Gamereactor Sverige. Kolla in stekheta speltrailers samt uttömmande intervjuer från spelvärldens största spelevenemang. Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Ghostbusters

Ghostbusters

Visst spökar det! 80-talets mest uppringda spökjägarfirma blir actionspel och det vankas protonvapen, snorpistoler och gigantiska marshmallowmän...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Helst av allt vill vi förstås ha en ny Ghostbusters-film. Om Dan Akroyd, Bill Murray och gänget ändå inte kan hålla sig från historien om spökjägarna vore en Ghostbusters 3 i bioformat förstås hetast. Nu hjälper de Terminal Reality med ett Ghostbusters-spel i stället, vilket förstås också kan bli roligt. Det råder nämligen akut brist på slimehögar och marshmallowsmonster i dagens spelutbud...

Ghostbusters-spelets story är alltså skriven av självaste Dan Akroyd och Harold Ramis, som ju skrev de båda filmernas manus. Historien är baserad på hur de tänkt sig att den tredje filmens handling skule se ut (filmmanusuppdraget har nu gått till författarna av det amerikanska The Office) och Ghostbusters ska utspela sig ett par år efter den andra filmen. I New York ska en Gozer-utställning precis öppna och i staden börjar allt mer paranormal aktivitet märkas av. Inom kort är staden förstås helt spökinfesterad och som spelare blir vi den femte, nye medlemmen som ska gå från mörkrädd rookie till fullfjädrad spöksheriff.

Ghostbusters visades upp i spelbart skick på Comiccon-mässan i London i början av december, och spelet ser ut att ha kommit nästan hela vägen i utvecklingen. Den bana som demonstrerades tog sin början utanför New York Public Library, vilket förstås är klassisk Ghostbusters-mark. Vid ingången gömmer sig två "full torso class two animators" i lejonstatyterna och när dessa två blåskimrande andar med oproprtioneligt långa armar flyr snabbt som attan in i biblioteket följer Ghostbusters efter. De slår på sina proton packs med det klassiskt pipiga, uppvärmande ljudet.

Därefter tar en smått kaotisk jakt sin början. De ettriga blå spökena rör sig fort och Stanz, Venkman och grabbarna har svårt att hinna med att sikta protontrålarna åt rätt håll. Resultatet blir enorma ränder av skadad betong i den anrika byggnadens tak och väggar. Tankarna går till av de bästa scenerna i Ghostbusters-filmen är när spökjägarna totaldemolerar en balsal i snofsiga Sedgwick Hotel. Terminal Reality har uppenbarligen inspirerats av denna scen och dukat fram allt möjligt för oss att förstöra under våra spökjakter, allt från porslin och möbler till fordon och korvstånd.

Detta är en annons:

Efter att blåbärsspökena försvunnit tar huvudpersonen fram sin PKE-mätare (en slags spökdetektor som liknar en korkskruv med hävarmar) vilket ändrar perspektivet till förstapersonvy. Tempot är nu lite lugnare, nu är vi någon slags spökjägar-Sherlock som letar ledtrådar. Den blinkande manicken hittar rester av ektoplasma på golvet och sedan även ett spöke gömt i en anslagstavla som skrikande flyger iväg, och så är jakten igång igen.

Vi tar oss via en barnboksavdelning ned till en källare och sedan till ett pannrum. Om det låter varmt så blir det värre en stund senare, lita på det. I Ghostbusters kommer vi nämligen, och detta låter oerhört lockande, att få besöka Helvetet... Dialogen karaktärerna emellan i ett sånt sammanhang kan bli hur skön som helst.

Äventyrandet bland bokhyllor och Belesbubs boplats ackompanjeras ständigt av dialog från Venkman, Spangler, Stanz och Zeddmore och med de urpsrungliga skådespelarna som röstagerar är Ghostbusters-stämningen på topp. Som spelare blir man konstant kallad "cadet" och är lite lagom hunsad vilket förstås har en del komiska poänger, men att spela som en ansiktslös nyrekryt känns lite trist och att få välja bland de fyra huvudpersonerna hade varit ett grymt upplägg.

Av biblioteksbanan att döma ser det alltså ut som att spelmomenten kommer att bli hyggligt varierade. Att leka med ett proton pack är onekligen ett mycket passande upplägg för ett TV-spel och i spelet kommer det insektsmedelspray-liknande verktyget vara det vi kommer ägna mest tid åt. För er tre personer som inte har sett filmen skjutar alltså protongevären ut en färgad stråle som drar till sig spöken, som sedan tvingas in i en specialdesignad förvaringslåda. I likhet med Dead Space fungerar protonväskan också som en HUD och har mätare för hälsa, ammunition och vapnets temperatur.

Detta är en annons:

Wii-versionen av spelet kommer att se lite annorlunda än ut än de till Playstation 3 och Xbox 360. Man har designat spelet i en tecknad film-stil och självklart kommer Wii-fjärren att spela stor roll när vi leker med protonvapnet. I spökinfångandet styrs strålen genom att peka fjärren mot skärmen och med hjälp av pilar på skärmen instrueras vi åt vilka håll vi ska rycka spöket när protonpickan väl har naglat fast det. Med en bowlande rörelse med nunchuken slänger vi ut en fälla på marken och förhoppningsvis sugs spöket dit. Detta är något vi verkligen behöver pröva innan vi kan ge ett rättvist utlåtande, men på förhand känns det som om det har potential att generera inlevelse till spökinsamlandet.

I Ghostbusters kommer vi också att få leka med ett mörk materia-baserat vapen som kan frysa ned och krossa fiender. En annan användbar leksak är Slime Tether som låter dig skjuta ut snorgröna strängar som klibbar sig fast i precis allt. Du kan exempelvis förankra skrivbord i taket med det superstarka slemmet och att bara planlöst lattja med Slime Tether ser riktigt roligt ut.

Och snyggt. Det är något speciellt över estetiken i filmerna, med de fulsnygga Ghostbuster-uniformerna, protonstrålarna och förstås spökena själva. Staden New York är snyggt designad och folkmassornas panik orsakad av de fantasifullt designade spökena (både från filmen och nya) är trovärdig och ger en skön inlevelse. Ghostbusters har även en riktigt förfinad fysikmotor och varje objekt beter sig naturligt; spränger du till exempel en bokhylla flyger individuella böcker omkring i luften och det nämnda slime-vapnet blir som sagt en kitchigt läcker gravity gun.

Vi fick lite av en klump i halsen när Ghostbusters-spelet hotades av nedläggning tidigare i år och är därför jätteglada över att Atari tagit över projektet från Activision. Om allt går som det ska når Ghostbusters oss i juni 2009. Vi föreslår att du börjar sy upp en grå spökjägaruniform och börjar nynna på ledmotivet så länge.

Ghostbusters
Ghostbusters
Ghostbusters
Ghostbusters
Ghostbusters
Ghostbusters
Ghostbusters
Ghostbusters
Ghostbusters
Ghostbusters
Ghostbusters
Ghostbusters
Ghostbusters
Ghostbusters
Ghostbusters
Ghostbusters

Relaterade texter

GhostbustersScore

Ghostbusters

RECENSION. Skrivet av Mikael Sundberg

Mikael har spänt på sig tjugo kilo experimentell fusionsutrustning och blivit den femte Ghostbustern, och har inget att klaga på trots taskig lön, bristande arbetsmiljö och rejält med övertid...

9
Ghostbusters-brädspel släpps senare i höst

Ghostbusters-brädspel släpps senare i höst

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

För alla som sörjer den nya Ghostbusters-filmens inriktning eller det faktum att det underbara spelet aldrig fick en uppföljare, kan det vara läge att kolla in Cryptozoic...



Loading next content