Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

18-årsgräns på energidrycker i Sverige


Jag tvivlar dock på att ungdomarna kommer att leta rätt på folk som köper ut energidrycker i någon större omfattning...
electronic monolith throw a jam upon the disc
  • 0
Citerar Livlig:
Jag tvivlar dock på att ungdomarna kommer att leta rätt på folk som köper ut energidrycker i någon större omfattning...


Frågan är dock om alla butiker kommer sluta sälja till minderåriga. De säljer ju cigg, så varför inte energidrycker...
Med varje framgång man vinner får man en fiende. Man måste vara medelmåttig om man vill vara omtyckt.
  • 0
Hade du frågat mig för någon månad sedan hade jag tyckt det var dåligt, men efter att en 14 åring som jag kände dog och han drack en stor del Red Bull, och med säkerhet var det en av faktorerna som gjorde hans död.

Så jag tycker det är bra med 18 års gränsen.
11-10-09
  • 0
Citerar ricorodriguez:
Frågan är dock om alla butiker kommer sluta sälja till minderåriga. De säljer ju cigg, så varför inte energidrycker...


Det är faktiskt få butiker annat än tobaksaffärer som fortfarande säljer cigaretter utan att kolla ID. Reglerna för försäljning har skärpts.

Citerar -Knugen:
Det kommer inte behövas letas i någon större omfattning.

Det är ju dessutom urenkelt att få tag i cigg och alkohol, energidrycker lär ju knappast vara svårare.


Jag tvivlar ändå på att små ungdomar kommer att orka anstränga sig för att få sina söta energidrycker. Att fixa cigg och alkohol kräver ändå en viss ansträngning från köparens sida. Att Pelle, 14 år, skulle orka slita sig ifrån Tibia för det har jag svårt att tro.
electronic monolith throw a jam upon the disc
  • 0
Energidrycker ska ju ändå bara användas som groggvirke så en 18-årsgräns skulle inte vara fel.
  • 0
Här i Älvdalen är det redan 15-årsgräns på energidrycker, förutom på Q8 då. Så mig gör det inget, dessutom brukar jag ändå inte dricka energidrycker.
Gröt? Är du helt knäpp eller?
  • 0
Citerar Livlig:
Det är faktiskt få butiker annat än tobaksaffärer som fortfarande säljer cigaretter utan att kolla ID. Reglerna för försäljning har skärpts.


Reglerna, ja. Tobaksaffärerna, ja. Där jag bor finns det ganska många av dem, alltså förmodligen väldigt enkelt att ha tag i energidryck.

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=478089&ref=rss (cigaretter dock).
Med varje framgång man vinner får man en fiende. Man måste vara medelmåttig om man vill vara omtyckt.
  • 0
Men vanlig coca cola då? Det är ju koffein i det med, och choklad. Ifall ica skulle införa förbud skulle de vara tvungna att ta bort nästan hela sitt godissortiment då detta inriktar sig till barn.

Vad fan hände med fri vilja egentligen?
  • 0
Citerar Livlig:
Jag tvivlar dock på att ungdomarna kommer att leta rätt på folk som köper ut energidrycker i någon större omfattning...


Men å andra sidan finns det ju folk som inte säljer 2,25 och 0,7 procentig cider till ungdomar.
I SCANNED IT WITH NORTON AND IT SAYS IT CONTAINS A TROJAN
  • 0
Äh, ät en apelsin eller dylikt istället. Ger mer energi än billiga energidrycker. det är nyttigare med.
  • 0
Citerar -I_C_E-:
Äh, ät en apelsin eller dylikt istället. Ger mer energi än billiga energidrycker. det är nyttigare med.


Njah, att det ger mer energi kan jag kanske inte hålla med om, men det är ju helt klart nyttigare
"Physics is like sex. Sure, it may give some practical results, but that's not why we do it." - Richard Feynman
  • 0
Vanvett!
  • 0
Men varför jämför ni kaffe med energidryck. Det öär ju inte koffeniet som är det farliga idioter. Det är ju taurinet som ökar hjärtfrekvensen samt att en liten burk innehåller cirka 5-6 sockerbitar.
  • 0
Eftersom det är rent gift på flaska så tycker jag att det är bra.
  • 0
Kan inte påstå att jag bryr mig så mycket. Har fått bilden av att många köper det för att det är coolt, även om de själva erkänner att det inte är någon större skillnad mellan de olika märkena.
Vi lever i en värld där saft innehåller konstgjorda smakämnen, och möbelpolish innehåller citron.
  • 0
Citerar Macot:
Men varför jämför ni kaffe med energidryck. Det öär ju inte koffeniet som är det farliga idioter. Det är ju taurinet som ökar hjärtfrekvensen samt att en liten burk innehåller cirka 5-6 sockerbitar.


Anledningen till att lärare vill förbjuda det är för att elever blir speedade på drickat, och man kan bli precis lika speedad på kaffe så jag fattar inte varför man inte får jämföra dem båda.
The smell of strange colours are heard everywhere.
  • 0
Förbjud energidryck helt och hållet, säger jag. Det är ju praktiskt taget ett nervgift, för helvete.
Paying for my freedom with your lonely unmarked graves
  • 0
Energidryck är det bästa jag vet och dem ska inte låta den där kärringen sätta förbjud på det!.. ALDRIG!!!
Videogames ruined my life, Good thing i have two more..
  • 0
Citerar The One And Only:
Anledningen till att lärare vill förbjuda det är för att elever blir speedade på drickat, och man kan bli precis lika speedad på kaffe så jag fattar inte varför man inte får jämföra dem båda.


Men energidrycken ger uppvaknande effekt ges bara av sockret efter undersökningar. Det innehåller alldeles för lite koffein för att det ska ha någon större inverkan. Energidryck är dessutom sjukt onyttigt och har bidragit till flera dödsfall då taurinet som fått hjärtat att slå snabbare blandats med otroliga mängder socker. Det är helt enkelt ett patetiskt försök att rättfärdiga energiryck när man jämför det med kaffe.

Man blir speedade av båda men du glömmer att nämna att kaffet sknar skit som sötningsmedel, socker och taurin medan kaffe bara är en uppigare som saknar onyttiga medel, det är dock beroende framkallande. Faktum är at när någon av dina kompisar dricker upp tre små burkar så har han druckit socker som man ska ah druckit på två dar. En av anledningarna till att diabetes ökar.
  • 0
Citerar Ingenheterdetta:
Energidryck är det bästa jag vet och dem ska inte låta den där kärringen sätta förbjud på det!.. ALDRIG!!!


Du vet att energidryck är beroendeframkallande, va?
Paying for my freedom with your lonely unmarked graves
  • 0
Neeej dom får inte sätta åldersgräns på energidryck :< då orkar man inte hålla sig vaken på alla tråkiga cs-lan. Tur man har ett orört flak bredvud sängen
  • 0
Tycker att man inte ska dricka redbull och sånt på skolan men på fritiden ska det vara ok med energidryck.


jaja blir det 18årsgräns då för man väl gå till min morbror och kolla under hans säng hittade 3flak med redbull där
why drink and drive when you can smoke and fly
  • 0
Citerar v_i_k_t_o_r:
Neeej dom får inte sätta åldersgräns på energidryck :< då orkar man inte hålla sig vaken på alla tråkiga cs-lan. Tur man har ett orört flak bredvud sängen


Egentligen så är ju också LAN lite sjukligt. Vilken frisk människa sitter uppe hela natten för att spela TV- och datorspel, och häller i sig litervis med energidryck för att kunna hålla sig vaken?
Paying for my freedom with your lonely unmarked graves
  • 0
Det är förjävligt om de ska börja fjanta med sånt här. Men om det händer kommer det förvisso inte drabba mig, men det är ju tragiskt för alla andra som inte har blivit så gamla än.
Nej. Detta är bland det töntigaste jag har hört på länge! (sen vet alla att Sandviken är världens tråkigaste ställe att vistas i. Det enda roliga är badhuset.. och det är inte så roligt längre.)
There is no such thing as things
  • 0
Citerar The One And Only:
Egentligen så är ju också LAN lite sjukligt. Vilken frisk människa sitter uppe hela natten för att spela TV- och datorspel, och häller i sig litervis med energidryck för att kunna hålla sig vaken?

Skulle tro att ganska många här gör det
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!