Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Piratpartiet


"Det är ju bra o få ladda ner"

Varför då? Blir det mindre oljeutsläpp annars eller?
Per Aspera Ad Astra
  • 0
Om alla laddar ned filmer/spel skulle de företagen som gör filmerna/spelen inte få sålt sina verk.Det i sin tur skulle innebära att om inte skaparna får sina pengar så får vi civilister inga mer filmer/spel, mest drabbar detta alla spelutvecklare eftersom filmer tjänar man stor summa pengar genom bio.

Alltså ladda ned saker gratis(olagligt) kommer inte att löna sig i längden...
  • 0
Och om nu det blev lagligt med piratisering, skulle det finnas en risk för att USA skulle bojkotta oss genom att inte ge oss licens till att sända nya filmer (bio)?
Per Aspera Ad Astra
  • 0
slipper köpa...
http://s1.gladiatus.se/game/c.php?uid=37404
  • 0
Tjänande dem 0 kronor/ dollar på sina filmer is verige, skulle dem förmodligen göra så, men är ju alltid folk som går på bio.
Silence is....golden,, Duct tape is...silver.
  • 0
Men snälla, det är väll onödigt att rösta på dem, lyssna bara på tex Benoit eller Desertpunk så förstår ni.
NJET
  • 0
Sen kanske det finns lite djupare tankar bakom det hela mer än att det är "snålt folk som vill ha gratis filmer"?
  • 0
Klart det finns. Folk vill att väggen mellan konsumenter och utvecklare ska försvinna, att man ska ha rätt att göra det man vill med programmen man äger.
  • 0
Klart det finns. Folk vill att väggen mellan konsumenter och utvecklare ska försvinna, att man ska ha rätt att göra det man vill med programmen man äger.

Den där väggen du pratar om är priset för produkterna och därmed utvecklarnas löner. Kom inte och säg att de ska tjäna in pengarna på reklam för det går inte.

Eftersom USA har kontroll över internet så skulle de kunna stänga av Sverige från nätet om vi blev en piratnation.
Veteran of a Thousand Forum Wars.
  • 0
Utvecklare av fri programvara tjänar in sina pengar genom användare som donerar sina slantar.
  • 0
Utvecklare av fri programvara tjänar in sina pengar genom användare som donerar sina slantar.

Och hur ska de stora utvecklarna klara sig på donationer? Låter inte heller som en direkt säker inkomstkälla.
Veteran of a Thousand Forum Wars.
  • 0
USA har för mycket makt
Silence is....golden,, Duct tape is...silver.
  • 0
Kanske inte. Själv är jag dock emot upphovsrättslagen, då jag tycker det är ett sätt att tjäna pengar genom att beröva folk sina rättigheter. I och för sig är jag emot det mesta i dagens system, eftersom nästan ingenting fungerar.
  • 0
Och jag är en, "naturell" part av det hela.

"Men snälla, det är väll onödigt att rösta på dem, lyssna bara på tex Benoit eller Desertpunk så förstår ni."

W00t? Vad var det jag sa?
Per Aspera Ad Astra
  • 0
Förmodligen. Världen är minsann en ond och karg plats, hu!
  • 0
Vi får se hur roligt piraterna har dagen deras anslutningen inte leder någonstans. För att utesluta att fler länder faller under piratstyre så skulle USA med största sannolikhet stänga ner Sveriges nät.

Kanske inte. Själv är jag dock emot upphovsrättslagen, då jag tycker det är ett sätt att tjäna pengar genom att beröva folk sina rättigheter. I och för sig är jag emot det mesta i dagens system, eftersom nästan ingenting fungerar.

Det märks att dina åsikter kraftigt speglar dina egna intressen och inte vad som är bra för samhället. Okunskap brukar vara vanligt bland (tillåt mig gissa) 14-15 åringar som just börjat ta några osäkra steg ut i den stora världen. Det finns en anledning till att ni inte får rösta.
Veteran of a Thousand Forum Wars.
  • 0
Jag vet mycket väl att det förmodligen inte skulle funka, eftersom vi lever i en självisk värld där alla tänker på pengar. Inte förrän mänskligheten arbetat bort denna barnsliga, själviska natur kan vi nå en sann utopi, där pengar inte är en nödvändig resurs.
  • 0
Jag vet mycket väl att det förmodligen inte skulle funka, eftersom vi lever i en självisk värld där alla tänker på pengar. Inte förrän mänskligheten arbetat bort denna barnsliga, själviska natur kan vi nå en sann utopi, där pengar inte är en nödvändig resurs.

Vi tänker på pengar eftersom att det behövs för att överleva. Utan pengar skulle det bli anarki och folk skulle inte utveckla program eller göra musik, de skulle kämpa för sitt dagliga bröd.
Och även om det fanns några få freeware program därute så skulle ingen komma åt dem då datorer blivit ett minne blott för de flesta, för seriöst vem skulle arbeta på en datorfabrik utan lön?
Veteran of a Thousand Forum Wars.
  • 0
Precis. Därav att vi inte kan uppnå en sann utopi förrän vi arbetat bort våran själviska natur.
  • 0
Precis. Därav att vi inte kan uppnå en sann utopi förrän vi arbetat bort våran själviska natur.

Om du vill ha en sann utopi där det inte finns några materiella ting så visst, men du kan ju glömma några hårda paket i julklapp då.

Jag ser inte det som en utopi utan snarare ett postapokalyptiskt samhälle utan lag och ordning.
Veteran of a Thousand Forum Wars.
  • 0
Bara för att man säger ord som "själviska" och "utopi" så betyder det inte att man har några djupa tankar. Ta Da får då jobba lite mer på att sätta in dessa begrepp i ett ordentligt sammanhang.
Veteran of a Thousand Forum Wars.
  • 0
MrOizo: Nu tror jag du har fel. Piratpartiet tar ett steg i rätt riktning, eftersom eliminering av upphovsrätt ger oss konsumenter större rättigheter. Nu är det självklart inte glasklart hur detta kommer funka, ens om det kommer funka, men det kan nog ingen spå i skrivande stund.

TemplarPaladin: Du mssförstår min tanke, grovt. I ett samhälle utan egoism, där alla männsikor gör sitt, inte för att tjäna pengar, utan för att det krävs för att samhället ska fungera. Detta kan aldrig fungera med dagens människor, därav att den sanna utopin inte kan bli sanning förrän egoismen i människan är utrotad.
  • 0
TemplarPaladin: Du mssförstår min tanke, grovt. I ett samhälle utan egoism, där alla männsikor gör sitt, inte för att tjäna pengar, utan för att det krävs för att samhället ska fungera. Detta kan aldrig fungera med dagens människor, därav att den sanna utopin inte kan bli sanning förrän egoismen i människan är utrotad.

Funkade så på stenåldern i ett jakt och samlarsamhälle. Tyvärr har vi växt ur den modellen för länge sen. Lycka till med att hålla 6 miljarder människor mätta och nöjda genom att upprätthålla ett enda stort kollektiv. Vi vet hur det gick i Sovjetunionen, miljoner människor fick sätta livet till för den politiken. Att vara beredd att offra miljoner människors liv är ingen vision om en utopi, det är en maktbegär.
Veteran of a Thousand Forum Wars.
  • 0
Var egoismen utrotad under kommunismens tid? Nej.

Nu är det ju så att uppnå detta kan ju ta tusentals år, kanske till och med miljontals. Det kanske aldrig händer. Men en sak är säker, det kommer aldrig ske under våran livsstid. Men nu är det dock dags för mig och sova, jag är ju trots allt bara 15 år och börjar precis lära mig hur världen fungerar. Och den fungerar inte så bra utan sömn. God natt.

PS. Jag misstänker att ni båda missförstår mina tankar ganska gravt, men men.
  • 0
Var egoismen utrotad under kommunismens tid? Nej.

Nej men de jobbade tydligen på det
Vägen till framgång är kantad av lik.

PS. Jag misstänker att ni båda missförstår mina tankar ganska gravt, men men.

Du har aldrig funderat över att dina tankar kanske är felaktiga?

Människor kan vara generösa mot sin familj och vänner men längre än så brukar det inte sträcka sig.
Veteran of a Thousand Forum Wars.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!