Svenska
Gamereactor
recensioner
Forza Motorsport 7

Forza Motorsport 7

Petter skippade nattsömn och har nu spelat Forza 7 i ett helt dygn (i sträck). Här kommer hans betyg på Microsofts hett efterlängtade sjua...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

12 år har passerat sedan jag fastnade för det allra första Forza-spelet. Vilket känns bisarrt. Om inte annat så för att tiden bara skenat iväg men även för att jag verkligen tillbringat mer tid med denna spelserie än vad jag gjort med i stort sett allt annat som släppts de senaste 20 åren. Jag älskar Forza Motorsport och även om den femte delen var oväntat blek, är det enligt mig en av spelhistoriens starkaste serier där lägstanivån varit väldigt, väldigt hög.

Forza Motorsport 7
Forza 7 är snyggt men knappast superläckert. Vi har dock inte testat 4K-utgåvan till Xbox One X, ännu.

Forza Motorsport har egentligen aldrig varit bäst på nåt. Aldrig drivit utvecklingen av racinggenren framåt särskilt mycket, aldrig innoverat särskilt mycket (även om Turn 10 faktiskt uppfann den knallgröna racinglinjen samt Driveatars) och aldrig chockerat mig med nyheter som tvingat mig att se på speltypen på ett annorlunda sätt. Med det sagt har Forza däremot alltid varit väldigt bra, på allt. Bra på att konstruera en härlig atmosfär som alltid doftat ljuvligt av bränt gummi och Motul-olja, alltid inkluderat spelare snarare än exkluderat dem och alltid avlat biltokar snarare än avskräckt spelare (som vissa hardcore-simulatorer faktiskt gjort genom åren).

Forza Motorsport 7
Forza 7 innehåller split-screen för två spelare, något som mängder av spelare tydligen bönat och bett Turn 10 om och något som känns betryggande för egen del, att online-multiplayer faktiskt inte tagit över helt och hållet. Åtminstone inte riktigt ännu. Att dela skärmen på två fungerar väl även om grafiken då skalas ned en smula.
Detta är en annons:

I det sjunde spelet i serien har fokus legat på att slipa, polera och förfina allt som fungerade bra i Forza Motorsport 6 och just därför har det tillkommit extremt lite nyheter. Vi pratar extremt lite nytt, här. En ny bana (Dubai Highway), ett antal nya bilar (jämfört med ett Forza Motorsport 6 inklusive samtliga DLC-kärror som släppts de senaste två åren) och ett nytt spelläge. Allting presenteras på ett annat sätt än tidigare och karriärdelen har stuvats om en smula med hjälp av ett par strukturella ändringar och några nya turneringar - men i stort är detta samma spel som föregångaren fast med en himla massa polish. Turn 10 har låtit skiftnycklarna vila och istället lagt tid på att med hjälp av Mothers Carnauba Wax skapat den mest välpolerade produkten som de någonsin spottat ur sig.

Dynamiskt väder har dock tillkommit. Precis som i Project Cars 2 är vattenpölar, regndroppar och dimma den stora snackisen inför den stundande releasen och som jag skrev i recensionen av Slightly Mad Studios har jag svårt att se vad tjusningen med spöregn är, särskilt i ett spel där man hela tiden avser att putsa på sina bästa varvtider. Men för den som älskar regnracing finns det gott om det här och givetvis förändras det under de längre loppens gång. Under ett snortight lopp på Nordslingan hinner det regna och bli molnigt under de sju minuter som sträckan varar och naturligtvis adderar detta en viss realism, även om pölarna precis som i Project Cars 2 blir på tok för stora.

Forza Motorsport 7
Det har tillkommit en ny bana (det har tillkommit flera men de har vi sett i tiidgare Forza-spel från Xbox 360-tiden) och den är inte baserad på en riktig sådan. Vilket känns fjuttigt, och snopet. Turn 10 borde ha skippat att modellera 45 menlösa småbilar (och limmos, veteranbilar med tre hjul samt mopedbilar) och istället gjort 3-4 nya banor som exempelvis Anderstorp Raceway, Bathurst, Ascari, Donington Park, Fiorano, Las Vegas Motor Speedway, Valencia samt Portimao.

Under ett av mina inledande lopp i spelets karriärläge körde jag Silverstone och bevittnade vattenpölar som mer påminde om mindre bassänger, något som såklart aldrig sker i verkligheten eftersom tävlingen då hade blåsts av och startats om vid ett senare (torrare) tillfälle. Givetvis går det alldeles utmärkt att avaktivera väderfunktionen vilket jag gjorde tidigt under min första spelsession men vädereffekterna är snygga och fungerar förhållandevis väl, oavsett smak och tycka om hur det påverkar racingen samt banorna i sig.

Detta är en annons:
Forza Motorsport 7
Däckfysiken har förändrats jämfört med föregångaren och känns nu mer förlåtande och gör därmed Forza 7 mer lättkört - även om de våkdsammaste maskinerna fortfarande erbjuder en utmaning med samtliga hjälpmedel avslagna.

Forza Motorsport 7 är uppdelat precis som tidigare delar. Huvudsaken i spelet är karriärläget (Forza Driver's Cup) där man som aspirerande rookie (en figur som denna gången syns, även om gubben alltid bär hjälm) slår sig upp från framhjulsdriven amatörracing till Formel E samt GT LeMans-racing mot den absoluta världseliten. Som vanligt handlar det om att traggla sig igenom timmar och åter timmar med relativt slö och slapp racing i de lägre ligorna för att ha råd med värre prylar och bilar. Det handlar om att använda lagom mycket kosing till att trimma sin nuvarande bil för att på så sätt kunna vinna. Vinner man inte delas det ut mindre pengar vilket gör avancemanget mer långrandigt. Spenderar man för mycket pengar på uppgraderingar finns det inga tillgångar till nya bilar som sorteras i högre racingklasser, något som också är ytterst nödvändigt för att ta sig framåt i denna del av Forza Motorsport 7.

På ett sätt är det skönt att detta inte förändrats, för som den vanemänniska jag är finner jag en viss tjusning i ett starta ett nytt spel och direkt veta exakt vad som krävs av mig samt hur jag ska beta mig för att på snabbast möjliga sätt nå slutstationen. Samtidigt är det såklart ganska trist att (på pricken) samma upplägg använts i sju spel nu, och även om vi får "skapa" vår egen förare den här gången (vilket man egentligen inte får, det handlar bara om att välja kille eller tjej som sen står i garaget och vinkar varje gång man återvänder efter avslutat race) är allting här gammalt, sedan länge. Som jag skrev redan i min recension av Forza Motorsport 3 (!) krävs det att någon av alla dessa utvecklare hittar på något nytt här. Något fräscht. Något som för genren vidare - in i framtiden.

Forza Motorsport 7
Min Nissan GT-R (R35) påminner inte jättemycket om den verkliga förlagan och VR38-motorn låter inte heller som den gör i verkligheten. Den ser dock exakt ut som den ska, både exteriört och beträffande interiören.

När det gäller multiplayerdelen gäller ungefär samma sak. De huvudsakliga spellägena är desamma som i föregående spel fast aningen mer polerade och i vissa fall utbyggda. Turn 10 har under utvecklingen av Forza Motorsport 7 pratat mycket om att de faktiskt har fyra miljoner aktiv spelare som regelbundet tävlar online i Forza Motorsport 6, en siffra de hoppas ska växa nu när bland annat pit-delen byggts ut och erbjuder mer av en riktig racingatmosfär. Och just den här delen fungerar väldigt väl, även om det faktiskt bara är en kosmetisk detalj. Jag kan pyssla i pit medan nästa tävling laddas in och även om fokuset på min "avatar" är klart överdrivet (det finns typ 300 olika integral-hjälmar att välja mellan) är det bra att utvecklarna försökt göra upplevelsen ännu mer personlig.

Att bygga en relation mellan människa och maskin är något som studions hövding Dan Greenawalt pratat sig svettig om sedan releasen av Forza Motorsport 2 och i det sjunde spelet görs detta i mångt och mycket genom att spelaren ombeds samla på sig så många bilar som det bara går. Att sälja gratisbilar (som erhålls efter vunna mästerskap) eller kärror som man köpt och trimmat men slutat använda - är inget som Forza Motorsport 7 uppmuntrar, tvärtom. Här handlar det om att likt en besatt Hot Wheels-unge bygga världens största sportbilsgarage och det kan man såklart uppskatta. Synd bara att utbudet bilar inte känns komplett enligt mig och att prioriteringsarbetet här verkar ha varit skevt.

Forza Motorsport 7
Lastbilsracingen är det mest meningslösa tillskottet denna spelserie någonsin sett.

Jag vet inte riktigt var jag ska börja när det gäller bilarna i Forza Motorsport 7. Till att börja med har jag inte hittat de 700+ bilarna som de pratats om i marknadsföringen, jag har dessutom inte hittat flera av mina gamla Forza Motorsport 4-favoriter som verkar ha plockats bort. Calsonic Nissan GT-R R34 Skyline JPGT står sig enligt mig som den bästa bilen någonsin i denna spelserie och att den nu saknas, har gjort mig genuint sorgsen. Jag saknar även självskrivna, högaktuella prestandamaskiner såsom Aston Martin Vulcan, Bugatti Chiron, McLaren 720S, Lamborghini Performante samt Mercedes AMG Project One. Istället hittar jag tillräckligt många minibussar och trecylindriga minibilar för att humöret ska skifta från glatt till minst sagt surmulet. I min värld är det dags att Turn 10 kikar på Polyphony här (nu) och följer samma goda exempel som Yamauchi och hans 200-mannateam gjort i kommande Gran Turismo Sport. Bort med alla långsamma tantbilar/bussar och in med mer renodlade tävlingsmaskiner.

Forza Motorsport 7
Det finns en ny, tightare, kamera-vy som är superb. Den flyttar kameran närmare instrumentpanelen och är min nya favorit.

Menyerna och sättet som innehållet presenteras på i Forza Motorsport 7 är helt annorlunda jämfört med föregående spel och det märks att Turn 10 velat göra något annorlunda här. För min del har det dock bara försämrats och att navigera menyerna i Forza Motorsport 7 tar betydligt längre tid än i Forza & (jag har jämfört under dagen). Det krävs hela tiden ett par extraklick för att komma till rätt ställe och det finns även gott om funktioner (banväljaren, till exempel) som känns direkt otydlig sett till placering och upplägg. Att laddningstiderna dessutom är gräsliga, gör knappast saken särskilt mycket bättre. För Forza Motorsport 7 laddar mer än något annat spel i serien och detta framkallar såklart frustration. Varje bana tar en evinnerlig tid att ladda in och även om det som sagt går att pilla i inställningarna medan tävlingen laddas in, går det liksom inte att komma ifrån att detta sabbar en del av den atmosfär som den mer personliga tonen skapar.

När det gäller bilfysiken och körkänslan som den framkallar - är det här spelet enklare och mindre av en simulator än någonsin. Forza Motorsport 7 är ingen simulator utan har snarare lånat kanske lite väl mycket tricks från Forza Horizon och Driveclub för att det verkligen ska kunna skapa det där tunga, tunga beroendet hos mig, som genrens främsta gjort under lång tid. Vet du med dig att du gillar sådant är det såklart positivt, däremot.

Turn 10 har framförallt arbetat med att förlänga det där kritiska ögonblicket när man tappar greppet i ett eller två däck för att sedan mista det i samtliga fyra. I vissa racingsimulatorer har man endast en bråkdel av en sekund på sig att parera när detta sker (GTR 2 var till exempel extremt i detta fallet) medan jag i Forza Motorsport 7 får alldeles för lång tid på mig, istället. Faktum är att det ibland nästan liknar Need for Speed när jag rattar 900 hästkrafter urstark hyperbil på torr asfalt och lyckas drifta mig igenom kurva efter kurva utan att koncentrera mig märkbart.

Forza Motorsport 7Forza Motorsport 7
En 62-hästkrafter ursvag gammal Fiesta samt låtsasbilarfrån Fast & Furiois 8? Turn 10 måste försöka hitta tillbaka till den mer seriösa tonen i Forza 4 nu och låta tramset stanna i Forza Horizon.

Att fysiken gjorts mer förlåtande även med alla hjälpmedel avslagna är såklart en smak sak när det kommer till att attrahera en bredare/större målgrupp och på så sätt expandera den där siffran på fyra miljoner aktiva Forza-spelare. För det är ju både roligt och belönande att provocera ut bakändan på min Chevrolet Corvette C7R GTLM runt den Andretti Hairpin-kurvan på Laguna Seca för att låta sladden ligga på hela vägen in i kurva två - men det är ju faktiskt inte ett dugg realistiskt. Nog för att det såklart finns gott om duktiga drifting-förare som med rätt bil klarar detta i verkligheten utan större bekymmer - men inte med den här bilen och inte så problemfritt som det upplevs i spelet. Och detta är något som jag, trots en viss fnissfaktor, ogillar.

Forza Motorsport 7
Open wheel-racingen är den överlägset bästa i Forza Motorsport 7 tack vare utmaningen som dessa bilar innebär.

Forza Motorsport 4 står sig som spelseriens absoluta höjdpunkt och det spelet som inte bara hade bäst rattstöd för olika typer av set-ups utan även simulerade verklig asfaltsracing på bästa sätt, av samtliga Forza-titlar. När spelserien sedan flyttade över från Xbox 360 till Xbox One blev Forza Motorsport per automatik en smula mer lättillgängligt sett till bilfysiken och i Forza Motorsport 7 har det nu gått ännu längre mot Forza Horizon-hållet. Detta medan de närmaste konkurrenterna Gran Turismo Sport samt Project Cars 2 kör åt motsatt håll. Vem av utvecklarna som varit smartast här återstår att se men jag sörjer hur som helst utvecklingen i Forza Motorsport eftersom jag håller fyran som ett av de allra bästa racingsimulatorerna genom alla tider, och titeln som jag tillbringat mest tid med någonsin, tillsammans med GTR 2.

Turn 10 ska dock ha beröm för ett antal saker när det gäller balansen i bilarna samt den grundläggande fysiken. Fartkänslan, först och främst, är superb. En aning överdriven såklart men det råder aldrig några tvivel om att Ferrari FXXK-monstret jag rattar är en renodlad tävlingskärra som accelererar likt en rymdraket, ungefär. Studion har även (äntligen!) stoppat in tillräckligt mycket vridmoment i bilarna för att framkalla den där ovissa, lite nervösa känslan som bör finnas där när man parkerat sig själv bakom ratten på en Pagani Zonda F.

Rent grafiskt har det på förhand nästan uteslutande pratats om hur det finns stöd för native-upplösning på 4K i 60 bilder per sekund till kommande kraftpaketet Xbox One X och det ser vi såklart fram emot att undersöka närmare om en dryg månad. Vi har dock endast fått tillgång till Xbox One-versionen såhär på förhand och även om Forza 7 ser bra ut, är det inte supersnyggt. Visst är vissa banor läckra (nya Dubai Highway är den snyggaste av dem) och visst finns det massor av ögongodis att hämta i Forza Vista, men sett till modellering av spelets bilmodeller, ljuseffekter, utseendet på banorna som modellerats efter verkliga förlagor samt effekter som däckrök, dimma och motljus - är Forza Motorsport 7 mindre imponerande än Project Cars 2 som trots sin väldigt ojämna grafiska kvalitet trumfar Microsofts sjua tack vare bättre färgdjup samt snyggare bilmodeller.

Forza Motorsport 7
Det dynamiska vädret är väldigt välgjort och gör att de längre loppen blir väldigt oförutsägbara.

Ljudet är fantastiskt. Visst, min Nismo Nissan GT-R (R35) låter inte riktigt som den gör i verkligheten (Turn 10 har missat det där gutturala fladder-vrålet från Nissans VR38DETT-V6:a som här mest låter som en ganska vek, rak sexa med dubbla katalysatorer) och ljudet från den plana vevaxeln i Vodoo-motorn i Shelby GT350R har inte heller fångats särskilt väl, men nästan allt annat imponerar. Den där Hollywood-slemmiga, svepande musiken från Forza Motorsport 6 är borta och i menyer och under laddningstider spelas det nu toner som bättre matchar ett spel proppat av högoktanigt racingbränsle och de flesta av bilarnas motorer låter väldigt, väldigt bra. Det finns en botten i ljudbilden som jag älskar. En värme och ett tryck som saknats framförallt i de tre senaste Gran Turismo-spelen. Det skulle dock inte skadat om Turn 10 lagt på mer av det där vinande, tjutande ljudet från transmissionen i tävlingsbilar som exempelvis Audi R8 LMS eller Ferrari 599XX.

Att påstå att jag inte är en smula besviken på det här spelet vore direkt lögnaktigt, för det är jag ju. Jag hade hoppats på mer och jag hade definitivt hoppats på ett spel som tog det här med realism på ett mer seriöst sätt. Jag hade även hoppats att Turn 10 och Microsoft skulle hålla sig ifrån den här typen av minst sagt vidriga mikrotransaktioner som Forza 7 är byggt på. För hela loot box-grejen här, är ett girigt sätt att låsa stora delar av spelets innehåll som du redan betalat 600+ kronor för, och krävs dig på ännu mer pengar för att kunna ta del av det du nyss betalat för. Jag tycker att detta borde lagstadgas och totalförbjudas, ärligt talat. För det sabbar vår underbara spelbransch och det har sabbat delar av spel som NBA 2K18, Shadow of War och nu Forza 7 bara under denna höst.

Forza Motorsport 7
Vi har testat Forza 7 på Xbox One S tillsammans med en Playseat Forza och Fanatec Clubsport Wheelbase V2 + Clubsport Pedals V3 + Clubsport GT Wheel.

Jag ifrågasätter i allra högsta prioriteringarna som skett när studion valt att stoppa in 45 stycken menlösa småbilar snarare än hyperaktuella tävlingskärror som Performante och 720S och jag ifrågasätter valet att lägga ett halvt utvecklingsår på att addera 300 olika integralhjälmar istället för att modellera fler banor samt en inställning som på riktigt simulerar verklig däckfysik. Forza Motorsport 7 osar av bekvämlighet och en studio vars utgivare vill bredda målgrupp genom att vara ännu mer "casual". Spelet är dock i sina bästa stunder lika belönande som variationsrikt och djupt och att samla bilar, trimma och styla dem för att sedan träffa kompisarna online och utmana på Laguna Seca - kommer jag verkligen aldrig att tröttna på.

07 Gamereactor Sverige
7 / 10
+
Helt okej grafik, massor av bilar, massor av banor, grymt bra tuningmöjligheter, trevliga multiplayermöjligheter, stabil skärmuppdatering
-
Märkliga prioriteringar i bilutbudet, det saknas realism i bilfysiken, långa laddningstider, vidriga mikrotransaktioner
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter

Forza Motorsport 7Score

Forza Motorsport 7

RECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

Petter skippade nattsömn och har nu spelat Forza 7 i ett helt dygn (i sträck). Här kommer hans betyg på Microsofts hett efterlängtade sjua...

5
Bäst: Forza

Bäst: Forza

ARTIKEL. Skrivet av Petter Hegevall

Först ut var Far Cry och nu har turen kommit till Dan Greenawalt och hans Turn 10-team, vars racingföljetong har bjudit på ett par riktiga dundertitlar...

0
Hot Wheels kommer till Forza Motorsport 7

Hot Wheels kommer till Forza Motorsport 7

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Hot Wheels och Forza-seriens vägar har korats förr och när förstnämnda varumärke nu ska fira sitt 50-årsjubileum, så vankas återigen ett Forza-samarbete. Vi kan därför se...

3
Loot-lådorna tas bort i Forza Motorsport 7

Loot-lådorna tas bort i Forza Motorsport 7

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

2017 var verkligen loot-lådornas år, och 2018 verkar bli året då en rekyl kommer på allvar. Turn 10 meddelar nu att de så kallade Prize Crates (loot-lådor) kommer att tas...



Loading next content