Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

18-årsgräns på energidrycker i Sverige


Energidrycker är otroligt onyttiga, och jag ser inga problem med att endast 18< ska få köpa dem.

Citerar -Knugen:
Personligen tycker jag att detta är riktigt dåligt, ska vi införa åldersgräns på kaffe också?


Inte mig emot.
electronic monolith throw a jam upon the disc
  • 0
Låter dumt tycker jag. Bättre att införa förbudet i skolorna då som du säger.
Cum cetera fallunt, ludere mortuus
  • 0
Jag tycker att det är ganska korkat, som du säger kan ju skolorna förbjuda energidrycker.
Garçon means boy.
  • 0
Jag dricker inte energidrycker men jag är helt klart emot förbudet. Desto mer lagar och förbud desto mindre frihet.

Om ungar verkligen vill bli "speedade" så finns det även andra sätt att gå till väga.
SHUT YOUR MOUF!
  • 0
Tycker att man ska sluta tillverka energidrycker då det enbart är skräp, rent ut sagt.

Men tills dess så är det nog ett vettigare förslag att, som du säger, förbjuda energidrycker på skolorna. Det är ju trots allt där problemet ligger i just den här frågan. Skrattade lite åt rubriken "Lärarna vädja i tysthet", haha!
  • 0
Låt energidryckerna vara! Mina klasskamrater dricker RedBull varje dag.
Att vara? Eller icke vara? Det är frågan!
  • 0
Mer förbud är det sista vi behöver.
Vik hädan, troll.
  • 0
För mycket förbud leder till att vi är tvungna att flytta här ifrån allihopa.
Att vara? Eller icke vara? Det är frågan!
  • 0
Citerar -Knugen:
Dessutom, vad fan ska vi införa 18-års gräns i butikerna då det är skolorna som klagar?

Tror inte skolan har resurser nog att kontrollera att ingen dricker dem på skolområdet och finns ju inget som hindrar barnen ifrån att dricka dem utanför skolområdet där dryckerna köps. Dvs det får ingen större effekt att förbjuda det inom skolan bara.

Dock är jag lite så där till förbjud även om det verkar ställa till problem i området men det betyder inte att alla missbrukar energidrycker och det är kanske ett bestlut man borde fatta lokalt.
You are what you love, not what loves you.
  • 0
Återigen en generations fråga.
Kaffe är okej då det är en "vuxen" dryck.
Erergidryck är inte okej då det är en "ungdoms" dryck.

För av att döma av artiklarna så tar de inte upp någonting utav att energidryck är onyttigare då det har mer socker vilket vore ett logiskt argumentet att använda om man förbjuder dem.

"I vilket fall som helst är ju energidrycker ingenting man mår bra av i varken hjärta, hjärna eller mage."
"Energidrycker gör skolbarnen i Sandviken "stirriga"


IMO ger båda dryckerna samma effekt om man dricker det i tillräckligt stora mängder, skillnaden är väl att skoleleverna pimplar i sig för mycket & då är det väl bara att säga åt dem nackdelarna med att dricka för mycket energidryck och sedan låta dem göra sitt eget val därefter.
  • 0
Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att energidrycker är onyttigare än exempelvis snus, så därför ser jag det som något positivt. Detta är konsekvent lagstiftning.
"MOO" because OiNK just doesn't sound at all...
  • 0
Självklart så är det Aftonhoran...eh bladet, som kommer med den här artikeln.
Finns det svenskt kaffe på Gamereactor?
  • 0
Äntligen!
Sällan hostar hackspetten.
  • 0
Varför ska man förbuda minderåriga att köpa energidyrck bara för att en del missbrukar det?! Jag vet många fler som dricker energidryck kontrollerat än tvärtom och varför ska de bli drabbade. Om det ska vara förbud ska det vara i skolan/arbetsplatsen och inte i handeln!

I orten där jag växte upp har alla affärer satt 18-årsgräns på det och det är riktigt illa tycker jag!
The smell of strange colours are heard everywhere.
  • 0
I Leksand är det redan 18 års gräns,låt ungarna dricka ju mer de dricker ju farligare blir det.
Då slipper vi alla dryga ligistungar som springer omkring med Monster bara för att vara coola.
The rise of evil
  • 0
Citerar conny:
I Leksand är det redan 18 års gräns,låt ungarna dricka ju mer de dricker ju farligare blir det.
Då slipper vi alla dryga ligistungar som springer omkring med Monster bara för att vara coola.


Va fasen?! Det var ju Leksand och Insjön jag snackade om i inlägget ovanför ditt Kul sammanträffande
The smell of strange colours are heard everywhere.
  • 0
Inte så farligt egentligen. Jag tycker dem inte är så goda. Det enda man får av dem är ju ont i magen. Det finns ju läsk
"You hear about the Chinese godfather? He made them an offer they couldn't understand."
  • 0
Inte mig i mot ifall dom sätter 18 årsgräns på dom.
Death To All Vampires, Maximum Body Count. We Are Awesome Monster Bashers, The Meanest, The Baddest.
  • 0
Tycker bara att det är bra att dom sätter 18 årsgräns på dem.
Felstavningar skylles på Iphone, alkohol, droger, Aids, amputerade fingrar och Jan Guillou
  • 0
Citerar transition:
Tycker att man ska sluta tillverka energidrycker då det enbart är skräp, rent ut sagt.

Citerar Lotus:
Mer förbud är det sista vi behöver.


Tycker också att man ska akta sig för att förbjuda en massa saker, som inte är väldigt negativt. Jag har inga dåliga erfarenheter av energidryck. Till slut blir förbuden verkningslösa ändå.
Med varje framgång man vinner får man en fiende. Man måste vara medelmåttig om man vill vara omtyckt.
  • 0
Skulle det bli åldersgräns på Jolt blir jag riktigt gramse

Ska det vara något sånt får de vänta ett år tills jag är arton
"Physics is like sex. Sure, it may give some practical results, but that's not why we do it." - Richard Feynman
  • 0
Vad bra, jag tycker vi har för mycket frihet här i Sverige. Nu får vi hålla tummarna för att de förbjudar folk att gå ute efter klockan nio också.
Så talade Waiiwan
  • 0
Citerar ricorodriguez:
Till slut blir förbuden verkningslösa ändå.


Va? Menar du att det finns människor under arton som dricker alkohol också?
"Physics is like sex. Sure, it may give some practical results, but that's not why we do it." - Richard Feynman
  • 0
Onödigt och fjantigt.
Fierce is the spirit of her waters - She creates us - Flows in us - The fool who dare enslave her beware, she wash his life away // -Native Grubb Proverb-
  • 0
Citerar Andra Bullar:
Va? Menar du att det finns människor under arton som dricker alkohol också?


Va? Vad pratar du om?

Med varje framgång man vinner får man en fiende. Man måste vara medelmåttig om man vill vara omtyckt.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!