Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Tiggarna i Sverige


Citerar DarthRevan:
vad tjänar en tiggare om dagen, 100 kr? Känns som att det finns mer lönsamma kriminella verksamheter

Little by little, it adds up.
But I know the rage that drives you. That impossible anger strangling the grief, until the memory of your loved ones is just poison in your veins. And one day you catch yourself wishing the person you loved had never existed, so you'd be spared your pain
  • 0
  • Ree
  • Ree
Tiggeriet är ett jobb för dessa människor, rent och simpelt. Det "ger" inget för dom att jobba i deras hemland då de får *sämre* (notera detta) betalt än att fara och tigga i Sverige. Svenskar har dock svårt att tro att någon kan "nedvärdera" sig så mycket bara för pengar, men svenskar är rätt naiva om omvärlden, på fler än ett område.

Det finns jobb för dessa människor i deras hemland, och även utbildningsmöjligheter. Däremot (igen, svårt för svenskar att förstå detta) så finns det en kultur av att hålla sig utanför samhället och "leva på romskt sätt", vilket innebär precis det vi ser. Man skaffar inte jobb. Man utbildar sig inte. Man köper skrotbilar i länder som Sverige och säljer för en vinst i hemlandet. En del stjäl. Fler stjäler gamla bilbatterier för att sälja i hemlandet. De flesta "nöjer" sig med jobbet att tigga.

Man lever som en kung jämfört med innan, får dricka cola till maten varje dag, röka vilt, dricka osv. Vad som blir kvar efter allt detta festande skickar man hem till familjen så de nätt och jämnt överlever, så man tvingas fortsätta tigga för att fortsätta "leva som en kung". Finns många paralleller till heroinmissbruk i den här branschen, men poängen är att man är fast i en viss livsstil och inte har ork eller vilja att ta sig ur den. Så man tigger.

Så nej, jag skänker inte, och kommer nog aldrig göra det.
Rumänien som många av dessa tiggare kommer ifrån är det land som fått mest pengar i EU-bidrag sen de kom in i unionen, Sverige å andra sidan är ett av de länder som bidragit med mest pengar till dessa kris paket.

Den siffran jag hörde senaste låg på runt 300 miljarder kr, dessa pengar var tänkt att Rumänien skulle använda till att få bukt med problem kring tiggeri men ingenting har hänt.

Med andra ord så har svenska skattebetalare gett pengar till både Rumäniens regering samtidigt som de ger pengar till tiggare utan att det har blivit något bättre vare sig här eller där.

Det finns effektiva lösningar att tillgå men eftersom svenskar förmodligen är västvärldens mest blåögda och naiva folk så kommer det antagligen stå still.

Sverige är världsmästare i att inte agera och tänka rationellt i frågor som dessa.
Citerar Ree:
Tiggeriet är ett jobb för dessa människor, rent och simpelt. Det "ger" inget för dom att jobba i deras hemland då de får *sämre* (notera detta) betalt än att fara och tigga i Sverige. Svenskar har dock svårt att tro att någon kan "nedvärdera" sig så mycket bara för pengar, men svenskar är rätt naiva om omvärlden, på fler än ett område.

Det finns jobb för dessa människor i deras hemland, och även utbildningsmöjligheter. Däremot (igen, svårt för svenskar att förstå detta) så finns det en kultur av att hålla sig utanför samhället och "leva på romskt sätt", vilket innebär precis det vi ser. Man skaffar inte jobb. Man utbildar sig inte. Man köper skrotbilar i länder som Sverige och säljer för en vinst i hemlandet. En del stjäl. Fler stjäler gamla bilbatterier för att sälja i hemlandet. De flesta "nöjer" sig med jobbet att tigga.

Man lever som en kung jämfört med innan, får dricka cola till maten varje dag, röka vilt, dricka osv. Vad som blir kvar efter allt detta festande skickar man hem till familjen så de nätt och jämnt överlever, så man tvingas fortsätta tigga för att fortsätta "leva som en kung". Finns många paralleller till heroinmissbruk i den här branschen, men poängen är att man är fast i en viss livsstil och inte har ork eller vilja att ta sig ur den. Så man tigger.

Så nej, jag skänker inte, och kommer nog aldrig göra det.


Du verkar ha en otrolig insyn i Romers livssituation och de val de gör i livet, varifrån har du erhållit den här kunskapen?

"Leva som en kung" på några tior om dagen? Är det lyxen i den svinkalla husvagnen du tänker på eller?

OnT: Jag skänker inte heller, det är knappast en långsiktig lösning på personernas problem.
"Answer: There are a lot of politicians on Coruscant, Master. I could spend decades slaughtering them and still not make a dent." ―HK-47
Citerar DarthRevan:
Citerar Ree:Tiggeriet är ett jobb för dessa människor, rent och simpelt. Det "ger" inget för dom att jobba i deras hemland då de får *sämre* (notera detta) betalt än att fara och tigga i Sverige. Svenskar har dock svårt att tro att någon kan "nedvärdera" sig så mycket bara för pengar, men svenskar är rätt naiva om omvärlden, på fler än ett område.

Det finns jobb för dessa människor i deras hemland, och även utbildningsmöjligheter. Däremot (igen, svårt för svenskar att förstå detta) så finns det en kultur av att hålla sig utanför samhället och "leva på romskt sätt", vilket innebär precis det vi ser. Man skaffar inte jobb. Man utbildar sig inte. Man köper skrotbilar i länder som Sverige och säljer för en vinst i hemlandet. En del stjäl. Fler stjäler gamla bilbatterier för att sälja i hemlandet. De flesta "nöjer" sig med jobbet att tigga.

Man lever som en kung jämfört med innan, får dricka cola till maten varje dag, röka vilt, dricka osv. Vad som blir kvar efter allt detta festande skickar man hem till familjen så de nätt och jämnt överlever, så man tvingas fortsätta tigga för att fortsätta "leva som en kung". Finns många paralleller till heroinmissbruk i den här branschen, men poängen är att man är fast i en viss livsstil och inte har ork eller vilja att ta sig ur den. Så man tigger.

Så nej, jag skänker inte, och kommer nog aldrig göra det.

Du verkar ha en otrolig insyn i Romers livssituation och de val de gör i livet, varifrån har du erhållit den här kunskapen?

"Leva som en kung" på några tior om dagen? Är det lyxen i den svinkalla husvagnen du tänker på eller?

OnT: Jag skänker inte heller, det är knappast en långsiktig lösning på personernas problem.


Några tior om dagen? Varifrån har du erhållit den informationen?
  • 0
Citerar littleboss:
Citerar DarthRevan:Citerar Ree:Tiggeriet är ett jobb för dessa människor, rent och simpelt. Det "ger" inget för dom att jobba i deras hemland då de får *sämre* (notera detta) betalt än att fara och tigga i Sverige. Svenskar har dock svårt att tro att någon kan "nedvärdera" sig så mycket bara för pengar, men svenskar är rätt naiva om omvärlden, på fler än ett område.

Det finns jobb för dessa människor i deras hemland, och även utbildningsmöjligheter. Däremot (igen, svårt för svenskar att förstå detta) så finns det en kultur av att hålla sig utanför samhället och "leva på romskt sätt", vilket innebär precis det vi ser. Man skaffar inte jobb. Man utbildar sig inte. Man köper skrotbilar i länder som Sverige och säljer för en vinst i hemlandet. En del stjäl. Fler stjäler gamla bilbatterier för att sälja i hemlandet. De flesta "nöjer" sig med jobbet att tigga.

Man lever som en kung jämfört med innan, får dricka cola till maten varje dag, röka vilt, dricka osv. Vad som blir kvar efter allt detta festande skickar man hem till familjen så de nätt och jämnt överlever, så man tvingas fortsätta tigga för att fortsätta "leva som en kung". Finns många paralleller till heroinmissbruk i den här branschen, men poängen är att man är fast i en viss livsstil och inte har ork eller vilja att ta sig ur den. Så man tigger.

Så nej, jag skänker inte, och kommer nog aldrig göra det.

Du verkar ha en otrolig insyn i Romers livssituation och de val de gör i livet, varifrån har du erhållit den här kunskapen?

"Leva som en kung" på några tior om dagen? Är det lyxen i den svinkalla husvagnen du tänker på eller?

OnT: Jag skänker inte heller, det är knappast en långsiktig lösning på personernas problem.

Några tior om dagen? Varifrån har du erhållit den informationen?


http://www.fafo.no/images/pub/2015/954-innmat-trykk.pdf

Självrapporterad inkomst på € 14.5, cirka 130 SEK.
"Answer: There are a lot of politicians on Coruscant, Master. I could spend decades slaughtering them and still not make a dent." ―HK-47
  • 0
Kan vi inte göra ett eget EU utan Östeuropa? Särskilt Rumänerna...
  • 0
  • Ree
  • Ree
Citerar DarthRevan:
"Leva som en kung"

Bara konstatera. Har du öht. sett hur de hanterar pengar? De spenderar allt som goda konsumenter på "skräp" som cola till *all* mat, cigaretter och alkohol, tills pengarna är slut och man tvingas tillbaka till tiggandet. Så visst lever man som en kung jämfört med hur man gjorde i hemlandet, och till och med jämfört med svenskar. Jag garanterar att de spenderar mer på "lyx"mat, tobak och alkohol än jag.

Men jag antar att jag använde uttrycket lite för frisinnat för en svensk som tror att alla rumäner är superfattiga, svältande och nästan bör jämföras med delar av Afrikas svältande population, när de i själva verket kommer från ett EU-land med förhållandevis god ekonomi, som ingen svälter i. Lägg sen på åtskilliga vetenskapliga artiklar som mer eller mindre alla säger samma sak: Att skänka till tiggare hjälper inte tiggaren. Om något så fastnar h*n bara ännu mer i samma livsstil.
Citerar DarthRevan:
Citerar Holmfrid:Citerar AG Jati:This. Tycker att man inte ta hela ämnet på så stort allvar heller. Sverige är ett av världens rikaste land och kan nog komma på med en metod som slår hela världen med häpnad. Frågan är bara när vi ska göra det.

Hur kan man inte ta detta ämne på allvar? Skiter du i tiggarna eller? Äh skitsamma, låt dem sitta och frysa på gatorna. Det finns ju Ebola och ISIS..
Nu har polisen konfirmerat att tiggeriet är organiserat. T o m DN säger att man inte ska ge pengar till tiggarna. Men nej då, det är väl bara en ondskefull konspiration mot de stackars zige..romerna. Så vad säger ni nu då?

Källa på det? Tiggeri måste vara den sämsta organiserade brottsligheten i så fall, vad tjänar en tiggare om dagen, 100 kr? Känns som att det finns mer lönsamma kriminella verksamheter.

Det är väl inte DN som säger att man inte ska skänka, det är Regeringens utredare Martin Valfridsson, som menar att stöd ska sättas in i hemländerna istället.


http://www.dn.se/nyheter/polisen-tiggeriet-ar-organiserat/

Haha 100 kr om dagen. jo tjena.
Särskrivningar är en del av min vardag.
  • 0
Citerar Ree:
Citerar DarthRevan:"Leva som en kung"
Bara konstatera. Har du öht. sett hur de hanterar pengar? De spenderar allt som goda konsumenter på "skräp" som cola till *all* mat, cigaretter och alkohol, tills pengarna är slut och man tvingas tillbaka till tiggandet. Så visst lever man som en kung jämfört med hur man gjorde i hemlandet, och till och med jämfört med svenskar. Jag garanterar att de spenderar mer på "lyx"mat, tobak och alkohol än jag.

Men jag antar att jag använde uttrycket lite för frisinnat för en svensk som tror att alla rumäner är superfattiga, svältande och nästan bör jämföras med delar av Afrikas svältande population, när de i själva verket kommer från ett EU-land med förhållandevis god ekonomi, som ingen svälter i. Lägg sen på åtskilliga vetenskapliga artiklar som mer eller mindre alla säger samma sak: Att skänka till tiggare hjälper inte tiggaren. Om något så fastnar h*n bara ännu mer i samma livsstil.


När har jag sagt att Romer ska jämföras med Afrikas svältande population? Sen är väl ett lands relativt goda ekonomi ingen garanti för att det gagnar alla i samhället? Romernas utsatta situation i Rumänien är väl ganska uppenbar?

Sen håller jag med om ståndpunkten att man inte bör skänka till tiggare, det skrev jag i mitt tidigare inlägg också, men man behöver inte sprida myter tiggarna sk. "lyxliv" för den sakens skull.

Tillagt 2016-05-19 11:19:
Citerar Holmfrid:
Haha 100 kr om dagen. jo tjena.


Varför ifrågasätter du den siffran? Siffror på mellan 100 och 200 kr nämns både i den artikeln du länkade till och den jag länkade till innan.
"Answer: There are a lot of politicians on Coruscant, Master. I could spend decades slaughtering them and still not make a dent." ―HK-47
  • 0
Citerar Ree:
Det finns jobb för dessa människor i deras hemland, och även utbildningsmöjligheter.


Det är precis det här jag har hört från folk jag känner som är födda i länder i östra europa. Polen, Tjeckien. Hade svårt att tro det i början med, men dom väljer den livsstilen själva. Lite som vissa kids i Sveriges förorter vill få det att framstå som det är värsta favelan i Brasilien eller nått och dom har ingen chans så dom tvingas till kriminalitet. Trots att dom har tillgång till skolgång, bidrag osv.
  • 0
Citerar DarthRevan:
Citerar littleboss:Citerar DarthRevan:Citerar Ree:Tiggeriet är ett jobb för dessa människor, rent och simpelt. Det "ger" inget för dom att jobba i deras hemland då de får *sämre* (notera detta) betalt än att fara och tigga i Sverige. Svenskar har dock svårt att tro att någon kan "nedvärdera" sig så mycket bara för pengar, men svenskar är rätt naiva om omvärlden, på fler än ett område.

Det finns jobb för dessa människor i deras hemland, och även utbildningsmöjligheter. Däremot (igen, svårt för svenskar att förstå detta) så finns det en kultur av att hålla sig utanför samhället och "leva på romskt sätt", vilket innebär precis det vi ser. Man skaffar inte jobb. Man utbildar sig inte. Man köper skrotbilar i länder som Sverige och säljer för en vinst i hemlandet. En del stjäl. Fler stjäler gamla bilbatterier för att sälja i hemlandet. De flesta "nöjer" sig med jobbet att tigga.

Man lever som en kung jämfört med innan, får dricka cola till maten varje dag, röka vilt, dricka osv. Vad som blir kvar efter allt detta festande skickar man hem till familjen så de nätt och jämnt överlever, så man tvingas fortsätta tigga för att fortsätta "leva som en kung". Finns många paralleller till heroinmissbruk i den här branschen, men poängen är att man är fast i en viss livsstil och inte har ork eller vilja att ta sig ur den. Så man tigger.

Så nej, jag skänker inte, och kommer nog aldrig göra det.

Du verkar ha en otrolig insyn i Romers livssituation och de val de gör i livet, varifrån har du erhållit den här kunskapen?

"Leva som en kung" på några tior om dagen? Är det lyxen i den svinkalla husvagnen du tänker på eller?

OnT: Jag skänker inte heller, det är knappast en långsiktig lösning på personernas problem.

Några tior om dagen? Varifrån har du erhållit den informationen?

http://www.fafo.no/images/pub/2015/954-innmat-trykk.pdf

Självrapporterad inkomst på € 14.5, cirka 130 SEK.


Självrapporterad inkomst = pengar som romer själva har rapporterat att dem dragit in?

Och sedan för att vara petig, några tior är inte ett belopp över hundra kronor. Precis som några hundralappar inte representerar ett belopp över tusen kronor.
  • 0
Citerar littleboss:
Självrapporterad inkomst = pengar som romer själva har rapporterat att dem dragit in?

Och sedan för att vara petig, några tior är inte ett belopp över hundra kronor. Precis som några hundralappar inte representerar ett belopp över tusen kronor.


Det var kanske inte huvudpoängen i det jag skrev, men du har rätt, borde angett ett mer exakt nummer från början. Anser fortfarande inte att inkomsten leder till något "lyxliv".

Självrapporterat, det som romerna (till största del, även tiggare av annat ursprung har hörts) själva har angett vid intervjuer, det framgår av rapporten. Antalet var 1 239 personer i tre städer.

Det är såklart inte en perfekt metod, risker med överrapportering och underrapportering finns såklart. Samtidigt är urvalet stort och siffrorna bör vara ganska tillförlitliga, åtminstone i brist på bättre studier. Läs mer vid avsnittet 'Data quality'
"Answer: There are a lot of politicians on Coruscant, Master. I could spend decades slaughtering them and still not make a dent." ―HK-47
  • 0
Citerar DarthRevan:
Citerar Ree:Citerar DarthRevan:"Leva som en kung"
Bara konstatera. Har du öht. sett hur de hanterar pengar? De spenderar allt som goda konsumenter på "skräp" som cola till *all* mat, cigaretter och alkohol, tills pengarna är slut och man tvingas tillbaka till tiggandet. Så visst lever man som en kung jämfört med hur man gjorde i hemlandet, och till och med jämfört med svenskar. Jag garanterar att de spenderar mer på "lyx"mat, tobak och alkohol än jag.

Men jag antar att jag använde uttrycket lite för frisinnat för en svensk som tror att alla rumäner är superfattiga, svältande och nästan bör jämföras med delar av Afrikas svältande population, när de i själva verket kommer från ett EU-land med förhållandevis god ekonomi, som ingen svälter i. Lägg sen på åtskilliga vetenskapliga artiklar som mer eller mindre alla säger samma sak: Att skänka till tiggare hjälper inte tiggaren. Om något så fastnar h*n bara ännu mer i samma livsstil.

När har jag sagt att Romer ska jämföras med Afrikas svältande population? Sen är väl ett lands relativt goda ekonomi ingen garanti för att det gagnar alla i samhället? Romernas utsatta situation i Rumänien är väl ganska uppenbar?

Sen håller jag med om ståndpunkten att man inte bör skänka till tiggare, det skrev jag i mitt tidigare inlägg också, men man behöver inte sprida myter tiggarna sk. "lyxliv" för den sakens skull.

Tillagt 2016-05-19 11:19:
Citerar Holmfrid:Haha 100 kr om dagen. jo tjena.

Varför ifrågasätter du den siffran? Siffror på mellan 100 och 200 kr nämns både i den artikeln du länkade till och den jag länkade till innan.


Nu är inte det relevant. Men nu har du fått din källa, så vad säger du nu?
Särskrivningar är en del av min vardag.
  • 0
Lustigt hur de som "bara" vill ha råd med en flygbiljett hem till Rumänien lyckats stanna här i fem år och tigger dagligen. Måste vara jävligt dyrt med flygbiljetter...
Särskrivningar är en del av min vardag.
  • 0
Tycker att det är väldigt märkligt hur man kan sitta och tigga dag ut och in. Är de som sätter sig ner och tigger helt efterbliven? Om en del av målsättning är att leva bättre än de gjorde i hemlandet samt skicka pengar hem så varför inte skaffa ett jobb?

Om inte jobb så kanske plocka bär och mossa? De skulle tjäna pengar på det. Folk kommer från Asien och hit för å plocka bär men "tiggarna" sitter bara still.

Tycker att alla som ger tiggarna pengar bara låter problemen fortsätta. Sluta ge dem pengar så kanske de kan göra något annat med sitt liv.
FUS RO DAH!!!
Citerar ante-vante:
Tycker att det är väldigt märkligt hur man kan sitta och tigga dag ut och in. Är de som sätter sig ner och tigger helt efterbliven? Om en del av målsättning är att leva bättre än de gjorde i hemlandet samt skicka pengar hem så varför inte skaffa ett jobb?


Ja, liksom det finns ett tiotusental olika jobb bara här i Stockholm, och väldigt många kräver ingen erfarenhet. Finns ju gott om städar, biträde och lager-jobb.

Det är ju åtminstone bättre om de försöker att göra något istället för att sitta där och tigga bort resten av sitt liv. De flesta tiggare jag sett har ju inget handikapp och har till om med mobiler(!) och bilar(det finns ett gäng som hänger i Häggvik som har tillgång till bil).

Har också sett en tiggare spatsera runt i Sollentuna Station. Han hade nämligen något i handen. Vad tror ni? Jo, en dyr Celsius. Tiggarna känns ju ännu mer oansvariga än barn.

Men visst, gillar man sitta 24/7 alldeles utanför en tunnelbane-station för att sedan tjäna ihop tillräckligt med stålar för att slösa bort LIDL-bira, be my guess. Men kom ihåg att det finns viktigare saker att göra med sitt liv.
"Madness is something rare in individuals - but in groups, parties, peoples, ages, it is the rule." Friedrich Nietzsche, Beyond: Good and Evil
  • 0
Citerar ante-vante:
Tycker att alla som ger tiggarna pengar bara låter problemen fortsätta.

Jo det håller jag med om. Det är det logiska om man vill att saker ska bli bättre för alla i det långa loppet. Men faktum är att vi människor inte är särskilt logiska i huvudet. Ibland måste man acceptera att folk följer hjärtat istället för hjärnan. Det är inte lätt att bara ignorera någon som ser ut att vara i nöd och det ska det heller inte vara.

Men det dröjer nog inte länge innan storpartierna får tummen ur i den här frågan. Dom vet mycket väl hur mycket röster man kan få om man får bort tiggarna eller åtminstone flyttar dom till något ställe där dom inte märks så mycket. Det är dock lättare sagt än gjort eftersom man förmodligen måste ge polisen mer resurser och obekväma order samt att utmana EU eliten och det är ju något våra folkvalda alltid varit rädda för att göra.
  • 0
nu vill Moderaterna att tiggeri ska bli OLAGLIGT. en sak de inte tänkt på e... människor tigger av varandra hela tiden typ: kan inte jag få den där kakan? inte en chans att jag tänker skaka galler för det. nej de e bättre att se till att alla våldtäksmän o MÖRDARE åker fast så vi slipper mer sånt i samhället för de tjänar ingen på.
  • 0

In reply to: @Profeten

naturligt ohederliga människor

Herman Lundborg, är det du?

"I believe that the feminine element dominates in nature. Women are generally stronger than men. All power of this world should be in the hands of women. Life, the world are too serious to leave it in our hands." - Andrzej Sapkowski
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!