Gamereactor Sverige. Dagsfärska nyheter, tunga artiklar, intervjuer, personliga bloggar, intressanta forumdiskussioner och rättvisa recensioner. Gamereactor är Sveriges största speltidning- och spelcommunity Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Styrketräning


Vi bodde på Quality hotell Friends Arena i Solna. Kan rekommendera hotellet i övrigt också. Nytt och fräscht. Fina rum. Bra frukost. Men omgivningen är lite tråkig. Det ligger precis bredvid Mall of Scandinavia.

Själva hotellgymmet var väldigt fint. Många påkostade maskiner som t ex. latsdrag, rodd, axelpress, bröstpress samt mage och benpress. De hade även ett full squat rack med skivstång och bänk samt en väl tilltagen uppsättning av viktskivor (säkert 200 kg plus). Dessutom hantlar i par upp till 32 kg med 2 kg vikthopp. Flera löpband, spinningcyklar och trappmaskiner också. Nästan bättre standard än vissa riktiga gym jag varit på.

Du borde nog för övrigt vara väldigt nära 140 kg, om du gör en 9:a på 110 kg. Testa när du får feeling.

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

Bra jobbat med klättringen. Min brorsa klättrar en del...eller gjorde för något år sedan iaf. Har inte testat men tror jag måste deffa ner mig innan det blir aktuellt.

Tränade chins och dips igår. Testade att köra med pik på benen i dips istället för böjda för att skona axlarna lite grann.

Har ibland fått lite känningar i axlarna när jag kör dips och har läst mig till på T-nations hemsida att det ska fungera bättre så tänkte testa den tekniken några gånger framöver. Känns spontant som att det fungerar lite bättre iaf. Ska känna efter hur det känns om någon dag.

Körde högreps i båda övningarna.

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

Klättrat för första gången utomhus, bergsklättring då. Läskigt men det gick bra ändå. Sambon blev imponerad trots att jag är nybörjare. Sen har vi kört ett benpass vi två och så har det blivit ett bänkpass. Jag är inte maxstark. Måste öva mer på lågreps. Eller köra volym ett tag till

Ah, många blir slitna i axlar av dips. Man får köra fokuserat istället för att jaga vikter. Jag brukar bli sliten i axlarna om jag kör pressövningar efter bänk. Militärpress då. Jag kör ju sällan lugnt.

  • 0

Najs, bra jobbat!

Funderar själv på att köpa en mountainbike. Tycker det verkar vara en kul träningsform men cyklarna är ju så jäkla dyra. Har läst lite artiklar från personer som ska vara kunniga och de menar på att man bör lägga iaf 5000 kr men helst kring 10000 kr för att få en bra MTB. Jag har sett ut två modeller kring 10 000 kr, men ska fundera för det är mycket pengar.

Testade ett nytt gym nu i tisdags, nu när mitt kort gått ut. Har köpt ett klippkort där för att träna i sommar. Jag kanske köper årskort till hösten om jag gillar det.

Spontant så tycker jag det verkar bra. Bra hantlar med behändigare storlek på de tunga hantlarna. Förra gymmets var helt otympliga när jag skulle köra hantelpress på 50 kg men dessa var riktigt kompakta och lätthanterliga. Bra dipsställ också med möjlighet till bredare greppvidd. Bra kabelrodd och latsdrag med ordentligt tilltaget magasin (300 lbs). Har tränat på samma kedja förrut men aldrig på just det där gymmet.

Tränade hantelpress, dips, chins och kabelrodd samt benpress. Gjorde en 9:a på 50 kgs-hantlarna i hantelbänkpress, dips och chins lite högreps samt i kabelrodden en 10:a på 265 lbs (ca 120 kg). Benpress några 10:or på bl a. 275 kg som högst.

Idag testade jag samma kedja men ett annat gym i stan, som nyligen byggts ut och renoverats. Körde latsdrag, bänkpress och maskinrodd samt även denna gång dips och benpress. Satte nytt rekord i latsdrag med en strikt 10:a på 115 kg. I bänkpress gjorde jag en 10:a på 105 kg som tyngst. Hade nog kunnat köra tyngre men har inte kört bänk så mycket på sista tiden så kände mig ringrostig.

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

Håller annars på att testa greppvidden på dipsen. Vet att dips är känd som en axeldödare så kanske önsketänker, men tänker att det kan vara greppbredden som spökar lite också för jag har hållit ganska smalt tidigare så det kniper liksom åt kring axlarna. Har även testat att träna omvänt så att handtagen löper utåt för att se hur det känns. Tycker spontant att bredare grepp, pik på benen samt handtagen utåt känns iaf lite bättre. Ska känna efter hur det känns framöver för jag gillar ju dips annars.

Har även läst mig till att en svag trapezius kan bidra till att axlarna roterar framåt och att bicepssenan får ta en del av tyngden. För det är just den som gör ont. Så högreps kan nog vara en bra idé framöver för att få till tekniken ordentligt, så kör jag lägre reps i bänkpress eller militärpress istället. Annars får jag skrota dipsen!

(Sorry för textväggarna)

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

Äsch be inte om ursäkt för textväggar. Jag läser men hinner inte alltid skriva. 

  • 0

Körde chins och dips även denna gång. Högreps med målet att köra med bra teknik. Gick bra.

Testade en annan gym-kedja den här gången. Ska köra hantelpress, benpress och kabelmaskiner nästa träningstillfälle, på samma gym.
Imorgon ska jag kanske provcykla min brorsas MTB om vädret tillåter.

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

Jag ska nu börja en omgång russian squat routine. Jag har bänkat 130 lätt och failade på 135 så jag ligger där nånstans. Siktar på 140 om drygt 6 veckor. Väger nu rätt mycket men ser ut att vara i bra form och gör ändå 17 chins så jag är nöjd. Jag ska bara inte bli så mycket tyngre.

Gjorde ett rygg och biceps-pass i början av veckan som jag fortfarande har mycket träningsvärk ifrån. Rätt skönt ändå. 

  • 0

Låter som en bra plan. Väger också lite för mycket men inget allvarligt. Tror jag ligger någonstans 103-104 kg.

Jag körde samma gym men maskiner och hantlar denna gång. Bra utbud med bl.a. tre stycken latsdragsmaskiner, två kabelroddmaskiner och hantlar upp till minst 70 kg av vad jag kunde se. Dock mycket folk vilket gör att jag blir lite stressad.

Körde hantelpress, hantelrodd, roman chair och latsdrag samt en stående vadmaskin. Hantelpress en 9:a på 50 kg, hantelrodd en 9:a på 70 kg och latsdrag en 10:a på 110 kg som tyngst. Roman chair lite högreps med viktsäck på axlarna och vader lite högreps på någon vikt.

Bra pass!

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

Körde ett pass ikväll på hotellgymmet. De hade dipsställning och chinsställning så körde lite högreps. Tycker det faktiskt känns bättre i bicepssenan nu när jag sett över tekniken. Tror det främst är att jag drar upp skulderbladen som gör att trapezius får ta vikten istället för bicepssenan. Är försiktigt optimistisk.

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

Har överlevt en vecka i fjällen. Gick typ upp i vikt, vi åt så bra.

Inne på andra veckan russian squat routine. Fick ont i axeln förra passet men det gick över.

Klättrat nån sväng med och så badat några gånger. Går framåt! 

  • 0

Fjällvandring antar jag? Vår familj brukade fjällvandra en del när vi var små. Trevligt faktiskt.

Jag har kört ytterligare ett pass med chins och dips och jag tror jag kastar in handduken med dipsen, för gott. Visst, det gör inte lika ont som förrut men har fått mer eller mindre känningar i bicepssenan efter varje pass, men har hela tiden intalat mig själv att det blir bättre snart. Och det känns tyvärr fortfarande inte bra. Har testat alla möjliga tekniker och grepp men det går inte, så hur gärna jag än vill kunna köra dips så kan jag inte.

Chins kommer jag såklart fortsätta med, men kör precis som nu även latsdrag också som jag tycker är smidigare att träna.

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

Yes, fjällvandring. Tre nätter i tält! 

Fått nackspärr efter ett riktigt bra pass bänk. Gör riktigt ont, i värsta fall nåt med diskarna. Hoppas att det snart går över av sig självt. 

  • 0

Trevligt, skönt med motion och fjällatmosfär.
 

Körde ett pass på nya gymmet. Tränade på deras största gym i stan. Bra utbud och luftiga lokaler. Tränade hantelpress, kabelrodd och pull ups samt lite roman chair-extensioner. Gjorde bl a 17 reps på 103-104 kg kroppsvikt i pull ups med händerna från mig. De har bra pull up-ställning som tillräckligt hög för att jag, som är 192 cm, ska kunna hänga fritt med benen. Tycker många pull up-ställningar är för låga för mig vilket gör att jag måste böja mina ben så mycket.

Gjorde även en 7:a på 55 kgs-hantlarna i hantelpress samt en 10:a på 120 kg i kabelrodd.

Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!