Svenska
nyaste
Atrás

Gamereactor

Här inne pratar vi om Gamereactor som tidning och site.

Trött på GRs inrikning?


"Nu menar jag inte att alla dessa spel är tråkiga, jag menar att det blir alldeles för enkelspårigt. Visst förstår jag att Petter älskar spel av dessa typer, men jag tycker att han får ta hänsyn till att alla Gamereactor-läsare inte är action- tillika racingdyrkare. Jag vill se fler omslag med spel som Ratchet & Clank och Nights (även om det nu råkade suga), eller varför inte Zak and Wiki som var ett alldeles utmärkt exempel"

-Enkelspårigt håller jag inte med om, även om det stämmer bra att vi skriver mest om actiongenren, absolut. Beträffande omslagen så är det vapen och bilar som plockas snabbast. Det är uppenbarligen vad folk vill ha, och därför gör vi det. Ibland överraskar vi dock och gör Loco Roco-omslag, Nights eller Uncharted. Det där vet alla som läser vår tidning varje månad.

--------------------

"Kan tilläggas att vissa i redaktionen verkar vara väl teknik och grafikfixerade. Alla spelar inte sina spel på en projektor och många spel borde även testas på en hederlig dumburk eftersom att det är i majoriteten av läsarnas intresse. Jag fick till exempel aldrig reda på att undertexter i Dead Rising inte gick att läsa på en vanlig tv trots att jag läste recensionen"

-Bland det dummaste jag läst. Så bara för att vissa läsare fortfarande spelar på en lågupplöst bildrörs-TV så ska vi som professionella speltestare alltså inte testa HD-spel (med HD-ljud och HD-bild) på utrustning som klarar av att levera det spelet innehåller, bild- och ljudmässigt? Vilken idé.

Den här generationen, just nu, är en HD-generation. Spelen är stora, ljud- och bildmässigt. Och det tar vi som enda svensk speltidning verkligen fasta på, och lotsar våra läsare inte bara i speldjungeln, utan även vad gäller teknikdjungeln och allt vad kringutrustning heter. Att vissa blir arga över detta och kallar oss "teknikkåta" ser jag inte som någon seriös kritik.

Jag är personligen hysteriskt teknikintresserad. Så även Martin Forsslund och Jonas Mäki. De andra (alla de andra) är det inte, och därför tycker jag att vi alltid hittar en bra balans där. Visst, vi gillar att njuta av spelen i sin fulla prakt, testa allt de har att erbjuda, men det är precis vad man som seriös spelmedia ska göra. Allt annat vore direkt tjänstefel.


------------

"Hur som helst så skulle jag uppskatta om redaktionen anställde en riktig äventyrsräv. Som höll lite bättre koll på just den genren. Mestadels för att jag själv är helt såld på just denne"

-Petter Mårtensson, Mikael Sundberg, Jonas Elfving, Bngt Lemne... vi har flera som verkligen tokälskar äventyrsspel.


-----------
"För att låtsas bry sig om Nintendo inkvoterar man också en text om Metroid i var och varannat nummer. Omslagen i övrigt finns de väl inte så mycke att säga om. Fantasilösa, tråkiga och väldigt icke estetiska med ett par klockrena undantag"

- Vi täcker Wii och DS på ett bra sätt. Heltäckande. Det vi missar i tidningen på grund av att Nintendo alltid är sega/långsamma, tar vi igen här på siten. Alltid. Att du sedan anser omslagen vara icke-estetiska känns såklart tråkigt. Tur dock att vi kom tvåa i Sveriges Tidskrifters tävling "Årets Art Director" då 2004 med en motivering om just lekfull och estetiskt balanserad design som talar direkt till målgruppen.

Jag formger ingen designer-blaska där estetiken får ta överhanden. Aldrig. Vi lämnar heller aldrig hela sidor tomma, proppade med omotiverad luft (estetik, antar jag att just det motiveras som) utan proppar vår design full av läsning. För det vet vi att våra läsare vill ha.
Petter Hegevall / Gamereactor
  • 0
Citerar TemplarPaladin:
Tjocktv 4 life!


I second that!

*kramar min feta, slöa TV-apparat*

Tillagt 2008-02-11 13:07:
Citerar glos:
medans överskattade skräp spel som halo 3, forza 2, pgr 4, och mass effect får bra betyg.


Du tycker de är överskattade, medan många älskar dem.

Citerar glos:
Dom ger alrig något PS3-spel bra betyg


Därför att de inte tycker att de spelen var så bra att de ska ha 10/10.

De dömmer inte spelen efter format eller genre, utan hur kul det var att spela dem. Och så döms de efter hur de var just då de spelade dem. Så spel som saknade innehåll vid recensionstillfället är fast med betyget de fick just då.

Näe, ibland tycker jag inte att recensionerna stämmer alls, men det är för att jag och Mr Hegevall och kompani helt enkelt har helt olika smak, inte för att de är dåliga på att recensionera (How you say..?)
Svampbob Fyrkant finns på riktigt!!
  • 0
Please. Kom igen nu grabbar. Ska vi diskutera vår redaktionella inriktning på någon slags nivå så får ni definitivt lämna kritiken mot enskilda recensioner hemma. Det går bara inte. Smaken är som baken, givetvis tycker man ofta olika, men det har inget i den här diskussionen att göra. Detta är inte "Gamereactor suger"-tråden.
Petter Hegevall / Gamereactor
  • 0
kan helt klart köpa resonemanget att estitiken inte ska ta över tidningen. Edge är väl skräckexemplet på luftinnehåll. Och visst så ger siten en klart godkänt DS/wii bevakning.

Men. Balansen i tidningen är underlig. Ni ger var och varannat fps-spel en 4-sidig artikel och sjukt långa recensioner. Spel som i många fall senare visar sig, inte alls va specielt bra. zak and wiki som ni trots allt ger bra betyg ligger undanskymd på en stackars tredjedel och de få gånger ni lyfter upp ett DS-spel så snackar vi också halvside-repotage. De märkts inte så mycke på GR att branchen har förändrats de sista två åren, på gott och ont.
  • 0
Det släpps helt enkelt fler shooters och därav så skrivs det mest om det. ( no shit) Men gr tidningen brukar ha andra framsidor också men domineras helt klart av shooters.
  • 0
Citerar Petter:
-Bland det dummaste jag läst i hela mitt liv. Så bara för att vissa läsare fortfarande spelar på en lågupplöst bildrörs-TV så ska vi som professionella speltestare alltså inte testa HD-spel (med HD-ljud och HD-bild) på utrustning som klarar av att levera det spelet innehåller, bild- och ljudmässigt? Vilken idé.


Klart att ni ska göra det, men i alla fall jag skulle tycka det vore en bra idé om ni körde igång spelet på en vanlig tv vid något tillfälle för att sedan informera hur väl det fungerade i en liten faktaruta.
  • 0
tryffel8: Vi vill nå så många spelare som vi bara kan, och fokuserar därför ofta på actiongenren, ja. Det är ett medvetet val och något som fungerat ypperligt i fem år och fem månader nu. Med det inte alls sagt att vi glömmer de andra speltyperna, inte alls. Beträffande Zack & Wiki så fick vi dels spelet på tok för sent (som så ofta när det kommer till Wii-spel) och sen kan vi heller inte ta egna bilder från Wii, och de bilderna som Nintendo (eller i detta fallet Capcom) tillhandahåller är alltid otäckt små. Det är svårt att utforma uppslagsrecensioner på spel vars bilder är 400 pixlar breda. Det är också inte aktuellt när spelet funnits ute på butikshyllorna i flera dagar innan vi ens får chans att testa en färdig recensionsversion.

Branschen utvecklats, absolut. Och Gamereactor har utvecklats tillsammans med den bransch vi täcker/arbetar i. Att utveckling för dig sen verkar handla om att skriva mer om DS-spel, är en helt annan sak.


Citerar Lanky:
Citerar Lanky
Klart att ni ska göra det, men i alla fall jag skulle tycka det vore en bra idé om ni körde igång spelet på en vanlig tv vid något tillfälle för att sedan informera hur väl det fungerade i en liten faktaruta.


-Nej. Vi är inte Plus, Konsumentverkets nyhetsblad, eller Råd & Rön. Vi är en underhållningsprodukt. En underhållande tidning som skriver om underhållning. Att fortsätta informera om hur bra en ny produkt fungerar på gammal dammig teknik är inget vi avser att börja med. Vi testar hela spelets audiovisuella kvalitet då vi betygsätter det, det är det mest rättvisa sättet. Givetvis.

Spelbranschen går på många sätt längst fram i ledet nu beträffande teknisk utveckling. Den bild-standard som råder nu är på många sätt först och främst introducerad på marknaden via spelmaskinerna från Sony och Microsoft, och HD-generationen är sedan ett par år tillbaka i full gång. Vi täcker den, vi skriver om nya spel, ny teknik, om nya upplevelser. Vill man sedan inte ta del av detta utan väljer att avnjuta spelen enligt gamla premisser, så är det såklart upp till en själv. Men vi kommer aldrig att börja berätta om hur ett 1080p-spel ser ut på en nio år gammal, lågupplöst SDTV, eller hur surroundljudet i Uncharted låter om man kopplar in det till en lastgammal mono-TV. Vi testade heller aldrig Crysis, eller World in Conflict på en Pentium 2:a...
Petter Hegevall / Gamereactor
  • 0
Citerar Lanky:
Citerar Petter:
-Bland det dummaste jag läst i hela mitt liv. Så bara för att vissa läsare fortfarande spelar på en lågupplöst bildrörs-TV så ska vi som professionella speltestare alltså inte testa HD-spel (med HD-ljud och HD-bild) på utrustning som klarar av att levera det spelet innehåller, bild- och ljudmässigt? Vilken idé.


Klart att ni ska göra det, men i alla fall jag skulle tycka det vore en bra idé om ni körde igång spelet på en vanlig tv vid något tillfälle för att sedan informera hur väl det fungerade i en liten faktaruta.


det är dags att byta tv om man fortfarande sitter på en gammal tjock tv, dom flesta har ju platskärmar till datorn som man kan koppla till.
Jesus was black, Ronald Reagan was the devil, and the government is lying about 9/11
  • 0
Kan hålla med om att det är mycket focus på actionspel, dock är det väl så spelbranchen ser ut i övrigt också.
You are what you love, not what loves you.
  • 0
Håhåjaja, jag kommer ihåg ett antal gånger då Nintendo och äventyrsspel hamnar i fokus, vilket ofta leder till oerhört snygga omslag. Ta nummer 13(?) med Jak, det var mitt första GR-nummer och det var framsidan som lockade mig, men det var texterna som höll kvar mig.

Jag kommer även ihåg Paper Mario-omslaget, som var ytterst stilrent och vackert. Innehållet var dessutom ypperligt.

Jag har faktiskt inget emot vilka recensioner som står i tidningen, jag bryr mig mer om hur de är skrivna och det är det bästa med GR. Ta Petters bästa recension, Half Life 2 och njut som ett par galningar. Första gången jag läste den kunde jag inte bry mig mindre om att det var ett FPS, jag var bara så förtrollad av texten och Petters engagemang. Det där var något han älskade så oerhört.

Fortsätt förtrolla, även om det är med något jag aldrig kommer ha råd med.
Heil
  • 0
Det värsta är att folk är så gnälliga. Själv bryr jag mig inte om det ligger fokus på FPS i GR. De spelen som intresserar mig finns där, och i övrigt så är texterna så komiskt skrivna att de underhåller, oavsett spelgenre.
  • 0
Tack VojjE. Mario-omslaget, Loco Roco-omslaget, Nights-tidningen och numret då Sonic prydde vår framsida kan jag berätta är de gånger då Gamereactor legat kvar längst i butikerna. De är med andra ord rent marknadsmässigt de absolut sämsta omslag vi gjort, även om de rent estetiskt var roliga att utforma. Speciellt Loco Roco som jag ritade själv, i Illustrator.
Petter Hegevall / Gamereactor
  • 0
Edit: Nevermind.
  • 0
Låt oss inte glömma bort Zelda-omslaget, med den färska designen. Det var också ett mysigt nummer. Även textmässigt.
Heil
  • 0
Citerar Petter:
-Bland det dummaste jag läst. Så bara för att vissa läsare fortfarande spelar på en lågupplöst bildrörs-TV så ska vi som professionella speltestare alltså inte testa HD-spel (med HD-ljud och HD-bild) på utrustning som klarar av att levera det spelet innehåller, bild- och ljudmässigt? Vilken idé.


Du får det att låta som om 80% av läsarna spelar på en HDTV vilket jag inte tror är sant. Ni gör ju förstås som ni vill, men det kräver ju inte så mycket tid att bara snabbt kolla hur spelet ser ut på en vanlig bildrörs-TV. Det räcker med att ha en liten ruta där det står om det fungerar bra eller inte. Hur du än vrider och vänder på det, så fungerar ni ju faktiskt som en sorts köpråd till konsumenterna och tidningens kvalité skulle öka avsevärt.

Samtidigt tycker jag att det är tråkigt att alla som kommer med lite konstruktiv kritik ska råka ut för en massa skit.
"MOO" because OiNK just doesn't sound at all...
  • 0
Citerar Petter:
-Bland det dummaste jag läst. Så bara för att vissa läsare fortfarande spelar på en lågupplöst bildrörs-TV så ska vi som professionella speltestare alltså inte testa HD-spel (med HD-ljud och HD-bild) på utrustning som klarar av att levera det spelet innehåller, bild- och ljudmässigt? Vilken idé.


Jag skrev aldrig att ni skulle överge HDTV utan att ni skulle komplettera med att snabbt testa spelet på en vanlig bildrörsburk. Är det verkligen för mycket begärt med tanke på att majoriteten av Sveriges befolkning ännu inte sitter på en HDTV och många HD spel inte fungerar så bra på en vanlig bildburk?
Om ni inte tar denna kritik på allvar så börjar åtminstone jag fundera över huruvida ni verkligen är seriöst intresserade av att hjälpa alla era läsare att välja rätt spel och inte bli besvikna.

Jag förmodar att det väldigt otrevliga svaret du gav mig beror på att du missuppfattade vad jag menade. Hursomhelst så känns det inte riktigt passande av en chefredaktör att bemöta en läsare på det sättet, jag är besviken. Att bete sig på ett proffsigt och trevligt sätt mot läsarna behöver tydligen vissa inom redaktionen träna på. Jag rekommenderar lektioner hos Mäki, han är alltid trevlig och tappar inte humöret för småsaker.

Citerar Petter:
Den här generationen, just nu, är en HD-generation. Spelen är stora, ljud- och bildmässigt. Och det tar vi som enda svensk speltidning verkligen fasta på, och lotsar våra läsare inte bara i speldjungeln, utan även vad gäller teknikdjungeln och allt vad kringutrustning heter. Att vissa blir arga över detta och kallar oss "teknikkåta" ser jag inte som någon seriös kritik.


Poängen är att ni glömmer bort alla de läsare som sitter med en vanlig tv. Det skulle inte krävas mycket för att tillfredställa oss, bara en liten faktaruta i en recension om hur HD spelet fungerar på en vanlig tv. Det skulle ju till ex vara trevligt att veta att undertexter är oläsbara.
Veteran of a Thousand Forum Wars.
  • 0
Citerar tryffel8:
Är de ingen mer än jag som tröttnat på att tidningen har nischat sig så otroligt åt att vara en tidning med fokus på Shooters? I senaste nummret är de runt 14 förtittar/förhandstest.


Blame the game!
  • 0
Petter har åter igen bevisat för mig att han är en fantastiskt skribent som står för sina saker!
Och visst, ni ska inte behöva spela alla spel på små dumburkar, men det skulle verkligen uppskattas av läsarna, precis som då ni påminner oss om vilken version av något spel är bättre.
Om ni kunde göra något sådant skulle det vara perfekt.
  • 0
1. Vi skulle kunna ha en lista över alla de olika datorkonstellationer/kombinationer som varje PC-spel vi skriver fungerar på, också. Helsidor med teknisk info, som en konsumentguide. Eller en guide över alla spel av samma "typ" bredvid varje text om varje spel, eller en lista över spelets alla beståndsdelar. Men det har vi inte, eftersom man gör ett ytterst medvetet val vilken typ av tidning man vill göra, och vilken typ av information som känns viktigast.

Att göra små faktarutor vid varje recension av ett PS3-spel om huruvida spelet ser "ok ut" eller inte på gamla TV-apparater (som inte har stöd för spelets native-upplösning) är samma sak som att skriva i varje recension av ett PC-spel om spelet i fråga fungerar på Pentium 2 och Pentium 3, eller "ser okej ut" på en gammal monitor med maxupplösning på 320 pixlar. Och det är inget vi planerar att införa. Nej.

Vi är en underhållande produkt om underhållning, återigen. Inte Råd & Rön, eller en pappersvariant av Plus.

2. Templar Paladins kritik var på intet sätt konstruktiv. Till att börja med.
Sen vet jag inte vem som jag gett "skit" till heller. Idén med SDTV-köpråd är enligt mig korkad. Det står jag för. Vi kommer inte att införa den i Gamereactor. Det är inte att "kasta skit" i min bok, bara rak och tydlig information från den som styr de redaktionella valen i Gamereactor som tidning och site.

Hursomhelst så känns det inte riktigt passande av en chefredaktör att bemöta en läsare på det sättet, jag är besviken. Att bete sig på ett proffsigt och trevligt sätt mot läsarna behöver tydligen vissa inom redaktionen träna på. Jag rekommenderar lektioner hos Mäki, han är alltid trevlig och tappar inte humöret för småsaker.

-Vad du anser passande för en chefredaktör eller inte är svårt för mig att förhålla mig till. Istället går jag efter vad jag själv anser vara passande, och dina kommentarer om vår oförmåga att presentera vårt innehåll på ett vettigt sätt, fick det svaret det förtjänade. Det var på intet sätt argt, surt eller ilsket, inte heller otrevligt. Bara ett sansat konstaterande där jag rakt och konkret förklarade att jag ansåg din idé vara bristfällig.

Visst kan jag framstå som hård och barsk, ibland. Vilket oftast inte alls är fallet. Jag svarar sakligt och rakt på så många läsarfrågor jag kan.
Petter Hegevall / Gamereactor
  • 0
Själv tycker jag att ni gör ett riktigt bra jobb men ingenting är så pass bra så det inte kan inte göras bättre. Jag skulle vilja lämna ett förslag tille er och det förslget är att ni skulle kunna i något numer eller på sidan spelar ingen roll. Skriva lite om lite föra gernationens spel. Jag vet att arkivet finns och det funkar oftast utmärkt. Men att liksom klämma in något i tidingen där ni tipsar om något lite äldtre spel så att inreset dyker upp. Det är inte så att jag bara vill ha en tidning som skriver om historia men lite skulle inte skada. Dom spelen skulle hälst inte vara för gamla pga dom ska gå att få tag på.Om ni kommer göra det kan ni vell skriva vad man kan köpa sånna spel. För har ibland har jag hittat äldre spel som verkar bra men jag har inte hittat dom någon stans att köpa. (jag har då kollat både på internet och affär).
Fuktionen detta skulle fylla är att det skulle väcka intreset för lite äldre spel och sedan finns det faktist äldre spel som funkar att spela i dag men få har gjort. Men det finns tyvär spel som dör med tiden och sånna skulle i kunna avskräcka folket från.
Haze
  • 0
Hej Jonas aaa. Det gör vi också, vi har både "Minnesstund" i tidningen, en avdelning om gamla konsoler + spel, samt "Retro" och något som vi kallar för "Reaktioner" där vi reagerar på allt mellan himmel och jord, i gamla spel som nya.
Petter Hegevall / Gamereactor
  • 0
Citerar Petter:
1. Vi skulle kunna ha en lista över alla de olika datorkonstellationer/kombinationer som varje PC-spel vi skriver fungerar på, också. Helsidor med teknisk info, som en konsumentguide. Eller en guide över alla spel av samma "typ" bredvid varje text om varje spel, eller en lista över spelets alla beståndsdelar. Men det har vi inte, eftersom man gör ett ytterst medvetet val vilken typ av tidning man vill göra, och vilken typ av information som känns viktigast.

Att göra små faktarutor vid varje recension av ett PS3-spel om huruvida spelet ser "ok ut" eller inte på gamla TV-apparater (som inte har stöd för spelets native-upplösning) är samma sak som att skriva i varje recension av ett PC-spel om spelet i fråga fungerar på Pentium 2 och Pentium 3, eller "ser okej ut" på en gammal monitor med maxuppläsning på 320 pixlar. Och det är inget vi planerar att införa. Den diskussionen borde härmed vara avslutad, och hur detta kunde bli en så viktig fråga i en diskussion om våra övergripande redaktionella val, begriper jag inte.

Vi är en underhållande produkt om underhållning, återigen. Inte Råd & Rön, eller en pappersvariant av Plus.

2. Templar Paladins kritik var på intet sätt konstruktiv. Till att börja med.
Sen vet jag inte vem som jag gett "skit" till heller. Idén med SDTV-köpråd är enligt mig korkad. Det står jag för. Vi kommer inte att införa den i Gamereactor. Det är inte att "kasta skit" i min bok, bara rak och tydlig information från den som styr de redaktionella valen i Gamereactor som tidning och site.


Jag tycker ändå inte att man kan jämföra hur ett PC-spel fungerar med olika komponenter, gentemot hur ett TV-spel fungerar på en bildrörs-TV respektive HDTV. Jobbet som behöver utföras skiljer sig markant. Om ni nu inte vill ta till er av kritiken så finns det ju inte något som jag och andra kan göra något åt, men överhuvudtaget borde ni bli lite mer ödmjuka mot medlemmarna i de här frågorna. Ofta bemöts man av att bli idiotförklarad av både redaktionsmedlemmar och inställsamma medlemmar som bara vill vara redaktionen till lags. Det är inte alls särskilt roligt, istället kan man lugnt och sansat säga att det inte är av intresse som du nu gjorde här den andra gången.
"MOO" because OiNK just doesn't sound at all...
  • 0
Citerar Petter:
Hej Jonas aaa. Det gör vi också, vi har både "Minnesstund" i tidningen, en avdelning om gamla konsoler + spel, samt "Retro" och något som vi kallar för "Reaktioner" där vi reagerar på allt mellan himmel och jord, i gamla spel som nya.

Jo det vet jag men många spel där går typ inte att få tag på längre
Haze
  • 0
TemplarPaladin: Vad är poängen med att redaktionen ska testa varje spel på vanlig TV, när (jag tror, rätta mig om jag har fel) 95 % av spelen funkar felfritt? Jag har iallafall inte upplevt något konstigt med varken bild eller ljud på något spel jag spelat på min gammeldags-TV.

Tillagt: Eller så är det bara jag som inte spelat tillräckligt med spel
  • 0
Citerar jonas aaaa:
Själv tycker jag att ni gör ett riktigt bra jobb men ingenting är så pass bra så det inte kan inte göras bättre. Jag skulle vilja lämna ett förslag tille er och det förslget är att ni skulle kunna i något numer eller på sidan spelar ingen roll. Skriva lite om lite föra gernationens spel. Jag vet att arkivet finns och det funkar oftast utmärkt. Men att liksom klämma in något i tidingen där ni tipsar om något lite äldtre spel så att inreset dyker upp. Det är inte så att jag bara vill ha en tidning som skriver om historia men lite skulle inte skada. Dom spelen skulle hälst inte vara för gamla pga dom ska gå att få tag på.Om ni kommer göra det kan ni vell skriva vad man kan köpa sånna spel. För har ibland har jag hittat äldre spel som verkar bra men jag har inte hittat dom någon stans att köpa. (jag har då kollat både på internet och affär).
Fuktionen detta skulle fylla är att det skulle väcka intreset för lite äldre spel och sedan finns det faktist äldre spel som funkar att spela i dag men få har gjort. Men det finns tyvär spel som dör med tiden och sånna skulle i kunna avskräcka folket från.


De gör väl redan detta, om jag inte har fel. De har bl.a. haft med Kid Icarus, Metroid, Bionic Commando, Sonic och flera andra. Är dock inte helt säker på om de har det fortfarande.

Sedan så skulle jag uppskatta om du delade in din text en aning. I det nuvarande uppförandet är det aningen ansträngade att läsa.

~

Uchiha_Sai - I Oblivion, om man spelar det på SDTV, så är texten väldigt svår att läsa - I stort sett oläslig.
Storm shadow, let's battle.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!