Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Vilket av alla VR headset ska man köpa?


Köpte en fet gaming dator och tänker klippa ett av alla VR prylar som kommer ut.

Men hur blir det med spel till dom? Första part? tredje part? Vilken har bättre hårdvara inbyggd?

Dvs vilken kommer krossa dom andra?

Vore tacksam för svar av någon som läst in och är kunnig inom detta.
r3jKO
  • 0
  • Ree
  • Ree
Finns bara 3 "bra" (läs: välutvecklade) VR-headset. PS VR (Playstation), HTC Vive och Oculus Rift.

Priset på Rift blev ~7000kr, utan rörelsekontroller, som man gissar kommer gå på ~2000kr.

PS VR har en grej den 15:e Mars, så då får vi nog veta priset och släppdatumet. Man gissar på ~4000-5000kr utan/med rörelsekontroller.

HTC Vive kostar €899, dvs. 8400kr.... utan frakt. Med frakt, på 840kr (!!) blir det 9240kr.

Jag tänkte köpa en Vive, men då jag såg fraktpriset blir det att vänta och se om Elgiganten får dom till ett lägre pris.

Bäst är utan tvekan Vive. Skillnaden är att du har 360 tracking över ett helt rum, vars storlek du själv bestämmer. Rekommenderat är dock en yta på minst 2.5x3 meter, vilket är vad jag har. Med Rift kan du egentligen bara sitta just nu, och spela med din Xbox One-handkontroll som följer med. När rörelsehandkontrollerna kommer, kommer det tekniskt sett gå att stå, men du kan inte vända dig om 180, för då förlorar den trackingen på handkontrollerna. =/

Vive har helt enkelt ungefär samma hårdvara, fast mycket bättre trackingsystem. Är du bara intresserad av sittande VR kan man köpa en Rift. Det blir dock problem med att "vara" karaktären i spelet, eftersom du inte kommer kunna vända din fysiska kropp när du sitter ner. Det betyder att din virtuella kropp måste vridas åt dig... vilket medför åksjukeproblem om man inte gör det på rätt sätt, dvs. att "teleporteras" till den vinkeln. It's a mess.

Rift har dock fler spel just nu.

Båda kräver en relativt kraftig dator. Fast egentligen är det bara 8GB ram och ett GTX 970 som är minimumkrav. Inte *så* hemskt högt.

Ingen kommer krossa den andra, men jag gissar att Rift kommer bli populärare än Vive. PS VR har dock en chans att klå dom båda, då det finns ~40 miljoner PS4:or där ute. Det finns bara 13 miljoner "VR-ready" datorer där ute just nu.
I see, tack för mycket bra information.

Det lutar åt en HTC vive här. Kanske även PS4 VR också.
r3jKO
  • 0
Håller med, tack för att du redde ut röran, Ree.
  • 0
Med tanke på kundunderlaget så tror jag att Sony, om de kör en bred kampanj, kan sälja hyffsat mkt av sin VR hjälm. Gissar att de har möjlighet att bäst skapa den mest prisvärda och användarvänliga produkten.

Även om den långt ifrån blir den bästa produkten rent tekniskt.

40 miljoner sålda ps4:or säger mig att de flesta inte kräver det mest teniskt avancerade...
sitter själv med en och är väldigt nöjd!
  • 0
Kan lägga min röst här och jag måste säga att HTC Vive är i en egen kategori. Det är väldigt häftigt att kunna gå runt i miljön och handtrackingen känns verkligen riktigt bra.

Jag har oculus rift och även om den är riktigt häftig den med så blir det en helt annan känsla av inlevelse när man drar på sig HTCn. Och med valve bakom sig så kan vi nog förvänta oss mycket titlar till den i framtiden.

Men det kostar också så oculusen är helt klart ett utmärkt alternativ det med och säkert sonys med även om jag inte har testat den.
  • 0
  • Ree
  • Ree
Fick nyss trackingnummer för mitt Vive. Hyyyyyyyyype!
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!