser inom en snar framtid Sony kommer naturligtvis också med PSVR och vi ser Oculus eller Meta utvecklas på nya sätt när det gäller hårdvara och vi har HTC och andra aktörer här så har du pratat med dessa tillverkare när det gäller att ha OWO som jacka för dessa system och ju fler spel som kommer ut i VR under de närmaste månaderna och åren efter CES skulle alla arbeta med OWO så i detta ögonblick pratar vi med alla och vi undersöker exakt vad som är det bästa sättet att göra detta samarbete eftersom de stora företagen anländer och vi pratar, ok, för att vara ärlig vi skulle vilja erbjuda i alla lösningar vi vill inte erbjuda endast en lösning men det kommer att vara i förhållande hur kommer att vara vår förhandling med de stora företagen men självklart pratar vi med alla och nu avslutningsvis, när kan vi förvänta oss att OWO kommer ut på marknaden?
vad är det förväntade priset och i vilka storlekar?
Jag hade tur att ni hade ett bo åt mig vi har alla storlekar, det spelar ingen roll eftersom alla är helt olika vi kommer att lansera produkten i slutet av detta år priset kommer att ligga under 500 euro design för män och kvinnor eller en enda design?
vi försöker demokratisera i detta ögonblick är vi bara unisex men vi studerar för att implementera olika förbrukningsvaror för kvinnor och hur är det med designen?
Kommer det att vara så här eller olika färger?
Nej, nej, eftersom färgerna och anpassningen vi kan göra allt vi vill eftersom vi kan trycka logotypen och vi kan trycka allt så det betyder att de känner sig mer bekväma och mer vältränade Okej, tack så mycket för din tid Jag sa OWO Tack så mycket ni"

Intervjuer

Fler

Videos

Fler

Filmtrailers

Fler

Trailers

Fler

Events

Fler