Svenska
Gamereactor
Videos
A Way Out
HQ

Hazelight - Josef Fares Intervju

Det är alltid ett nöje att prata med Hazelights grundare Josef Fares, och det är vad vi fick göra ännu en gång på Gamelab i Barcelona.

Audio transcriptions

"Vi är i Barcelona, vi är på Gamelab 2019, och det är alltid trevligt att träffa Josef igen.
Tack så mycket för att du är med oss.
Inga problem, jag finns alltid här."

"Låt oss göra det.
Du delade en panel med David Cage om var gränserna går för videospel.
Var ni överens om var vi kommer att hitta dessa gränser inom en överskådlig framtid?
Jag menar, jag skulle säga att vi var överens om många saker, men vi var också oense om andra saker."

"Så det var faktiskt en mycket intressant diskussion.
Jag tror att vi har samma inställning, och vi har samma idéer om vissa saker, och inte samma idéer om andra saker, vilket är intressant.
Det gjorde det dock till en intressant diskussion."

"Jag är mycket mer inne på interaktivitetsdelen, och jag tror att han är mycket mer inne på, typ, välja och fatta beslut.
Och jag känner att jag skulle vilja utforska mer hur spelmekanik kan vara en del av berättandet.
Så det är det som skiljer oss åt lite grann."

"Å andra sidan var det en riktigt rolig tid.
Han är en bra kille att sitta och prata med, faktiskt.
Jag minns att du faktiskt citerades för några år sedan, jag vet inte, för ett par år sedan, där du sa att du jämfördes med Quantic Dream-spel, och du sa att det var en mycket mer passiv upplevelse."

"Så jag tror att det är en av de punkter där ni inte håller med, eller den annorlunda strategi du har när du utformar spel.
Ja, det är definitivt en av dem.
Jag skulle säga att på ett sätt ut fall, är det en kombination av ett Naughty Dog-spel och ett Quantic Dream-spel."

"Det finns något i mitten.
Och det är något som jag tycker kan göras bättre i nästa spel, göra mekaniken ännu mer spelbar, och koppla mekaniken mer till berättelsen, vilket jag faktiskt kommer att göra i nästa spel."

"Och det är därför jag fortfarande är så förväntansfull.
Men vad jag kan säga om nästa spel är att det inte heller är en utväg.
Det är något helt annat.
Men du kommer definitivt att se att det är ett Hazelight-spel."

"Så jag är supertaggad.
Fan, det kommer att bli bra.
Det är en av de saker som vi fortsätter att trycka på, som interaktivitet.
Hur kan vi göra det här?
Hur kan vi göra den här delen av berättelsen, och bla, bla, bla, och så vidare."

"Men samtidigt bygger du också mycket av din erfarenhet på motion capture.
Så jag tror att vi kan förvänta oss att det kommer att växa och finnas kvar också, som du baserar hela din erfarenhet på, men nu med bättre resurser på ett starkare team nu."

"Ja, ja, vi är definitivt...
Vi är samma team, men mycket mer erfarna.
Vi är också ett större lag, och vi spelar ett större spel.
Och det är superspännande."

"Vi har bara hållit på i ett år, men jag menar, jag är så glad över att få börja visa det än, du vet.
Men det kommer att bli väldigt annorlunda jämfört med en väg ut.
Mycket annorlunda."

"Du sa att det också skulle vara kooperativt, men bara på ett nytt sätt.
Har jag sagt det?
Jag tror att det nämns i videon.
Aha, vilket..."

"Ah, ja, ja, ja, med...
Ja, vad menar du med videon som släpptes nu?
I EA Play?
Ja, ja, ja, jag sa det.
Ja, det kommer att bli bra, men något helt annat, ja."

"Då så.
A way out finns tillgänglig på flera plattformar.
Jag vet att du har blivit ombedd att porta spelet till Switch, och det fanns flera anledningar till att det inte blev av ännu."

"Så jag vet inte om något förändrades när det gäller planerna för det här spelet att vara tillgängligt på Switch av de skälen.
Jag menar, saken är den med Switch, är att om folk funderar på att ta bort handkontrollen på det här sättet, de bara har en spak, och det här är en tredje person, så du måste kontrollera kameran också."

"Så, jag menar, det enda sättet jag kan se att du kan göra det är förmodligen att hålla in knappen och göra kameran, eller kanske använda gyrot för att styra kameran, eller en automatisk kamera."

"Så generellt sett är den inte riktigt lämpad för det, men vem vet, det kanske kommer i framtiden.
Jag har inget emot det, det är bara det att vi inte kommer att göra det, du vet."

"Faktiskt PS4 och Xbox One, som standard, har du bara en handkontroll, så det är precis samma sak.
Nej, det är det inte riktigt, eftersom en styrenhet är som, du har en styrenhet med två pinnar, så att en kan styra kameran."

"På samma sätt som på Switch har du en styrenhet.
Ja, men du måste ha, titta, det är ett samarbetsspel, så du måste ha två handkontroller.
Ja, men du får bara en med en PS4, och det är det jag menar."

"Okej, okej, du menar att du måste köpa en extra handkontroll, eller hur?
Ah, okej, så där, ja.
Eller spela online, eller hur?
Ja, ja, men jag tror att de flesta människor som tänker på en väg ut ur Switch vill använda den, så det är ett problem."

"Du har det ju redan.
Ja, så om, jag menar, och också, det känns som, om du tvingar någon att köpa en extra handkontroll till Switch, är det annorlunda än att köpa en extra handkontroll till konsolen."

"Jag vet inte, det känns annorlunda, de skulle bli väldigt upprörda, typ, jag kommer inte att köpa en extra handkontroll för det här, och bla, bla, bla, du vet hur det kan gå.
Men ja, men jag menar, det kan ju hända, men vi kommer inte att göra det, jag fokuserar."

"Jag menar, för mig är en väg ut klar, det är över.
Om det råkar vara så att någon annan gör en remake för Switch, Jag är helt okej med det, men vi kommer inte att göra det.
Och förresten, Brothers släpps faktiskt på Switch, så det är verkligen trevligt."

"Jag vet inte om du kan berätta för oss om erfarenheten av att spela det på Switch.
Ja, det är okej, jag menar, grejen är, typ, för mig är det typ, det kom ut 2013, så det enda som killarna som gjorde det frågade mig var Är det okej att vi gör det så att man kan spela med två?
Jag säger, ja, visst, för det är det redan, eftersom det är avsett att spelas med en handkontroll, så jag sa ja till det, det är bra, det är bra att det finns på Switch."

"Jag vet inte hur det går för det, och för mig, är det kul att det finns på Switch, men allt finns på Switch just nu.
Det känns som, jag menar, Switch har inte så mycket unikt innehåll, egentligen."

"Det handlar bara om remakes och inte remakes, utan portar, massor av portar.
Men jag har en del unikt innehåll.
Jag menar, jag har naturligtvis en Switch, och just nu spelar jag, vad spelar jag?
Jag spelar faktiskt, vad heter det?
Ja, jag provade det här Crash Bandicoot."

"Det är ganska kul.
Racingspel, eller plattformsspel.
Nej, racingspelen.
Ja, prova hur det känns.
Det är lite som en nostalgisk grej, du vet?
Ja, det är det."

"Att själv vara filmskapare, vilken typ av inspiration fick du från filmer på senare tid?
Jag menar, jag tror att för mig, filmer är filmer och spel är spel."

"Så de, jag gör inte, jag menar, jag får typ av inspiration med vissa aspekter av historieberättande, men mestadels fokuserar jag, liksom, hur kan vi berätta historier i videospel?
Hur kan vi använda mekaniken för det?
Det är det som triggar mig väldigt mycket."

"Så, och det finns inget särskilt med de filmer jag blir inspirerad av, som jag använder i spelet, egentligen.
Det är mer som, hur kan vi ta spel till nästa steg?
I berättandet, i spelmekaniken, spel, som interaktivitet."

"Det är det jag älskar med spel, mannen.
Förra gången vi pratade, nämnde du redan att du höll på att bli starkare, och studion var inte gjord av..."

"Växer sig starkare med monster också.
Exakt, något i den stilen.
Du tränar, mycket bra.
Så du sa, typ, den här gången närmade du dig det nya projektet, som jag vet att du inte kan prata så mycket om, men med en annan ambition, annan erfarenhet, expertis."

"Så vad kan du berätta för oss om den filosofin och hur det känns på kontoret?
Ja, det är riktigt bra stämning på kontoret.
Jag kommer att gå runt och förstöra saker hela tiden."

"Det är som, det är ett bra humör.
Vi går runt och jag berättar för designern, som, kom igen, mer, mer, låt oss göra det här.
Det blir bra."

"Du vet, det är en riktigt bra energi på vårt kontor.
Men nästa match kommer det att vara mer...
Jag skulle säga att mekaniken kommer att vara mer en del av berättandet."

"Det är min...
Och jag tror att många kommer att bli förvånade.
Så, jag menar, du vet, jag kan inte prata så mycket eftersom vi är så..."

"Vi är bara ett år in i produktionen, så det är som...
Men mycket har hänt, mycket.
Det ser riktigt coolt ut.
När kan vi förvänta oss att få veta mer?
Det vet jag inte ännu."

"Det är svårt att säga.
Det beror på hur...
Ja, det är svårt att säga.
Men man väntar på det.
Det kommer jag att göra."

"Kommer du att göra det?
Var glad för det.
Då så.
Jag tycker att det är en bra avslutning.
Tack så mycket, Vicente och Jose."

"Tack så mycket.
Trevligt att träffas.
Fortsätt att träna, mannen."

Gamelab

Fler

Videos

Fler

Filmtrailers

Fler

Trailers

Fler

Events

Fler