Svenska
nyaste
Atrás

Spel

Här inne pratar vi bara om spel.

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain


Citerar neostar:
Citerar Patrikseve:Citerar neostar:Citerar Patrikseve:Citerar neostar:Jag har en fråga, jag har ALDRIG spelat ett metal gear solid och hatar stealth spel.

Min fråga är, kan man spela metal gear solid 5 som ett vanligt skjutspel utan att smyga om man vill eller är det massa uppdrag där man måste smyga och får failed mission om man inte smyger ? Det jag mest undrar om man kan skjuta sig igen spelet ?

Tacksam för alla svar jag får och förstår att ni vill kasta sten och pinnar efter mig.

Ja... du kan, du får inte mission failed i princip de flesta uppdragen. Det finns två saker dock, ju mer du dödar desto mindre score får du i slutet och mindre belöning. Därefter kommer fienderna anpassar sig efter hur du går tillväga. Ju mer eldkraft du använder speciellt tidigt detsto bättre förberedda blir de senare med tyngre fordon som pansarbilar, stridsvagnar, granatkastare, tunga vapen och annat. Fienden anpassar sig även om du smyger exempelvis om du använder ljuddämpande tranqulizer bedövningspistolen mycket kommer fienderna börja ta på sig hjälmar. Ser fienden att du använder ballonger (dvs skicka iväg soldater hem till din bas eller resurser) för mycket brukar de ha lite fler anti luft vapen på plats etc alternativt om du använder attack helikoptrar som understöd (något jag inte har än).

Du kan mycket väl skjuta dig genom det som ett actionspel men du behöver ändå göra det med lite hjärna du tar inte allt för mycket skada innan du dör, du är också oftast underlägsen i både vapen och antal. Fienden är också ganska vansinig när du blir upptäckt då den jagar dig och larmar baser runtomkring. Du kan neglera sådant genom att spränga antenner slå ut kommunikation först och sen angripa exempelvis. Men dom är pricksäkra och tar ner dig fort om du inte är alert i ett sådant stadie. De flankerar också och beter sig hyfsat intelligent om än med brister.

Tack för svaren

En fråga till, är det olika svårighetsgrader easy, hard ?

Ja fast inte i början, vid start har spelet har bara normal till en början sen när du klarat det kan du spela i hard.

Ok hahahaha. Va mer ute efter easy då jag e värdelös på stealth spel. Men måste bara spela det då det ser helt makalöst snyggt ut. Ska spela på pc i 4k så hoppas på grym grafik. Är spelet svårt ?


Beror som sagt på hur du spelar, vad du gör och hur du gör saker. Var när och hur är väldigt applicerbart här. Eftersom du är ganska ovan med stealth och taktiskt strategiska action spel så skulle jag nog säga att du kanske blir utmanad. Men det är väl värt att ha provat dock.
Do what you can, with what you have, where you are.
  • 0
Bara jag som stör mig på att tranq-pistolen alltid börjar med 7 skott/pilar när den rymmer 8?
  • 0
7 i magasinet å en laddad kanske?
  • 0
Citerar Danne89:
Bara jag som stör mig på att tranq-pistolen alltid börjar med 7 skott/pilar när den rymmer 8?


Det ska representera att du har kvar en kula/pil eller vad det är när du drar ur magasinet... den är kvar och skjutklar när du sedan stoppar i ett nytt magasin med 7 kulor så har du 8. Lika många pilar/kulor som innan men att finns i magasinet och 1 är skjutklar utan behov av mantelrörelse etc.
Do what you can, with what you have, where you are.
  • 0
Nu har jag spelat i några timmar och det är några grejer jag inte förstår. När man börjar ett uppdrag så får man en huvuduppgift, men övriga uppgifter/alternativ är tillsatta som frågetecken och blir tydliga först efter att man gjort klart uppdraget. Finns det nåt sätt att ta reda på alla alternativ/uppgifter innan man börjar uppdraget och inte när man är klar? Känns urdumt att få övriga uppgifter efter att man har gjort klart uppdraget.

Om man spelar om ett uppdrag och får mer/mindre poäng i slutet av uppdraget, hur blir det med poängen, heroismen och allt som påverkas under uppdraget (totalt sett), påverkas dem också?
  • 0
Citerar Patrikseve:
Det ska representera att du har kvar en kula/pil eller vad det är när du drar ur magasinet... den är kvar och skjutklar när du sedan stoppar i ett nytt magasin med 7 kulor så har du 8. Lika många pilar/kulor som innan men att finns i magasinet och 1 är skjutklar utan behov av mantelrörelse etc.


Okej? Fast den går ju att ladda om till 8 och det finns ingen fördel att låta den vara 7, då det bara är 7 pilar och inte 7+1. När du skjuter slut på alla pilar så blir ju nästa 8 igen eller har jag kollat fel?
  • 0
Citerar Danne89:
Okej? Fast den går ju att ladda om till 8 och det finns ingen fördel att låta den vara 7, då det bara är 7 pilar och inte 7+1.


Bara att ladda om till 8 då. Det tar två sekunder. Förstår inte vad som är så besvärligt.
And then Snoken was a pumpkin.
  • 0
Citerar Snoken:
Bara att ladda om till 8 då. Det tar två sekunder. Förstår inte vad som är så besvärligt.


Det jag undrar är varför den inte är 8 från början då? Varje gång man startar ska man inte behöva ladda om. Känns som ett konstigt designval.

Har inte skrivit att det är besvärligt någonstans. Bara att jag tycker det är udda.
  • 0
Är sjukt sugen på både Phantom pain och Mad Max men min ekonomi tillåter bara en av dem. Vilket bör jag köpa? Har sett recensioner och MGS har fått toppbetyg.
  • 0
Citerar sture127:
Är sjukt sugen på både Phantom pain och Mad Max men min ekonomi tillåter bara en av dem. Vilket bör jag köpa? Har sett recensioner och MGS har fått toppbetyg.


Jag skulle köpt MGS utan tvekan. Särskilt om du har spelat någon av tidigare delar. Det känns även som att Mad Max kommer hamna i reabacken före MGS.
  • 0
Har bara spelat Ground zeroes. Men har sett på lite videos som försöker förklara MGS-storyn men fattar inte riktigt, sjukt invecklat. Men kommer jag kunna uppskatta Phantom pain ändå?
  • 0
Citerar sture127:
Har bara spelat Ground zeroes. Men har sett på lite videos som försöker förklara MGS-storyn men fattar inte riktigt, sjukt invecklat. Men kommer jag kunna uppskatta Phantom pain ändå?


Det kommer inte vara några problem. Jag har spelat alla MGS utom 4:an. Jag sitter ändå yr som en höna ibland och det är så det brukar vara. Du kommer tycka att det är kul ändå!
  • 0
Okej vad bra. Tyvärr är mitt internet nere fram till den 11 september, men funkar spelet offline också? Eller är det någon uppdatering man måste ladda ner för att kunna spela?
  • 0
Har spelat flera av mgs spelen tidigare, men aldrig fått ihop mer än lösryckta fragment av storyn.

Inför phantom pain har jag genom youtube och hemsidor börjat skissa upp hur allt hänger ihop i kronologisk ordning. Faschinerande, och man blir sugen på att spela om gamla spelen då jag nu skulle fatta mer,.. Men allt radiosnack och långa mellansekvenser tar ju kål på en...
  • 0
Är 10 timmar in och hittills har det knappt varit nån "story". De verkar ha tagit en helt annan väg denna gång...
  • 0
Citerar bullet:
Är 10 timmar in och hittills har det knappt varit nån "story". De verkar ha tagit en helt annan väg denna gång...


Storyn finns men den blir lite utspridd pga episod-valet man gjort... Saknar lite det gamla MGS.
Dock är det kul att hålla på med Mother Base!
  • 0
Är en aning förvirrad, hur fasen bygger jag ut Mother Base? Har letat om en tok i menyerna men helt utan resultat.. Jag kanske måste komma längre in i spelet?
"One of the things I learned the hard way was that it doesn't pay to get discouraged. Keeping busy and making optimism a way of life can restore your faith in yourself." - Lucille Ball
  • 0
Citerar Straholic:
Jag kanske måste komma längre in i spelet?


Jepp. Kaz säger till.
Indecent exposure is fun.
  • 0
Varannan recension säger att slutet suger, varannan recension säger att man ska... fortsätta spela för att det är totally worth it. Samtidigt säger några att MGSV är det saknade kapitlet som sluter samman gapet mellan Big Boss-eran och Solid Snake-eran.

Det sistnämnda är ju typ allt det jag hoppas på att MGSV ska vara rent storymässigt. Dock vet jag inte vad jag ska tro längre. Ugh, blir orolig. D;

Vill bah rusha fram till sista uppdraget och se med egna ögon vad som orsakar så dividerade åsikter, men jag har lovat mig själv att avnjuta det här spelet.

Man kan bara hoppas på att dom som tycker att slutet suger inte är inbitna fans* och inte riktigt fångar in allt vad slutet framhäver.


*Har stött på mähän som har kört alla numrerade delar i serien men fortfarande blandar ihop Big Boss och Solid Snake, ugh...

Tillagt 2015-09-04 17:39:
https://www.youtube.com/watch?v=lYu0xndc0m8

Whoa, hittade coolaste musiken i spelet.
"I believe that the feminine element dominates in nature. Women are generally stronger than men. All power of this world should be in the hands of women. Life, the world are too serious to leave it in our hands." - Andrzej Sapkowski
  • 0
Citerar Straholic:
Är en aning förvirrad, hur fasen bygger jag ut Mother Base? Har letat om en tok i menyerna men helt utan resultat.. Jag kanske måste komma längre in i spelet?


Jag gjorde samma sak. Soldaterna sa något om att jag skulle expandera basen, så letade och letade... Sen gav jag upp och efter jag gjort Story Episod 5 (tror jag) så låstes det upp.

Nu är min bas gigantisk.
  • 0
Citerar Mr Clint:
Tillagt 2015-09-04 17:39:
https://www.youtube.com/watch?v=lYu0xndc0m8

Whoa, hittade coolaste musiken i spelet.


Tack för den, hamnade direkt bland mina favoriter!

Tillagt 2015-09-04 18:55:
Citerar Danne89:
Storyn finns men den blir lite utspridd pga episod-valet man gjort... Saknar lite det gamla MGS.
Dock är det kul att hålla på med Mother Base!


Jag är själv klar med episod fyra, ska börja på femman idag. Hoppas att storyn utvecklar sig lite mer, dock är spelet suveränt ändå! Det som återstår är känslan man får när man är klar med spelet, får se hur det ter sig då.
  • 0
Citerar Danne89:
Det jag undrar är varför den inte är 8 från början då? Varje gång man startar ska man inte behöva ladda om. Känns som ett konstigt designval.


Kojima är märklig, helt enkelt. Han gillar konstigheter men kräver realism på andra ställen. Dt går inte att ladda 8 från början. Du laddar med 7 skott och gör mantelrörelse för att få en kula i loppet. Nu ligger bara 6 skott i magasinet. Sen laddar du om med ett nytt magasin. Därför får du 8, och därför blir det inte 8 direkt. Magasinet rymmer ju inte 8 kulor, utan 7.

Citerar Danne89:
Har inte skrivit att det är besvärligt någonstans. Bara att jag tycker det är udda.


Citerar Danne89:
Bara jag som stör mig på att tranq-pistolen alltid börjar med 7 skott/pilar när den rymmer 8?


Citerar Danne89:
stör mig på


Hehe ;3 nä, jag ska sluta vara dryg från och med nu.

Tillagt 2015-09-04 21:27:
Min helikopter blastar numera Kids in America. <3
And then Snoken was a pumpkin.
  • 0
Citerar Snoken:
Min helikopter blastar numera Kids in America. <3


Tycker Final Countdown är passande.
Indecent exposure is fun.
  • 0
Citerar Mr Smiley:
Citerar Snoken:Min helikopter blastar numera Kids in America. <3

Tycker Final Countdown är passande.

Själv har jag satt in. "Never gonna give you up.
Never gonna let you down.
Never gonna run around and desert you."
Jag vet att du läser det här! =_0 och någon gång kommer du att läsa det igen!
  • 0
Citerar Snoken:
Min helikopter blastar numera Kids in America. <3
Citerar Mr Smiley:
Tycker Final Countdown är passande.


https://www.youtube.com/watch?v=lDQ7hXMLxGc#t=1m38s

och nej, det är inte DSP >:3
"I believe that the feminine element dominates in nature. Women are generally stronger than men. All power of this world should be in the hands of women. Life, the world are too serious to leave it in our hands." - Andrzej Sapkowski
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!