Svenska
Gamereactor
artiklar

Ghost of Tsushima vs Zelda: Breath of the Wild

I vår nya vs-artikel ställs Sucker Punchs samurajepos mot Nintendos grönklädde yngling. Vem vinner?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

I ena ringhörnan: det fyra år gamla, tekniskt klena dragplåstret för Switch-lanseringen. I andra ringhörnan: det knappa året gamla, grafiska monstret Ghost of Tsushima. Är det verkligen rättvist, kan man undra? Om Nintendo har mage att ta 180 kronor mer för sitt spel, då väljer jag att kalla det högst rättvist. Upp till kamp!

Ghost of Tsushima vs Zelda: Breath of the Wild

[1] Utforskande
Spel med öppen värld mer eller mindre står och faller med om omgivningen faktiskt är intressant att utforska. Jag talar inte om omgivningen i sig, utan om hur spelaren blir uppmanad att ta sig an den. Medan det för fem-sex år sen var praxis att orientera sig via otaliga punkter på en karta - jag tittar på dig Assassin's Creed - så ritade Breath of the Wild om landskapet för utforskande totalt. Istället för att tvinga spelaren att ständigt förlita sig på kartverktyget och punkter som skrek efter ens uppmärksamhet, så lät Nintendo forma miljön efter visuella markörer. Två närliggande kullar, en sjö eller ett gigantiskt skelett kunde aldrig råka blandas ihop med liknande kullar, sjöar eller skelett - för de fanns inte. Varje område kändes unikt, och med riktigt bra avvägning mellan fria ytor och andrum kontra grottor, byar, uppdrag eller pussel - lyckades Zelda ständigt upprätthålla intresset och upptäckarglädjen.

Man kan sedan riktigt se hur Ghost of Tsushima tog inspiration från Breath of the Wild: här finns inte heller tvåhundra punkter på varje centimeter av kartan. Istället är det fåglar, rävar eller för den delen vinden som visar vägen utan att faktiskt stå i vägen för en. Samtidigt tappar jag ofta bort mig. Trots att grafiken är slående vacker så påminner miljöerna för mycket om varandra. Det blir inte spännande att utforska när jag - likt i Horizon: Zero Dawn - rider i ilfart kors och tvärs över kartan utan att minnas vägen jag tagit till mitt mål. Jag kommer på mig själv med att sakna Zeldas respekt för att var och en av miljöerna får ta sin tid och rota sig. Till slut blir man lite mätt, oavsett om Ghost of Tsushima ståtar med PS4ans kanske snyggaste grafik.
[Vinnare: Zelda: Breath of the Wild]

Detta är en annons:

[2] Inlevelse
På tal om miljön: möjligheterna att interagera med den är närmast oöverträffade i Breath of the Wild. På ängar kan man tända eld på gräset och sväva på lufttrycket, träden kan huggas ned med en yxa och i vinterlandskapet kan Link åka snowboard på sin sköld. Frukterna man plockar och de vilda djuren man slaktar kan tillagas i byarnas små stekpannor i otaliga kombinationer. Trots att Zelda: Breath of the Wild i grunden inte är ett rollspel så är det precis så det känns: man lever sig in i den dynamiska spelvärlden och bara myser. Faktumet att Link dessutom fryser eller svettas beroende på hur du klär dig i de olika miljöerna gör att Breath of the Wild får en att faktiskt uppleva spelets system annat än som siffror och mätare.

I Ghost of Tsushima känner jag mig däremot ofta avklippt från platsen Jin Sakai befinner sig på. Min häst lämnar visserligen avtryck i snön i norra delen av Tsushima, och djuren jag stöter på är annorlunda - men i övrigt finns det inte mycket som får mig att känna att miljön förändrats från den varma södern. Därtill är omgivningen väldigt statisk. Det blåser och rasslar i trädens lövverk men hugger jag med mitt svärd står de smärtsamt still. Växter och djur blir heller aldrig mer än poäng på en mätare jag fyller upp efter hand och byter ut mot en uppgradering.
[Vinnare: Zelda: Breath of the Wild]

[3] Slagsmål
Jag kan säga det direkt: jag har aldrig spelat ett tredjepersons-actionspel med fetare strider än Ghost of Tsushima. Smidigheten i kontrollen och de enorma möjligheterna att själv få utforma hur jag tar mig an fienderna är helt enkelt fantastisk. Både smygande, när- och avståndsstrider, mot spjutbärare eller i svärdsdueller; allt sköts galant. I vissa stunder kan alla de olika färdigheterna absolut kännas lite överväldigande - dock aldrig på Batman: Arkham Knight-nivå - men när man får kläm på det är det verkligen inget spel som rår på Ghost of Tsushimas vansinnigt häftiga och intensiva strider.

Zelda erbjuder ändå ett visst motstånd här. Det är ju rätt spännande att experimentera med den unika magnet-färdigheten och att använda omgivningen till sin fördel, såväl som att omsorgsfullt behöva planera striderna med rätt pilar, vapen och mat i förväg. Men inget av detta når ens halvvägs upp till Ghost of Tsushimas höjder.
[Vinnare: Ghost of Tsushima]

Detta är en annons:

[4] Berättelse
Breath of the Wild blev det första Zelda-spelet med röstskådespelande karaktärer, vilket bådade för ett nytt, annorlunda sätt framföra en berättelse i Zelda-universumet. Farhågorna var många - skulle det bli lite väl mycket anime? - men Nintendo löste det rätt bra. Vi fick följa Links resa tillsammans med karaktärer som Daruk, Mipha, Revali och Urbosa, vilka alla stridit tillsammans hundra år tidigare - men misslyckats - för att nu försöka besegra Ganon på nytt. Och mycket riktigt fick vi mer levande karaktärer. För första gången mänskliggjordes den tidigare mystiska prinsessan Zelda, och berättelsen kändes mer jordnära än någonsin. Samtidigt rör det sig ju om en rätt klassiskt svartvit hjälteberättelse, varken mer eller mindre. Hur genommysigt berättad den än är.

"Mysig" är däremot knappast ett ord som någonsin dryftats i samma mening som Ghost of Tsushima. Jins resa mot att återta makten över Tsushima från mongolerna och rädda sin farbror Shimura är präglad av ond bråd död, lidande och ännu mer död. De vackra tillbakablickarna från Jins oskyldiga, förberedande träning med nämnda farbror vävs snyggt ihop med hur obehagligt kriget är, och motivet kring heder och vad som är värt att offra för att vinna går som en röd tråd genom hela äventyret. I vissa stunder blir jag verkligen berörd, men ibland blir det också - hör och häpna, jag som älskar mörker - lite väl tungt. Fråga mig inte hur det hade kunnat genomföras, men det hade varit skönt med lite humor som bröt av ibland. [Vinnare: Ghost of Tsushima]

Ghost of Tsushima vs Zelda: Breath of the Wild

[5] Variation
Rent krasst består Zelda av minst 920 "pussel" (120 shrines och 800 korok-lortar), utforskande, samlande och strider. Likt många nutida spel med öppna världar innehåller också Ghost of Tsushima utforskande och samlande, däremot saknas helt pusselelement. Å andra sidan ståtar som sagt Jins hämndresa med långt mer varierande strider.

Eftersom spelen fungerar på dessa lite skilda premisser så blir detta en sista, särskilt knepig kategori. Ghost of Tsushima är ju i grunden mer av ett renodlat actionspel än vad Zelda är - inget fel i det - men när det bjuds på slagsmål i varje hörn så kan det bli lite tröttsamt efter ett tag. Jag kan därför bara tala för mig själv, men jag kände mig ofta mer motiverad att spela Zelda oavsett humör. Hade jag ingen lust sitta på helspänn och klara av en boss så kunde jag bara utforska lite i lugn och ro och klura på ett pussel. Breath of the Wild har så många valmöjligheter, och då räcker det inte att man kan gå på rävjakt, bada näck eller hugga bamburör i Ghost of Tsushima. [Vinnare: Zelda: Breath of the Wild]

VINNARE: Zelda: Breath of the Wild
Kanske är det ändå rätt att Nintendo tar så mycket betalt för sina spel, när de trots sina tekniska begränsningar klår betydligt mer krävande (och nyare) spel. Eller vad tycker du själv?

Du har väl inte missat de andra delarna:
Tekken vs Soul Calibur VI
Forza Motorsport 7 vs Gran Turismo Sport
Rogue One: A Star Wars Story vs Solo: A Star Wars Story
Avengers vs Justice League
Horizon: Zero Dawn vs Red Dead Redemption 2
Playerunknown's Battlegrounds vs Call of Duty: Blackout
The Witcher 3 vs Red Dead Redemption 2
Destiny 2 vs Monster Hunter: World
Far Cry 4 vs Far Cry 5
The Last of Us vs God of War
Spider-Man: Homecoming vs Spider-Man 2
Rainbow Six: Siege vs Overwatch
Detroit: Become Human vs Heavy Rain
Tekken 7 vs Injustice 2
Captain America: Civil War vs Avengers: Infinity War
Playerunknown's Battlegrounds vs Fortnite: Battle Royale
Watch Dogs 2 vs Assassin's Creed Origins
Starcraft II vs Halo Wars 2
The Witcher 3: Wild Hunt vs Fallout 4
Half-Life vs Halo
Super Mario Galaxy vs Super Mario Odyssey
Captain America vs Wonder Woman
Vikings vs Game of Thrones
Zelda: Ocarina of Time vs Breath of the Wild
Avengers: Infinity War vs Avengers: Endgame
Assetto Corsa Competizione vs Project Cars 2
eFootball PES 2020 vs FIFA 20
Ghost Recon: Breakpoint vs Gears 5
Zelda: Link's Awakening vs Zelda: Breath of the Wild
Lejonkungen (1994) vs Lejonkungen (2019)
Fallout 4 vs The Outer Worlds
CS: GO vs Valorant
Animal Crossing: New Horizons vs Stardew Valley
Resident Evil 2 Remake vs Resident Evil 3 (2020)
Assassin's Creed: Origins vs Assassin's Creed: Valhalla
Bloodborne vs Demon's Souls (2020)
Cyberpunk 2077 vs The Witcher 3



Loading next content