Svenska
nyaste
Atrás

Spel

Här inne pratar vi bara om spel.

Fortsätt ge till Shenmue 3 kampanjen!


Hej allihopa.

Likt många här är jag överlycklig att Shenmue 3 ser ut att bli verklighet. Kickstarter kampanjen har nått över tre miljoner och många tänker nog att Sony skjuter till resten, mycket tack vare desinformation från olika spelsidor (GR inkluderat).

"2 million is the bare minimum for the game to exist, and if that was all they got, it would just be focused on the story. The more money it gets, the more of the things he wants to do will be possible."

2 miljoner är minimum och de 3,4 som kommit in räcker inte heller för att förverkliga Suzukis vision fullt ut. Sony kommer bara bidra med en mindre summa, så vi kan inte inbilla oss att projektet är i hamn och att Shenmue kommer få alla pengarna som krävs. Det är upp till oss som älskar serien att hosta upp mer pengar.

Jag har själv bidragit med 120 dollar och hoppas att många på GR kommer hänga på. Låt oss alla kämpa för att det här ska bli verklighet och stoppa de som vill sätta käppar i hjulen.

Hur mycket har du bidragit med? Vilka förhoppningar och farhågor har du för 3an?

UPPDATERING:

Till allihopa. Shenmuedojo.net (där man kan engagera sig i kampen) har startat en kampanj som heter "30 on the 3rd". Det betyder att många fan kommer ge ytterligare 30 dollar den tredje i nästa månad. Om tillräckligt många deltar kan det ge upp till en miljon dollar extra till Shenmue 3. I det fallet är vi nästan uppe i 5 miljoner, vilket Yu har sagt innebär att han kan till viss del förverkliga vad han vill göra med Shenmue 3.
  • 0
Blir bara bensin pengar för Mr Z.
Kanske en ny bil med.
Vi får hoppas att det dyker upp investerare av mångmiljon klassen.
  • 0
Jag har aldrig använt Kickstarter tidigare och måste sätta mig in i detaljerna, plus givetvis bestämma vilken nivå jag vill lägga mig på. Klart som tusan är dock att det kommer bli av innan tiden gått ut. Jag skulle få skämmas ordentligt om inte all denna väntan leder fram till mitt aktiva deltagande och stöd.

Med detta sagt är jag dock ordentligt nervös inför hur jag ska reagera på spelet och att fortsätta historien. 14 år är en lååååång tid, och vi är inte framme än...
Dreamcast - up to six billion players
  • 0
Citerar mindcrime:
Med detta sagt är jag dock ordentligt nervös inför hur jag ska reagera på spelet och att fortsätta historien. 14 år är en lååååång tid, och vi är inte framme än...


Det är en lång bit kvar, men jag tycker ändå det är skönt att Yu säger att han tänker göra ungefär samma upplägg som förut, istället för att ta inspiration från andra sandlådespel. Shenmue var ju aldrig lika fritt som exempelvis GTA, och det tycker jag är bra.
  • 0
Citerar Shenmue86:
...samma upplägg som förut.


Ja det hoppas jag definitivt. Det vore sannolikt ett misstag att försöka "modernisera" Shenmue allt för mycket i hopp om att det skulle locka mängder av nya köpare.

Som jag redan tjatat om de senaste dagarna tror jag inte det finns någon chans att Shenmue kan förändras tillräckligt för att tilltala den stora massan utan att samtidigt förlora sin sin själ. Adderar man dessutom hela budget-frågan till ekvationen tycker jag det är ganska självklart att mr Suzuki ska tänka "småskaligt och tajt" för att ro det hela i land på bästa sätt.

Förhoppningsvis går alla planer i lås och han lyckas producera en värdig fortsättning på historien. Frågan är ju om han känner att detta är absolut sista chansen för Shenmue och att historien måste avslutas i del tre eller om han (åtminstone till viss del) vågar hålla fast vid den ursprungliga planen och ser en möjlighet att följa upp med fler delar som finansieras på samma sätt?

Ingen större mening att redan börja spekulera i sånt förstås. Bara att glädjas åt det som händer här och nu.
Dreamcast - up to six billion players
  • 0
Citerar mindcrime:
Ingen större mening att redan börja spekulera i sånt förstås. Bara att glädjas åt det som händer här och nu.


Ja, det är helt otroligt att det faktiskt kommer ske, jag hade helt och hållet gett upp hoppet.

Citerar mindcrime:
Frågan är ju om han känner att detta är absolut sista chansen för Shenmue och att historien måste avslutas i del tre eller om han (åtminstone till viss del) vågar hålla fast vid den ursprungliga planen och ser en möjlighet att följa upp med fler delar som finansieras på samma sätt?


Själv är jag kluven i den frågan, jag vill absolut ha fler Shenmue spel men samtidigt behöver vi ett avslut nu när chansen äntligen givits. Man får inte bli för girig, antar jag.

Till allihopa. Shenmuedojo.net (där man kan engagera sig i kampen) har startat en kampanj som heter "30 on the 3rd". Det betyder att många fan kommer ge ytterligare 30 dollar den tredje i nästa månad. Om tillräckligt många deltar kan det ge upp till en miljon dollar extra till Shenmue 3. I det fallet är vi nästan uppe i 5 miljoner, vilket Yu har sagt innebär att han kan till viss del förverkliga vad han vill göra med Shenmue 3.
  • 0
Att Sony kommer att bidra med majoriteten av budgeten är ingen desinformation, det är så det kommer att gå till.
When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story.
  • 0
Citerar Avoca:
Att Sony kommer att bidra med majoriteten av budgeten är ingen desinformation, det är så det kommer att gå till.


Nej det stämmer inte.

Påståenden som detta skrämmer bort folk och försämrar chansen för Shenmue III att via Kickstarter bygga en budget som kan göra visionen rättvisa. Att Sony kommer stå för kostnader gällande marknadsföring och PS4-portning tycks vara sant (och det lär såklart kosta en slant) men det kommer i ett senare skede och har ingenting att göra med den budget Yu Suzuki behöver för att utveckla själva spelet. En synnerligen viktig detalj i sammanhanget.

"With Sony kicking-off the Kickstarter at their E3 conference, and the title currently being set for PC and PlayStation 4 release only - many wrongly believed that Sony is footing the bill of development costs (or should be if it's not). This is not the case, with Adam Boyes being forthright in stating that such a move would carry too much risk and would require a lot of negotiating with investors that would push the project many more years further into development.

What Sony are doing though is paying for all the marketing costs for the game, and helping finance the PlayStation 4 port. This obviously matters more when the game is actually made and will likely amount to more cost than the Kickstarter will raise for the games initial development..."


Saxat från http://crashlanded.co.uk/Shenmue-clearing-up-the-confusion.php

Samma info finns givetvis på andra ställen också. Det är bara att läsa.
Dreamcast - up to six billion players
  • 0
Citerar Avoca:
Att Sony kommer att bidra med majoriteten av budgeten är ingen desinformation, det är så det kommer att gå till.


Här får du det förklarat för dig av Happy Console Gamer

https://www.youtube.com/watch?t=118&v=6QgbxNbBG6o
  • 0
Grejjen är ju att pengarna från Kickstarter aldrig någonsin kommer att räcka. Inte för ett spel som kommer kosta några hunđra miljoner, minst. Så om inte Sony bidrar till själva budgeten så måste man alltså fixa en tredje investerare. Att Kickstarter skulle räcka till hela budgeten är lika mycket desinformation. Oavsett vad man påstår i själva kampanjen.
When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story.
  • 0
Citerar Avoca:
Grejjen är...


Nej, grejjen är inte. Det du nu framför är antaganden från din sida - inte fakta. Väldigt stor skillnad!

Du kan ju inte bara inleda med "grejjen är..." utan att ha några som helst fakta att backa upp dina påståenden med. Då handlar det bara om rena gissningar och det är något Shenmue, Yu Suzuki och längtande fans verkligen inte är betjänta av såhär inför den realistiskt sett kanske sista chansen efter 14 år av väntan.

Som jag har skrivit säkert 10 gånger bara här på GR de senaste dagarna: Shenmue III år 2015 projekteras inte som en AAA-titel. Ingen med någorlunda insikt förväntar sig att en snudd på bortglömd och finansiellt misslyckad spelserie ska resa sig ur askan på sådana premisser. Ingen utom möjligen de vars kännedom om spelet enbart sträcker sig till den ofta citerade summa på 47 miljoner dollar de två originalspelen kostade att utveckla. Denna summa är dessutom bara en halvsanning då den också täcker utvecklingen av Saturn-versionerna som skrotades på vägen. För att landa på någonting rättvisande måste man alltså dela dessa 47 miljoner tre eller fyra gånger.

Sonys bidrag med marknadsföring och PS4-portning kommer givetvis landa på en saftig summa, inget snack om den saken, men spelets utvecklingsbudget bestäms till stor del av Kickstarter-resultatet. Ett sämre resultat där innebär att det färdiga spelet på olika sätt blir lidande.

Hur mycket övriga investerare (inte Sony) bidrar med (eller ens hur många de är) vet ingen annan än Yu Suzuki i nuläget men om det hade handlat om summor så stora att Kickstarter-resultatet bara är "en droppe i havet" (som många så gärna vill få det till) så vore det givetvis näst intill meningslöst att dra igång en Kickstarter överhuvudtaget. Det hade inte behövts. Enkel logik dikterar detta.

Du kommer med personliga antaganden baserade på att du av någon anledning inte kan släppa idén att Shenmue III automatiskt måste vara ett projekt i hundramiljonersklassen på samma skala som sina föregångare, trots att ingenting pekar mot detta. YS Net är en liten utvecklare och Yu Suzuki har slutligen valt att gå vägen via Kickstarter för att hålla utomstående destruktiva krafter så långt borta som möjligt från hans ursprungliga vision.

Alla dessa gissningar folk slänger ur sig till höger och vänster måste få ett slut innan de helt i onödan vilseleder människor och därmed kanske också effektivt tar död på allt hopp om ett kvalitativt Shenmue III. Fruktansvärt tråkigt och onödigt. Orkar man inte hålla sig till fakta kan man kanske åtminstone ha hövligheten att hålla sina destruktiva antaganden för sig själv.
Dreamcast - up to six billion players
  • 0
Citerar mindcrime:
Alla dessa gissningar folk slänger ur sig till höger och vänster måste få ett slut innan de helt i onödan vilseleder människor och därmed kanske också effektivt tar död på allt hopp om ett kvalitativt Shenmue III.


Alla saker du säger om motsatsen är ju på samma sätt också bara antaganden och gissningar eftersom du inte har några källor att backa upp med, så på samma sätt som du tycker att folk ska sluta med gissningar så bör du också göra det. Bara för att dina antaganden lutar åt det positiva och hoppfulla så gör det dem inte mer korrekta. Jag tycker att man har lika stor rätt att kritisera denna Kickstarter och ifrågasätta den som man har att hylla och lovorda den, speciellt då det fortfarande är otroligt mycket som är diffust och tvivelaktigt kring den.
When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story.
  • 0
Sony har berättat vad det är de kommer bidra med. Det är inte gissningar, det är fakta - direkt från hästens mun. Yu Suzuki har också sagt att merparten av spelets budget kommer från Kickstarter.

Väljer du medvetet att bortse från detta eller hur resonerar du? Jag vill verkligen veta.

Jag håller givetvis med att man har rätt att kritisera denna Kickstarter (och alla andra Kickstarters) men det ska ske på sakliga grunder. Du kan inte backa upp något av det du påstår och det beror givetvis på att det inte finns några fakta som backar upp dig. Visa mig dessa fakta och jag ska gladeligen läsa dem. På hedersord! Att bara kasta tillbaka bollen till mig löser liksom ingenting.

Ut och googla, lyssna runt lite bland källor som inte bara söker kontrovers och billiga clicks.
Dreamcast - up to six billion players
  • 0
Citerar mindcrime:
Sony har berättat vad det är de kommer bidra med. Det är inte gissningar, det är fakta - direkt från hästens mun. Yu Suzuki har också sagt att merparten av spelets budget kommer från Kickstarter.

Väljer du medvetet att bortse från detta eller hur resonerar du? Jag vill verkligen veta.


Jag resonerar som så att jag inte alls litar blint på vad som sägs av varken Suzuki eller Sony.
When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!