Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Ghost Recon: Wildlands

Ghost Recon: Wildlands

Under E3 visades Ubisofts kommande Wildlands upp. Gamereactor var på plats och fick spela igenom några uppdrag ur det strategiska actionspelet...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
HQ

Ubisoft har gång på gång blivit kritiserade för att deras olika spelserier liknar varandra lite för mycket, smälter ihop en aning i kanterna. Utifrån det vi fick se under E3 verkar Wildlands inte heller bli något undantag, utan ger ifrån sig sin beskärda del av Far Cry-vibbar. Dock inte sagt att det skulle röra sig om någon fullskalig kopia. Trots likheter ser Wildlands ut att fylla ett helt nytt spektrum av noggrant planerat taktiskt co-op, med bland annat drönare till hjälp för spioneri i dina uppdrag.

Ghost Recon: Wildlands
Visst finns det här tydliga Far Cry-vibbar, men Wildlands ser ändå ut att bli något mer...

Ghost Recon: Wildlands tar plats på Boliviansk mark och spelet ska tydligen få den största öppna värld som Ubisoft någonsin givit ett actionspel. Utöver storleken ser världen även fantastisk ut och verkar erbjuda stor terrängvariation, vilket i sin tur tvingar spelarna att använda olika strategier inför sina uppdrag. Vilket sig bör i ett taktiskt inriktat actionspel.

Detta är en annons:

Spelkonstruktionen för Wildlands är upplagd på så sätt att du ska skada Santa Blanca-kartellen och Bolivias korrupta regering. Detta genom att slå ut olika delar av dess organisation - produktionen, säkerheten, handeln samt försöka begränsa dess inflytande. Det kommer att finnas många måltavlor att tillintetgöra och varje avklarat uppdrag kommer att ta dig närmare den slutliga striden med kartellens ledare, El Sueño (jämförbart med uppdragsstrukturen i Pandemic's gamla spel Mercenaries). Du får fria tyglar att attackera vilken förgrening av organisationen du vill och har möjlighet att bygga upp spelet på ditt egna sätt.

Om du kikade på Ubisofts presskonferens under E3 fick du vara med och bevittna slutet av en serie uppdrag som ledde till tillfångatagandet av "El Pozolero". Den ansvarige för försvinnandet av åtskilliga kroppar, som råkat tillhöra just Santa Muertes fiender. Vi på Gamereactor fick spela igenom de uppdrag som mynnade ut i den finalen.

Ghost Recon: Wildlands
Att smyga runt eller gå ut med dunder och explosion, det är frågan.

Det första vi fick spela av själva huvudberättelsen involverade tillfångatagandet av en angivare som satt på värdefull information om El Pozolero. Vi var tvungna att först sänka de vakter som omgav vår måltavla och sen försöka knycka honom. Ganska traditionellt, men det uppfriskande i detta var att vi sedan fick spela om hela uppdraget och märkte att vakternas positioner förändrades, vilket skapade ett nytt scenario. Första gången stod alla i en klunga och konfererade, medan de stod mer utspridda den andra gången. Dygnets tid bygger även upp för olika attackscenarion.

Detta är en annons:
HQ

Personen vi letade efter märkte att det krisade och försökte försvinna, flydde till en bil och drog iväg. Vi hakade på och lyckades hinna ikapp, vilket resulterade i ännu en strid efter att vi fått stopp på bilarna nära en bensinstation. Självklart var delar av detta enligt manus, men likt upplägget i Just Cause verkar det finnas en bra balans mellan förutbestämda händelser och framvuxet spontant innehåll. Efter att vi dragit önskad information ur personen hoppade vi in i en helikopter och tog fart mot ett läger där det tydligen skulle finnas fler saftiga upplysningar om El Pozolero.

Lägret här var mycket större och öppnade upp för flera strategiska möjligheter. Inburade rebeller kunde fritas och anslutas till kampen, viktiga platser kunde belägras och skapa helt nya förutsättningar i striderna. Om ditt scenario utspelar sig under nattetid bör även ljuskällor uppmärksammas. I slutet av detta uppdrag blev vi attackerade av en helikopter, som vi lyckades oskadliggöra båda spelomgångarna. Första gången befann vi i oss i passagerarsätet av en jeep och satte några välplacerade kulor i maskineriet. Explosion och brand följde. Den andra gången smackade vi ett skott i pilotens panna och såg helikoptern segla ner på ett hustak, utan minsta skråma.

Ghost Recon: Wildlands
Spelet lotsar in dig i Bolivias mörka delar och tar dig fram till självaste kartell-ledaren.

Visst är det roligt att skapa kaos och panik ibland, vilket är mycket möjligt i Ghost Recon: Wildlands, men det bör noteras att det inte är helt konsekvensfritt att ge dig på civilpersoner. Ditt mål i spelet är trots allt att frigöra människorna från den terror som det innebär att leva med i en narkotikaflödande stat. Inte utgöra en värre terror själv. Det kan vara något att ha i åtanke medan du smyger omkring med din k-pist och blåser helikoptrar ur luften. Spelet belönar även kirurgisk precision, även om du alltid har möjligheten att använda dig av exploderande tunnor och annat mysigt. Att utföra en vältajmad prickskyttegevärsattack med dina lagkamrater kan dock ge dig bättre utdelning.

Det vi fick spela under E3 var ett smakprov ur spelet som det ser ut i detta nu, inte en polerad slutprodukt, och det syntes då och då (du kan kika på vår egen gameplay-video). Men visst uppskattar vi att få se spelet redan i detta stadie, nio månader innan release. Då kan det bara bli bättre, förhoppningsvis. Sägas bör även att det är riktigt, riktigt underhållande att sitta ner med tre andra spelare bredvid sig och sugas in i Ghost Recon: Wildlands öppna värld i en fyrmannagrupp.

HQ
Ghost Recon: Wildlands
Wildlands öppna värld bjuder in till många olika strategimöjligheter för dig och dina medspelare.
Ghost Recon: Wildlands
Ubisoft verkar ha skapat en bra balans mellan manusförfattat och framvuxet innehåll.
Ghost Recon: WildlandsGhost Recon: WildlandsGhost Recon: WildlandsGhost Recon: Wildlands

Relaterade texter

Ghost Recon: WildlandsScore

Ghost Recon: Wildlands

RECENSION. Skrivet av Kim Orremark

Ännu ett spel med öppen spelvärld från Ubisoft, den här gången har lönnmördare och tuffa hackare bytts ut mot specialstyrkor och karteller. Kim Orremark har satt betyg...



Loading next content