Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Piratpartiet


Synd i så fall. Jag trodde ett tag att du var lagd åt det djuptänkande, filosofiska hållet men du kanske bara är en snål pirat trots allt.

Självklart är han det! han behöver ju bara ha ett svepskäl till att ladda ner allt han kommer över.
Veteran of a Thousand Forum Wars.
  • 0
Jag skämms över hur långt detta har gått. Folk tror på allvar att Piratpartiet kan tillföra något gott till landet.

Att Sverige är det enda landet där man kommer kunna ladda ner allt gratis (om Piraternas dröm nu faller in) är knappast något som kommer göra oss populära med andra länder. För att inte snacka om distributörer för film, musik, spel, etc. (finns faktiskt folk som vill betala för sina saker )

Och det värsta är: har pirater verkligen stora problem med att ladda ner vad de vill idag? Vad fan är det man gnäller över egentligen?
WAAAGH!!!
  • 0
Var egoismen utrotad under kommunismens tid?

Men är et något negativt att vara egoistisk? Om inte jag tänker på mig själv, vem gör det då?

Piratpartiet vill ju inte bara låta folk ladda ner musik utan även ta bort patenten, eftersom medicinen bla är för dyr.

Om inte företagen tjänar pengar på att tillverka medicin, varför då göra något?

Det är synd om folk inte har råd att köpa medicin, men att ta bort patenten är inte lösningen.

Men sedan tycker jag heller inte att det är rätt att kriminalisera 1.2 miljoner människor. Vi måste ha lagar som är rimliga. Att arrestera 1.2 människor är inte rimligt. För om vi stiftar lagar som ingen håller, urholkas lagarnas betydelse. Men det innebär ju inte att upphovsrätten ska försvinna. Det vore total katastrof. Men finns det något effektiv sätt att bekämpa piraterna med? Det vet jag inte…
When I was young I thought that money was the most important thing in life; now that I am old I know that it is. - Oscar Wilde
  • 0
Det är rätt! Tukta honom innan han gör uppror mot de gamla trötta samhällmodellerna! 2 + 2 = 5, om storebror säger det. All hail Hosossepthetah!
  • 0
Nej, tycker ju knappast Polisern borde storma något hus där en tonåring sitter och laddar ner lite musik
Silence is....golden,, Duct tape is...silver.
  • 0
Får väl göra alla pirater besvikna med att berätta att enligt den senaste Sifo-undersökningen så har alla partier som inte är med i riksdagen tillsammans ett väljarstöd på 5,6%. Och det är ändå ovanligt högt.

Tack, nu kan jag pusta ut

Det värsta är ju att många vill rösta på piratpartiet för att det är "coolt" (I min skola i alla fall).
WAAAGH!!!
  • 0
Det värsta är ju att många vill rösta på piratpartiet för att det är "coolt" (I min skola i alla fall).

Går du i någon "tönt" skola, eller.

Nej, det parti som har störst chans att komma in i riksdagen i år är inte junilistan, piratpartiet, eller FI. Det är SD. Och även det är inte så troligt.

Hur in i hela friden skulle Piratpartiet ens ha en chans? Kanske, kanske hade man kunnat ta dem lite seriöst om dem satsade på andra frågor. Nu känns det som rena cirkusen.
When I was young I thought that money was the most important thing in life; now that I am old I know that it is. - Oscar Wilde
  • 0
Det jag tycker är sjukt, som även piratpartiet är emot.. Det är att Polisen inom snar framtid(Om dom inte redan får det?) får avlyssna personer utan att först behöva ta upp det i domstolen... Om vi t.ex. tar dig Ress, du äger ju en dator, du har alltså möjlighet att ladda ner olagliga saker. Bara för att du har det får polisen avlyssna din telefon, och även alla dina vänners och familjens telefoner.
Alla dina email lagras ju nuförtiden på en databas där polisen när som helst får gå in och kolla vad du skrivit, där har vi en klyvning i lagen, varför får polisen läsa av mina Email men inte mina vanliga brev som jag skickar på posten? Vad är skillnaden?
Sverige, och egentligen hela världen håller på att bli ett nästan helt och hållet övervakad samhälle.
Det har nästan blivit så att vi är brottslingar tills vi bevisar motsattsen. När det egentligen ska vara helt tvärtom, att vi är oskyldiga tills motsattsen bevisats.

En film eller ett spel på en dator är en massa ettor och nollor som är ihopsatta, precis samma ettor och nollor som ett mail etc är uppbyggt av. Var drar man gränsen?

jaja, jag tycker som många andra, att det är fel att ladda ner, men jag kallar det inte att själa för det... För jag själ inte något, utan jag kopierar. Och det verkar va många som har svårt att se skillnaden på det.

Men jag tycker ändå att regeringens, Hollywoods, artisternas m.m. agerande i det hela är katastrof.
Att hota sitt folk (Som sveriges regering gjorde, dom kriminaliserade runt 1milj svenskar) hota sina fans m.m är ju inte annat än fel.
Dom borde hitta sätt att konkurera ut det hela.
Kunden har alltid rätt, kunden säger att spel, film och speciellt musik är på tok för dyrt nu, hjälper det då att hota kunden??
Visst, det är inte lätt att konkurera ut piratkopieringen, men vem har sagt att allt ska vara så lätt??
Och sen, när det kommer klagomål ifrån t.ex. hollywood, eller USA i det stora hela, så är det alltid dom redan stenrika som klagar. Mer pengar vill mer ha som sagt.

Jaja, som tur är har jag jobb med någorlunda lön, så jag har råd att köpa mig iaf 2 spel i månaden, och kanske någon film m.m. Och jag försöker köpa mer än jag laddar ner. Men det betyder itne att jag är helt och hållet laglig, det händer att jag tankar ner någon film eller lite musik då och då. Precis som att jag ibland kör för fort på vägarna m.m.

jaja, detta är egentligen en helt sönderdiskuterad fråga som egentligen har stått still ett bra tag nu.
Don't criticize what you don't understand, son. You never walked in that man's shoes.
  • 0
Det är att Polisen inom snar framtid(Om dom inte redan får det?) får avlyssna personer utan att först behöva ta upp det i domstolen

Det finns sådana skrämmande förslag. Och om dem inte hittar något så får du inte ens veta det, så du kan glömma ett skadestånd. Detta är ett stort hot mot integriteten. Men jag är lite tveksam...Förmodligen kan man stoppa grova brottslingar med dessa metoder, men vad händer med "offret"? Du kanske inte gör något olagligt, men om du är otrogen och polisen får reda på detta. Hur kan man vara säker på att informationen inte sprids vidare? Hur kan man veta att polisen inte säljer informationen vidare och vips…Du blir utpressad. Jag vet att vissa här har höga tankar om polisen, men när det kommer till kritan är dem människor som du och jag…
When I was young I thought that money was the most important thing in life; now that I am old I know that it is. - Oscar Wilde
  • 0
Eh ja, man är man inte en stor knarkung så är ju risken att man blir avlyssnad så stor, eller? Bodström pratade ngt om det iaf, fast blir det en brgerlig regeringen kanske det blir annlorlunda.
Silence is....golden,, Duct tape is...silver.
  • 0
Jag har allt annat än höga tankar om polisen... Har träffat på många idioter som gillar att kalla sig för poliser.
Var bla en polis för ett tag sen som stoppade min farsa för fortkörning med lastbilen, vilken han givetvis inte sa något om. MEn så började hon tjöta om färdskrivaren, och att han inte hade fyllt i när han var ledig på helgerna. Vilket bevisade att hon inte hade en aning om vad hon pratade om (för det behöver man INTE skriva i). Farsan sa då typ "Skriver ni också på lappar när ni är helglediga". Då svarade den kvinnliga polisen " Nej, men ni lastbilschaufförer har ju som sagt inget privatliv ". Alltså, vilket svin, det är ju en kränkning av hög grad! Det var tur att farsan var på gott humör förövrigt, för han är inte rädd för polisen, och läxar gärna upp dom, verbalt då. Jag har sett det, och han kan snacka bort dom flesta poliser rätt enkelt. Och detta är bara en av många incidenter som har hänt mellan min familj och polisen, och vi är alltså en helt vanlig svensson famillj.

Många, speciellt unga nya poliser är maktmissbrukare, och det vet jag att alla som varit ute och sett hur det går till, håller med om. Översittare helt enkelt...

OCh det är det som gör mig så orolig inför lagändringen som kan komma att ske, precis som ISNOGOOD sa.
Don't criticize what you don't understand, son. You never walked in that man's shoes.
  • 0
Bodström pratade ngt om det iaf, fast blir det en brgerlig regeringen kanske det blir annlorlunda.

Nja, båda blocken är i dessa frågor ganska så överrens.
When I was young I thought that money was the most important thing in life; now that I am old I know that it is. - Oscar Wilde
  • 0
Njaä, jag tror ni överdriver lite med avlyssningen. Jag tror knappast att det handlar om småtjuvar osv. Varför skulle de avlyssna t ex. dig om du inte har gjort något allvarligt? För att ha kul? Så mycket tid tror jag inte de har
WAAAGH!!!
  • 0
Res: Antaligen så läser dom slumpmässiga brev som en dator har valt ut eller något liknande...
Per Aspera Ad Astra
  • 0
Njaä, jag tror ni överdriver lite med avlyssningen. Jag tror knappast att det handlar om småtjuvar osv. Varför skulle de avlyssna t ex. dig om du inte har gjort något allvarligt? För att ha kul? Så mycket tid tror jag inte de har

Säpo åsiktsregistrerade folk förr i tiden. Var alla kommunister upprorsmakare? Nix. Men likförbannat höll de koll på varenda en i jakt efter en spioner och liknande.
  • 0
Ok, ni har en poäng där, håller med er.
WAAAGH!!!
  • 0
Tycker faktiskt att köra för fort och ladda ner en film är en bra jämförelse. För vad är viktigast? Säkra vägar eller en film som en snubbe inte betalar för?
Macgyver can build an airplane out of gum and paper clips, but Chuck Norris can kill him and take it.
  • 0
En film eller ett spel på en dator är en massa ettor och nollor som är ihopsatta, precis samma ettor och nollor som ett mail etc är uppbyggt av. Var drar man gränsen?

jaja, jag tycker som många andra, att det är fel att ladda ner, men jag kallar det inte att själa för det... För jag själ inte något, utan jag kopierar. Och det verkar va många som har svårt att se skillnaden på det.

Men endock säger jag som jag sa tidigare och andra personer hävdat att det är ju något som folk har SKAPAT och dom kanske vill ha lite betalt för mödan och då genom att någon laddar ner det så är det stöld eftersom man inte betalar för det... Ställer samma fråga som jag frågade förut.

Skulle du vilja att någon "snorunge" ladda ner din film som du just spänderat på säj?? 2 miljarder? för att du inte vill betala ynka 90/200 spänn för den? Inte undra på att regisörer och olika spel bolag är förbannade när dom är tvugna att lägga ut miljoner med cash för att seddan se sina program/spel ligga ute på nätet för att kunna laddas ner gratis, dom har ju trotts allt lagt ner sin skjäl för det projetet och om det skulle vara gratis och man inte får någon uppskatning för det så är det nog ganska säkert att många kommer att sluta tillvärka program/filmer/spel.
Islam+frihet=lol
  • 0
secuda, det här med själ, stjäl och skäl är inget för dig va? Du borde öva på stavningen men annars så formulerar du dig bra.
Macgyver can build an airplane out of gum and paper clips, but Chuck Norris can kill him and take it.
  • 0
piratpartiet borde vinna
Hammerfall den 20 januari, fan vad man längtar!!!!!!
  • 0
marde, vissa saker förtjänar inte ens ett svar.
  • 0
ok
Hammerfall den 20 januari, fan vad man längtar!!!!!!
  • 0
Men är ju fortfarande grotsekt dyrt, tror dem har råd att sänka priset lite, fler skulle köpa då, istället för att ladda ner.
Silence is....golden,, Duct tape is...silver.
  • 0
säkert, men dom borde vinna valet
Hammerfall den 20 januari, fan vad man längtar!!!!!!
  • 0
Piratpartiet har endel bra åsikter men endel som inte är lika bra.
Visst skulle det vara bra med fri nerladdning men ekonomiskt är det inte bra.
Visst så tjänar musiker inte så mycket på deras skivor samt så spelar bio en stor del av filmernas intäckter.
Men när det kommer till saker som exempelvis spel och att den största inkomsten är försäljning av spelet så vore det inte bra.
Endel säger att spel kan vara gratis men det innehåller reklam och ändå så tjänar utvecklaren pengar men det är bara dumt. Dels så har vi redan så mycket reklam i samhället att man nästan blir galen. Sen så skulle det förstöra känslan om det exempelvis var Coca Cola reklam i ett fantasy RPG.

Däremot är deras åsikter om privatlivet är bättre och jag tycker att dem är på rätt spår när det gäller patent.
Jag tycker dessutom att det dem vill ändra med upphovsrätten samt att man ska exempelvis släppa allt statligt upphovsrätt skyddat material fritt till allämänheten är bra.
För kung och fosterland!
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!