Svenska
Gamereactor
artiklar
Gran Turismo 7

Gran Turismo 7 i PSVR2

Hegevall har suttit med PSVR2-hjälmen på skallen och rattat runt sina favoritbilar i Polyphonys senaste racinggtitel, och är sjukt imponerad...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Jag är inget särskilt stort fan av Gran Turismo som spelserie och i synnerhet inte Gran Turismo 7 som jag på alla tänkbara sätt ser som ett steg framåt, två steg bakåt i förhållande till det förvånansvärt underhållande Gran Turismo Sport. Gran Turismo 7 känns för gammaldags för min smak. Det innehåller alldeles för mycket grind, det där stelbenta, snustorra gubbcafét avskyr jag och hela grejen med att presentera bilar och motorsport som om det vore heliga skrifter på ett 1800-talsbibliotek fungerar inte jättebra för min del. Jag söker något annat när jag lägger tid inuti en virtuell bil, idag. Något mer racing-doftancde, något mer rejält med mer fokus på riktig motorsport och jag har naturligtvis ingen som helst lust att betala 400 kronor för att låsa upp en bil i ett spel jag redan betalat 800 kronor för.

Gran Turismo 7
Det är såklart omöjligt att med stillbilder visa hur GT7 ser ut i PSVR2, så dessa menlösa bilder på asfalt får duga.

Med det sagt har Polyphony fortsatt polera på körupplevelsen i Gran Turismo 7 och efter att ha jobbat bort den där spelförstörande curbs-buggen som gjorde att varenda kotte som tävlade online erhöll turboknuffar om de låg och tryckte på curbsen, har onlineracingen i GT7 varit rätt bra det senaste halvåret. Grafiken är otroligt snygg, också och fartkänslan är bäst i ett GT-spel någonsin. Att ligga och pressa i en Audi R8 GTE på Nordslingan ger en annan känsla än att göra samma sak i exempelvis Assetto Corsa. Det finns klart mer fart i Polyphonys senaste, även om man trimmar "field of view"-inställningarna i så gott som alla andra racingsimulatorer är det i stort sett inget av dem som kan tävla med Gran Turismo 7, här.

Sedan ett drygt dygn tillbaka finns det nu också fullständigt PSVR2-stöd i GT7 och då pratar vi alltså hela spelet, rubbet, i VR. Glöm de där få, snabba, innehållslösa VR-tävlingarna som var en väldigt begränsad del av Gran Turismo Sport (och PSVR), här går det som sagt alldeles utmärkt att köra igenom varenda millimeter av Yamauchis senaste hyllning till automobilen, med Sonys nya plasthjälm på skallen. Och det fungerar riktigt, riktigt bra.

Detta är en annons:

Jag har kört en del racing i VR. Bäst fram till för någon dag sedan var enligt mig Automobilista 2 vars VR-stöd hyllats i omgångar av mången farttokig spelare. Codemasters alldeles lysande rallysimulator Dirt Rally 2.0 innehåller bra stöd för VR också precis som Assetto Corsa, Iracing och svenska Raceroom. Inget av dessa kan dock tävla med VR-stödet och hur väl det implementerats i Gran Turismo 7, och det ska naturligtvis Polyphony ha mängder av beröm för.

Gran Turismo 7
Om du avser införskaffa PSVR2, glöm inte att köpa GT7 på samma gång samt en Logitech G Pro-rattbas.

GT7 i PSVR2 är en fantastisk upplevelse från första stund. Den känsla av total inlevelse som jag får när jag redan i mitt första race med hjälmen på skallen hoppar ned i min Ferrari F40 och omedelbart får en fenomenalt verklig känslan av att faktiskt sitta där, i Enzos kultförklarade racingkärra-för-gatan - Är verkligen något som alla racingfans måste uppleva. Att Polyphony lagt mer tid på bilarnas inredning i GT7 än i stort sett alla andra utvecklare inom denna genre visste vi för två år sedan men det är enligt mig först nu som det verkligen kommer till sin rätt, när jag sitter där och kan böja mig fram för att kika på rattens material och på knapparna på instrumentpanelen. Plasten ser ut som plast, kolfibern ser ut som kolfiber och det finns en djupkänsla här som jag inte anser att något annat spel kan tävla med inom racinggenren. Avståndet mellan mig och ratten, mellan ratten och framrutan, mellan framrutan och huven och mellan framlyktorna och vägen - Är så övertygande och väl avstämd att jag sugs in och skrattar ganska högljutt vid flera tillfällen under mina första tre lopp.

Visst, det existerar ett par mindre bekymmer med skalningen kan jag tycka. Mina händer samt ben/fötter känns väldigt små men förmodligen är de modellerade efter en japansk tävlingsförare och inte en två meter lång gubbjävel från norra Sverige vilket gör att det enda lilla klagomål jag har här, bara borde ignoreras. Det finns skärpa, krispighet, djup och ett flyt i den här bilden som PSVR2 presterar som jag tycker gör Gran Turismo 7 till det perfekta spelet att inledningsvis testa sin nyinköpta PSVR2 med. För det är inte Horizon: Call of the Mountain eller Resident Evil: Village som är den nya VR-hjälmens "killer app"... Det är Gran Turismo 7.

Detta är en annons:

Relaterade texter

Gran Turismo 7Score

Gran Turismo 7

RECENSION. Skrivet av Johan Mackegård Hansson

Polphony Digitals ambitiösa bilsamlarsimulator och dess initiala mikrotransaktioner har nu förbättrats och balanserats vilket innebär att spelet är klart köpvärt...

0
Detta är Bulgaris Gran Turismo-klocka

Detta är Bulgaris Gran Turismo-klocka

NYHET. Skrivet av Petter Hegevall

Sony-ägda Polyhony Digital och den italienska smyckesjätten Bulgari har utannonserat ett samarbete som resulterat i Gran Turismo-dressade specielversioner av Bulgaris...



Loading next content